Mijn kat heeft een opgezette buik door vocht en bloedarmoede! Help me alsjeblieft

E
Eliott2107 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken merkte ik dat de buik van Eliott, mijn 11-jarige Chartreux, opgezet was, maar verder zag ik geen grote veranderingen in zijn gedrag.. voor de zekerheid ben ik vrijdagavond naar de dierenarts gegaan... ik kwam er totaal verslagen en in tranen vandaan. Na een bloedonderzoek (waaruit bloedarmoede bleek bij de rode bloedcellen), terwijl de rest bijna normaal was, heeft ze een echo gemaakt (zonder hem te scheren). Ze vertelde me dat de echo van de lever afwijkend was, vol met vocht en zwarte vlekken. Zonder verder onderzoek zei ze dat hij waarschijnlijk nog maar heel kort te leven heeft (van een paar dagen tot een paar weken).

Eliott heeft nog steeds een goede eetlust, ook al is hij wat spiermassa verloren en op wat lichte vermoeidheid na lijkt hij niet ziek... denken jullie dat er een andere diagnose mogelijk is??? Ik hou zielsveel van hem en ik wil hem zo ontzettend graag helpen. Bedankt alvast voor jullie hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

We denken morgen de hele dag aan je en ook al ben ik zelf niet gelovig, ik doe met je mee met een klein gebedje in de hoop op goed nieuws morgenavond voor Alliot.

Mocht het onverhoopt toch anders lopen, dan zal dat heel zwaar zijn voor jullie allemaal, maar voor hem is het een heel zacht heengaan... ik zeg altijd dat ik voor mezelf ook zoiets zou willen... en jullie hebben hem de afgelopen dagen enorm verwend, hij heeft het echt fijn gehad.😀😀

Geef die oude lobbes een dikke aai van me en laat morgen weer wat van je horen, we zijn er altijd voor je, in goede en in slechte tijden.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Goedenavond,

Bedankt voor jullie steun.

Ja, de dierenarts is op de hoogte van onze wens... we zijn ons allemaal heel bewust van wat er op het spel staat. Maar dit is de beste oplossing. Eliott is echt een geweldige kat. Ik ben thuisgebleven om tijd met hem door te brengen en zijn eetlust wat te stimuleren; hij heeft alles gegeten wat ik hem heb voorgeschoteld... snoepjes... melk... natvoer... en vanmiddag hebben we tonijn voor hem gekocht en daar heeft hij met veel smaak drie kleine bordjes achter elkaar van opgegeten. Zijn buikje wordt steeds dikker, maar hij lijkt geen pijn te hebben. Zijn vacht glanst en hij kijkt nog heel helder uit zijn ogen. Ik had jullie graag een foto gestuurd, maar het bestand is te groot om bij te voegen. Als ik hem zo zie, denk ik dat het best mogelijk is dat hij bij die 30% kans hoort om gered te worden. En anders... dan gaat hij naar de kattenhemel, gelukkig en voldaan, zonder dat hij er iets van merkt. Ik blijf bij hem tot de narcose en daarna zal ik, ook al ben ik niet gelovig, met heel mijn hart bidden dat ik hem aan het eind van de dag weer mee mag nemen. Mijn zoon gaat morgen met me mee, we hebben de afspraak om 10:30 uur. Hopelijk zijn de kracht en het geluk aan zijn zijde.💕💕💕

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Ja, het is lastig en ik twijfel... misschien is het een soort verkapte manier om me te helpen om met een geruster hart verder te gaan... vanavond zie ik hem slapen in zijn doos bij de open haard en ik vind het moeilijk om naar bed te gaan. Ik durf me de leegte die hij zal achterlaten niet voor te stellen... hij is er al zo ontzettend lang altijd... ik ben zo ontzettend aan hem gehecht. Soms denk ik dat je wel een beetje gek moet zijn om zoveel liefde te geven... hij is echt een volwaardig gezinslid en mijn hart bloedt. Ik moet me sterk houden voor mijn zoons, die er ook veel verdriet van hebben. Die tumor is 8 cm, dat is echt gigantisch... de kans dat we hem weer mee naar huis kunnen nemen is heel klein.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb je topic vanaf het begin gevolgd en ik begrijp heel goed hoe rot je je voelt.

