Anorexie: kat eet al een week niet meer zelfstandig

S
Sisleyperle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb echt even jullie hulp nodig!

Sinds zaterdag 1 mei merkte ik dat mijn kat van 10 jaar niet meer at (maar hij dronk nog wel gewoon). Ik heb besloten om maandag (3 mei) naar de dierenarts te gaan. Op een lichte uitdroging na was er niets afwijkends te vinden. Ze schreef mirtazapine voor (1/2 tablet gedurende 5 dagen). Het lukte me om het te geven en een paar minuten later begon hij te eten. Ik was even blij, maar dat duurde niet lang: 30 minuten later begon hij hard te miauwen en gaf hij alles weer over. Ik denk dat hij zo reageerde omdat hij een lege maag had. De dierenarts had me eigenlijk moeten zeggen dat ik hem eerst met een spuitje had moeten voeren voordat ik die tablet gaf... maar daar dacht ik pas te laat aan. Hij laat zich nu niet meer aaien en ik zie dat hij ook niet meer drinkt. Omdat ik in paniek raakte, ben ik woensdag weer teruggegaan. Ze stelde voor om hem op te nemen: infuus, antibiotica en verder onderzoek met een biochemische analyse, FIV-test, etc. Vandaag heb ik hem opgehaald en vertelde ze me dat alles goed is, dat hij gehydrateerd is en dat het hem heel moeizaam is gelukt om een klein beetje te eten. Zijn witte bloedcellen (neutrofielen) zijn wel erg laag. Hij krijgt nu Kesium voor 10 dagen (ochtend en avond) en weer mirtazapine, maar dit keer 1 hele tablet per 3 dagen. Vanaf vrijdag begin ik met die hele tablet. Ze heeft me spuitjes meegegeven en geadviseerd om hem te voeren met Hill's Prescription Diet a/d natvoer. Dat had ze me bij de eerste afspraak op maandag eigenlijk al moeten vertellen, mijn kat heeft nu dagenlang een lege maag gehad. Vandaag is het zondag 9 mei, een week later, en mijn kat weigert nog steeds om zelf te eten. Hij heeft gelukkig wel weer zelf gedronken. Ik voer hem nu met een spuitje met die a/d-paté... ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Vooral omdat hij door dat natvoer nu ook diarree op de kattenbak heeft. Ik moet erbij zeggen dat ik op vakantie was bij mijn ouders; ik ga vaker in het weekend met mijn kat die kant op zonder problemen, maar dit keer stopte hij na een week plotseling met eten. Ik heb mijn verblijf ingekort en ben naar huis gegaan omdat ik dacht dat hij misschien van slag was door de omgeving. Maar er is geen verbetering en hij toont geen enkele interesse in eten. Maandag moet ik weer aan het werk en ik maak me grote zorgen dat hij de hele dag niets binnenkrijgt. Bedankt voor het lezen en voor jullie waardevolle hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Marie336 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar mijn kat maakt op dit moment precies hetzelfde mee.

Heb je een oplossing gevonden of weet je wat hij mankeerde?

Bedankt, en ik hoop dat het inmiddels weer wat beter gaat met je kater.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fortol is zelfs nog beter dan Nutriplus gel, maar het is helaas heel lastig te vinden. Als je het vindt, kun je het in een ijsblokjesvorm doen om het te bewaren. Je ontdooit dan gewoon een blokje wanneer je het nodig hebt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt contact met me opnemen door onder mijn avatar op 'bericht sturen' te klikken. Wat betreft de tijd die mijn poesje nodig had om weer zelf te gaan eten: dat duurde ongeveer een goede week tot 10 dagen, het was echt een lange tijd. Zij had echter geen last van diarree; je moet dit echt even met de dierenarts bespreken, want als ze niet goed eet en drinkt, raakt ze heel snel uitgedroogd. Je kunt haar brokjes heel fijn malen met wat lauw water om er een soort soepje van te maken dat je met een spuitje geeft. Je moet haar echt dwangvoeren en dat geldt ook voor het water; ze moet absoluut drinken. Nutrigel geef je 's ochtends en 's avonds om haar goed te ondersteunen.

