Kitten overdag alleen thuis: één kamer of de hele ruimte?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb een klein kitten van 2,5 maand geadopteerd en natuurlijk is ze alleen als ik naar mijn werk moet.

Op dit moment laten we haar in de badkamer met haar kattenbak, water, eten en een heleboel speeltjes ;) Maar zodra ik thuiskom, is ze echt een stuiterbal! Ze rent overal naartoe en haalt alle mogelijke kattenkwaad uit. We spelen echt superveel met haar zodra we thuis zijn, maar ik heb het gevoel dat het komt doordat ze overdag haar energie niet genoeg kwijt kon.

Vandaar mijn vraag: houden jullie je kitten de hele dag in één specifieke kamer of mag ze vrij door het hele appartement of huis lopen? Als je haar apart houdt, vanaf welke leeftijd liet je haar dan overal rondrennen?

We hebben veel elektrische kabels (tv, spelcomputers), dus we zijn bang dat ze er in haar eentje aan gaat knabbelen of, nog erger, een schok krijgt :(

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ok! Laat ons weten hoe het gaat. Ik denk dat het wel goed komt! Ze zit dan wat minder krap. En je moet het gewoon even uitproberen om te zien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Dankzij jullie tips probeer ik vandaag de badkamer + gang + keuken open te laten voor mijn kleintje. De gang is lang genoeg zodat ze even lekker kan rondrennen. Benieuwd hoe het is gegaan als ik vanavond thuiskom ;)

Nogmaals bedankt voor jullie tips ✌

Vertaald Frans
    Farfalla56
    Farfalla56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Over de snoeren:

Ik heb mijn kitten altijd vrije toegang tot het hele huis gegeven en ik kan bij mij thuis echt niet alle kabels wegstoppen.

Maar het viel me op dat hij minder de clown uithing als hij alleen was en dan ook niet aan de snoeren zat. Observeer hem eens van een afstandje om te zien wat hij doet als hij niet bij je is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik kom hier juist om advies vragen, omdat het opsluiten in de badkamer (geen zorgen, die is echt wel groter dan 1 m²) voor mij ook niet helemaal goed voelt en ik naar een oplossing zoek. Ter info: ze zit niet in het donker en ze heeft gewoon haar rustplekjes, eten en de kattenbak (ook al staat alles natuurlijk wat dichter op elkaar dan wanneer ze het hele appartement tot haar beschikking heeft).

Ja, kabels kun je wegwerken, maar als ik vraag hoe andere baasjes dat doen, is dat misschien omdat ik ze echt niet allemaal kan verstoppen? En misschien ook omdat er naast die kabels nog wel meer gevaren in een onbeheerd appartement kunnen schuilen waar je niet eens bij stilstaat?

Dus stop alsjeblieft met dat aanvallende gedoe en stop met mensen zo te veroordelen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, een badkamer lijkt me wel wat klein... toen die van ons nog klein waren, lieten we ze in de keuken en de woonkamer (wat bij ons één ruimte is!) en nu mogen ze door het hele huis (behalve 's nachts, dan doen we de deur dicht omdat ze ons anders komen klieren ^^). Wij maakten ons trouwens ook zorgen over de stroomkabels (vooral die van de computer in de woonkamer), dus hadden we houten planken aan de zijkanten gezet om alles af te schermen zodat ze er niet achter konden... oké, het zag er niet echt mooi uit, maar de katten bleven er tenminste weg en we hebben ze weggehaald toen ze wat rustiger werden 😉
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties! :)

@Sevv, ik ben echt dol op mijn dieren, maar we moeten ook niet overdrijven... Kittens zijn veel zelfstandiger, levendiger en vindingrijker dan baby's... Ik heb liever dat ze zich verveelt in één kamer dan dat ik haar dood aantref met een stroomkabel in haar bek 😠

Ik weet dat het niet ideaal is om haar in één ruimte te laten als ik er niet ben (ze mag inderdaad door het hele appartement als ik thuis ben), maar zoals @Aurore Boréale al zegt, denk ik dat ik het stap voor stap ga aanpakken. Ik geef haar steeds toegang tot meer ruimtes, te beginnen met de kamers waar geen risico's zijn, en dan kijk ik wel verder als ze wat rustiger is geworden. En zoals jij zegt @SolenneB, ik denk ook dat de dag dat ze zonder toezicht overal bij kan, ze sowieso van alles gaat uitspoken :D

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Toen mijn poesje nog klein was, mocht ze alleen in de badkamer, de keuken en de gang rondrennen. Omdat ze nog zo klein was, was dat meer dan genoeg en vooral lekker veilig.

Daarna mocht ze steeds in een extra kamer, toen de woonkamer en uiteindelijk het hele appartement, zodra ze rond de 5 maanden wat minder druk werd.

Een appartement heeft namelijk soms onverwachte gevaren voor een ondernemende kitten die zonder toezicht op onderzoek uitgaat.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze niet vaak alleen was, want we hadden haar bewust geadopteerd in een periode dat we vaker thuis waren.

Vertaald Frans
    Farfalla56
    Farfalla56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, geef hem gewoon alle ruimte, ook al moet je in het begin de bloempotten en alles waar hij kattenkwaad mee kan uithalen even wegzetten! Een kat heeft verschillende plekjes nodig (om te spelen, de kattenbak, eten, rusten) en dat allemaal in een badkamer is echt niet ideaal.

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft hij toegang tot de hele ruimte als je thuis bent? Zo ja, waarom dan niet als je weg bent! Je moet hem speeltjes geven en naar zijn gewoontes kijken! Want overdag slaapt hij misschien wel heel veel! Je moet het gewoon eens proberen om te zien hoe dat gaat.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je kat zindelijk is en netjes op de kattenbak gaat, kun je hem het beste gewoon het hele appartement geven! Het punt is dat je hem er nu al aan moet laten wennen om door het hele huis te lopen, anders wordt het echt een ravage zodra hij er eindelijk bij mag!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!