Kitten dat ons eten probeert te stelen

Syn75
Syn75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben nu iets meer dan een maand geleden een schattig kittentje in huis genomen. Hij is 5 maanden oud en volop aan het leren. Een echte schat, hij is echt perfect (of bijna dan, maar we houden van zijn kleine gebreken 😁).

We hebben alleen een probleempje: als we zitten te eten, verandert hij direct en probeert hij eten te bietsen door op tafel te springen, en hij probeert het echt op alle mogelijke manieren.

Om dit op te lossen geven we hem natvoer op het moment dat wij eten, maar ons bord is natuurlijk veel interessanter.

We zetten hem consequent van tafel met een duidelijk "nee" en geven hem vanaf het begin al niks van ons eigen bord.

We hebben geen deuren tussen de verschillende ruimtes, dus we kunnen hem niet even in een andere kamer zetten tijdens het eten.

Ter info: hij heeft altijd brokjes staan (waar hij dol op is, hij heeft zelfs al geprobeerd de zak leeg te roven) en krijgt natuurlijk elke dag natvoer. Omdat hij van de straat komt en in het asiel heeft gezeten, begrijpt hij nog niet wat "aan tafel zitten" inhoudt en dat iedereen zijn eigen eten heeft. Ik denk zelfs dat hij ons eten echt als dat van hem ziet.

Hebben jullie tips om dit vreetzakje op pootjes het te laten begrijpen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Syn75
    Syn75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor jullie reacties (zowel grappig als erg leerzaam) 😁

We hebben een oplossing gevonden die voorlopig lijkt te werken. We hebben zo'n hengeltje waar hij dol op is, en daar zwaaien we dan mee. Het lukt hem dan om zijn aandacht volledig van het eten af te halen, zelfs als we niet met hem blijven spelen.

Nog even een update over alle tips (nogmaals bedankt):

- Hem uit zichzelf naar beneden laten komen betekende dat ons eten aan zijn genade was overgeleverd lol, onmogelijk dus (hij kent het commando 'laag' of 'af' nog niet, in anderhalve maand tijd is hij op veel punten vooruitgegaan, maar dat woordje nog niet lol). Aan de andere kant zorgt het spelen er wel voor dat hij naar beneden komt, dus we proberen dat nu aan het woord te koppelen op het moment dat hij naar beneden springt.

- In diezelfde lijn zijn we bang dat hem belonen met een snoepje als hij eraf springt, juist het averechtse effect heeft en dat hij dan gaat bedelen. We gaan het hem daarentegen buiten de maaltijden om aanleren, zodat hij weet dat hij in het algemeen niet op tafel mag staan.

- Het natvoer een kwartier van tevoren geven: geen verandering, ook al was het een goed idee... Hij eet zijn natvoer op en pfff, hij zit direct weer op tafel als wij eten.

- We hebben de plantenspuit uiteindelijk niet hoeven gebruiken (wat eigenlijk wel fijn is).

En ik kan het bevestigen: er bestaan echt vreetzakken onder de katten. Hij zou wel 10 porties natvoer per dag opkunnen lol 😁😁 We hebben de porties met de dierenarts overlegd, dus ik geef hem liever de juiste hoeveelheid.

Wat de brokjes betreft, die staan er onbeperkt. Daar voelt hij zich minder tot aangetrokken en hij eet daar gedurende de dag en nacht kleine beetjes van. We hebben een nieuw merk gekocht dat hij veel lekkerder vindt dan het oude (hij vist ze eruit en laat de oude brokjes liggen, gelukkig heeft het geen invloed op zijn spijsvertering). Hij eet ze liever via een voerbal dan uit zijn bakje.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Centpedigree, over maaltijddieven gesproken, vanochtend draaide ik me heel even om en ik trof mijn fret Ash aan terwijl hij van mijn koffie verkeerd zat te lebberen! Alsof hij nog cafeïne nodig heeft, zo’n stuiterbal als hij van zichzelf al is...