Natuurlijk moet je eerst op mijn gebruikersnaam klikken om 'bericht sturen' te kunnen kiezen.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik had vorig jaar precies hetzelfde met mijn poes. Van de ene op de andere dag weigerde ze te eten en we zijn er nooit achter gekomen waarom, want al haar uitslagen waren hartstikke goed. Net als jij heb ik haar met een spuitje gevoerd, want het is echt van levensbelang dat je kat wat binnenkrijgt. Maar wat haar waarschijnlijk heeft gered, en wat eerder ook al een van mijn andere katten heeft geholpen, is Nutri-plus gel. Dat is een pasta die je 's ochtends en 's avonds geeft: je doet ongeveer 2 cm op het puntje van je vinger en dat smeer je zo in de bek van de kat. Het is heel smakelijk en geeft ze een boost door de eetlust weer op te wekken. Bovendien zitten er alle voedingsstoffen en vitamines in die ze nodig hebben. Het vervangt de normale voeding, maar natuurlijk moet de kat uiteindelijk ook weer zelf gaan eten. Geef haar ook water met een spuitje. Ze vinden het niet fijn om gedwongen te worden, maar om te overleven is het vaak de enige weg. Veel sterkte! Je vindt Nutri-plus gel bij de dierenarts, de apotheek (vaak op bestelling) en op verschillende dierensites. https://www.lacompagniedesanimaux.com/nutri-plus-gel-120-grs.html

Hoi Ulalie,

Ik heb op je bericht gereageerd en dank je wel daarvoor. Ik weet alleen niet hoe ik je rechtstreeks een privébericht kan sturen? Ik zou heel graag met je willen praten, ik heb je hulp echt heel hard nodig asjeblieft.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

In ieder geval hoop ik dat je ons op de hoogte houdt van hoe het gaat

Ik hoop dat er verbetering in zit.. anders moet ik weer terug voor een uitgebreider onderzoek. Bedankt voor je interesse

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst sorry voor mijn late reactie. Bedankt voor je interesse!

Na 10 dagen zijn die vloeibare sticks het enige wat hij accepteert. Alles wat vast is weigert hij, zelfs de paté die ik prak om het zachter te maken. Ik heb de Nutrigel (Nutri-plus gel) besteld die je me aanraadde, ik ben heel benieuwd. Mijn kat heeft alleen wel constant last van diarree, had die van jou dat ook? Na hoeveel dagen begon hij weer zelfstandig te eten? Ik zal eerlijk zijn: ik begin de moed een beetje te verliezen en ben bang dat er een ander probleem is (met de darmen ofzo). Ik wacht nog even af tot ik hem de Nutrigel kan geven om te zien of er verbetering in komt. Hoe lang duurde het nadat je hem de gel gaf voordat hij weer zelf begon te eten? Sorry voor de vele vragen, maar ik waardeer je hulp echt enorm. Ontzettend bedankt!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In ieder geval hoop ik dat je ons op de hoogte houdt van hoe het verder gaat

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem met mijn poes, die van de ene op de andere dag weigerde te eten. We zijn er nooit achter gekomen waardoor het kwam, want al haar uitslagen waren hartstikke goed. Net als jij heb ik haar met een spuitje gevoerd, want je kat móét gewoon eten. Maar wat haar waarschijnlijk heeft gered, en wat ook al eens een andere kat van mij heeft gered, is Nutri-plus gel. Dat is een pasta die je 's ochtends en 's avonds geeft: je doet ongeveer 2 cm op je vingertop en dat stop je zo in de bek van je kat. Het is heel smakelijk, het geeft ze een oppepper waardoor de eetlust weer terugkomt en er zitten alle voedingsstoffen en vitamines in die ze nodig hebben. Het vervangt de normale voeding, maar natuurlijk moet de kat uiteindelijk ook weer zelf gaan eten. Geef haar ook water met een spuitje.

Ze vinden het vreselijk om gedwongen gevoerd te worden, maar vaak is het de enige manier om ze te laten overleven.

Zet hem op! Je vindt Nutri-plus gel bij de dierenarts, bij de apotheek (vaak op bestelling) en in diverse webshops voor dieren.

https://www.medpets.nl/virbac-nutri-plus-gel/

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!