De komende dagen gaan inderdaad heel zwaar worden, tussen een sprankje hoop – en dat moeten we niet uitsluiten 🤞 – of een hele moeilijke beslissing die genomen moet worden.

Velen van ons hier hebben voor dit vreselijke dilemma gestaan: de beslissing over euthanasie voor een geliefd dier dat echt deel uitmaakt van je leven... maar ondanks alles blijft het de meest humane en onbaatzuchtige keuze die je kunt maken... we kunnen een dier niet laten lijden om ze maar wat langer bij ons te houden... diep vanbinnen is het onze allerlaatste liefdesdaad naar hen toe. Neem de tijd die nodig is zodat de beslissing, mocht het nodig zijn, door jullie allemaal volledig gedragen wordt... aarzel niet om er samen over te praten.

Ik wens je alle kracht en sterkte toe om de komende dagen door te komen.

Houd ons op de hoogte van hoe het gaat, ook al is het moeilijk.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Goedenavond allemaal en bedankt voor jullie steun. Het tweede bezoek was vanmiddag om 15:30 uur. Deze dierenarts is echt heel menselijk en een zeer goede professional (een collega van me kent hem al 20 jaar en zweert bij hem). Na wat onderzoek en nog een echo (die hij trouwens niet in rekening heeft gebracht), denkt hij eerder aan een tumor aan de milt dan aan de lever, aangezien zijn organen nog goed werken. We hebben daarom besloten om de operatie donderdagochtend te proberen. Pas wanneer hij hem openmaakt, kan hij zien hoe groot de schade is... Als alleen de milt is aangetast, verwijdert hij die en zou alles weer goed moeten komen. Mocht de kanker daarentegen uitgezaaid zijn, dan hebben mijn zoons en ik besloten om hem het spuitje te geven en hem voor altijd te laten slapen. Als we niets doen, is zijn levensverwachting namelijk nog maar een maand en zou hij uiteindelijk onvermijdelijk gaan lijden. Ik heb dus nog twee dagen om van mijn katje te genieten. Ik heb vrij genomen omdat ik tot het einde bij hem wil blijven. Het is zwaar en ik ben bang, maar het lijkt me het beste voor hem. Liefs.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

je kunt natuurlijk altijd naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion. Iedereen kan namelijk een fout maken, zelfs de beste dierenartsen. Als je dat een geruster gevoel geeft, moet je het zeker doen. Maar zoals Blue Cat al zei: bij de meeste verkeerde diagnoses ziet de dierenarts juist iets ernstigs over het hoofd, en niet andersom. Daarnaast klinkt wat je beschrijft me echt in de oren als een effusie (vochtophoping). Dit soort aandoeningen kan worden vastgesteld met een FAST-echo, wat verklaart waarom je dierenarts Eliott niet heeft geschoren. Helaas is een vergevorderde vochtophoping erg ernstig voor een kat. Een tweede diagnose kan nuttig zijn om te weten of je nog wel of niet iets voor Eliott kunt doen.

In ieder geval veel sterkte voor jou en je kat,

Groetjes,

Zachary.

Vertaald Frans
    P
    Picatsou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een bezoekje aan een andere dierenarts is zeker de moeite waard.

Ik hoop dat je wat geruststellender nieuws krijgt.

Heel veel sterkte voor jou en je kat. ✌

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Hoi!

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om me te antwoorden. Ik ga inderdaad vanmiddag nog naar een andere dierenarts die een collega me heeft aangeraden. Ik heb hem zaterdag aan het eind van de middag gesproken en hij zei dat het bij te dikke katten mogelijk is dat de lever zichzelf als het ware afbreekt. Hij wil hem voor 15 dagen aan de antibiotica zetten en eventueel een punctie van het vocht doen om echt zekerheid te krijgen. Ook andere brokjes... ik weet dat het maar een kleine kans is, maar het is in ieder geval hoop. Bedankt dat jullie er zijn. Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Behalve je aanraden om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts, weet ik niet zo goed wat ik je kan zeggen. Uit ervaring weet ik dat wanneer een dierenarts zich vergist, dat meestal is omdat ze iets ernstigs over het hoofd zien, en zelden andersom, maar het kan natuurlijk gebeuren.

Zolang je kat geen tekenen van pijn vertoont, zoals niet willen eten, lusteloosheid, zich verstoppen of plotselinge onzindelijkheid, neem dan rustig de tijd voor die second opinion. Sterkte.

Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!