Verberg je bakkie dus maar goed!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zoals hierboven al gezegd, kun je hem het beste even verzadigen voor je eigen maaltijd. Ik geef mijn vreetzakje ook altijd net voor ons te eten, of anders op hetzelfde moment, zodat ik die smekende blik niet hoef te zien. En ik geef hem flinke porties, want sommige katten hebben nou eenmaal altijd honger. Er zitten ook echte vreetzakken tussen die katten! 😁

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Centpedigree,

Over eten-dieven gesproken: vanmorgen draaide ik me heel even om en ik vond mijn fret Ash die lekker van mijn koffie verkeerd zat te slobberen! Alsof hij cafeïne nodig heeft, zo hyper als hij al is...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

veel succes 😁

je zult wel denken dat ik een echt watje ben, maar ik deel alles met mijn katten, behalve de dingen die niet goed voor ze zijn, zoals spaghetti bolognese en rundertong...

daarom moet ik soms voor een afleidingsmanoeuvre zorgen. Maar let op: als je eten een herkenbaar geluid maakt, zoals plastic of aluminiumfolie, kaas, een gegrilde kip in een zak of een pizzadoos... maak dan eerst wat geluid met je eigen eten, geef hem dan zijn eigen maaltijd (natvoer) in een andere kamer en ga dan heel snel en muisstil je eigen eten opeten. En als je kat eerder klaar is dan jij, houd je dan van de domme en doe alsof je neus bloedt... 🤭

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heb je al eens geprobeerd om hem zijn natvoer te geven een kwartiertje voordat je zelf gaat eten?

Op die manier wordt hij niet verleid of afgeleid door andere geuren dan die van zijn eigen eten. Als hij eenmaal klaar is en een vol buikje heeft, doet hij waarschijnlijk een lekker verteringsslaapje en kun je zelf rustig eten zonder dat hij loopt te bedelen.

Als je hem precies op hetzelfde moment eten geeft als jezelf, schotel je hem ook de geur van jouw eten voor op een moment dat hij honger heeft. Zonder te menselijk te willen denken: dat moet hem wel verleiden... zeker als hij er ooit al eens van heeft mogen proeven, al was het maar één of twee keer.

Weet je trouwens zeker dat hij zijn natvoer echt lekker vindt en het goed verteert? Je zou het je kunnen afvragen, want dit gedrag is in de basis dat van een kat die honger heeft en dus niet verzadigd is door wat hij krijgt.

Groetjes

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn huidige volwassen kat (gamin), die echt doodsbang is voor een pluchen muis.
    Nee maar serieus, wat een afgang...

😁🤭

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had precies hetzelfde met mijn huidige volwassen kat (Gamin), die echt doodsbang is voor een knuffelmuis.

Nee maar echt, wat een afgang...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik sluit me aan bij Landoras.

Een jaar of 5-6 geleden had ik een jonge kat van een jaar oud als opvangkat in huis.

Ik had een handig trucje gevonden: ik vulde een plantenspuit met water en zodra de kat op de keukentafel sprong, gaf ik hem een klein pufje water. Dat vond hij vreselijk en hij sprong er meteen weer vanaf. Na een tijdje hoefde hij de plantenspuit alleen maar op de hoek van de tafel te zien staan en hij probeerde het niet eens meer om erop te klimmen.

Zeker het proberen waard met jouw katje!

Ik heb nu hetzelfde met mijn huidige volwassen kat (Gamin), die is dan weer doodsbang voor een knuffelmuis.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je probleem is niet zo makkelijk als hij op dat soort momenten geen interesse heeft in zijn natvoer.

Zodra je ziet dat hij zich klaarmaakt om op de tafel te springen, zeg je resoluut "nee". Als hij niet springt, prijs hem dan en geef hem een beloninkje.

Wanneer je hem weer op de grond zet, zeg je "nee" en wijs je naar zijn voerbak, zodat hij begrijpt dat hij alleen daar te eten krijgt. Het is het beste als hij een vast plekje heeft voor zijn bakjes en dat je deze niet verplaatst.

Het is heel goed dat je hem niets van je eigen bord geeft.

Je beestje is nog jong en is je waarschijnlijk een beetje aan het uittesten, een soort pubertijd zeg maar. Blijf net zo consequent als je nu bent, maar beloon hem vooral als hij niet bedelt (met iets lekkers of met je stem).

Dit gaat tijd en geduld kosten. Het is belangrijk dat geen enkel gezinslid een uitzondering maakt op de regels, want anders begrijpt hij er niets meer van.

Succes!

Groetjes,

Solène

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer