Weten of mijn kat een Bengaal-kruising is
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik vatte het niet verkeerd op hoor, ik wilde alleen even verduidelijken dat ik weet dat het een gewone huis-tuin-en-keukenkat is en zal blijven, wat er ook gebeurt ^^ Nee, ik weet best dat een Bengaal niet zó groot is, maar toch wel iets groter dan een gewone huiskat. Ook de vorm van zijn kop en die flinke poten doen me denken aan een Bengaalse voorouder. Ach, het is gewoon grappig om naar die gelijkenissen te zoeken.
Ik begrijp het helemaal! Ja, het is waar dat je vaak hoort dat HTK-katten een sterkere constitutie hebben (dat is trouwens ook de reden waarom ik me afvraag waarom er nog steeds "raskatten" worden gefokt. Het is echt weer zoiets voor mensen om voor de schoonheid te gaan, ten koste van de gezondheid van andere dieren...)
Hé😁
Ik maakte je geen verwijt hoor, ik zei alleen dat de bengaal niet een bijzonder enorme kat is. Die 6 kg van die van jou wijst op een flinke kat, maar onder mijn gewone huis-tuin-en-keukenkatten heb ik er vijf gehad die boven de 7 kg wogen, waarvan één 8 kg en de ander zelfs 9 kg. En geen van hen was dik, ze waren gewoon heel groot gebouwd.
Daarom vroeg ik me af of je niet in de war was met de savannah, want die hoort bij de drie grootste huiskatten (tot wel 13 kg geloof ik). Dus een savannah-kruising zou ongetwijfeld een heel grote, atletische kat op hoge poten zijn.
Maar ik begreep de strekking van je bericht heel goed. Feit is dat er in het genoom van de Europese huiskat zoveel voorouderlijke kruisingen zitten met oosterse katten, Afrikaanse katten (sylvestris lybica) en ongetwijfeld ook kruisingen met moderne rassen, dat het onmogelijk is om te zeggen dat de kat van de poster specifiek aan het bengaalse ras verwant is, zeker niet als je alleen op de vacht afgaat.
Wist je dat er zelfs bij mensen verrassende kruisingen zijn die je hypothese in twijfel trekken dat je gezondheidsproblemen kunt voorspellen als je informatie hebt over het ras?
Ik ben bijvoorbeeld van mezelf donker, 100% 'puur ras' (lol), ik ben niet van gemengde afkomst. Ik kan dus heerlijk bakken in de tropische zon zonder bang te hoeven zijn voor zonnebrand. Dat betekent niet dat je geen melanoom kunt krijgen als je niet voorzichtig bent, maar die zonnebrand van 'blanke' mensen? Ik weet niet eens wat dat is!
Terwijl ik Afrikaanse vrienden heb die weliswaar gemengd zijn maar nog steeds behoorlijk donker, en zij krijgen door die mix van genen juist wel last van zonnebrand alsof ze blank zijn, al is het in een lichtere mate...
Wat ik wil zeggen is dat rasechte dieren vaak rasgebonden ziektes hebben door een vorm van 'inteelt'. Het feit dat de kat geen stamboom heeft, zorgt er juist voor dat hij door die 'vermenging' beschermd is tegen problemen die door selectie ontstaan, in plaats van dat hij raseigen kwaaltjes krijgt.
Ik heb nooit gezegd dat het een rasechte Bengaal is. Ik weet donders goed dat het een gewone huiskat is. Ik heb geen foto op deze telefoon staan en hij laat zich op het moment niet fotograferen. Ik had hem al eens gemeten en hij is 35 cm hoog (bij zijn achterpoten is hij iets hoger). Zijn lengte: ongeveer 70 cm inclusief kop en staart. Hij is heel mooi gebouwd, heeft een lange, gespierde nek (eigenlijk is alles aan hem gespierd) en de tred van een wild roofdier. Maar nee, zijn vacht is niet gemarmerd en hij heeft geen rozetten. Ik zeg alleen dat het mogelijk is en dat hij bepaalde kenmerken heeft, vooral qua gedrag. Hoe dan ook, ik heb geen bewijs; hij is heel jong op straat gevonden, zonder broertjes of zusjes, dus... en trouwens, zelfs al is hij een zoon of kleinzoon van een Bengaal-kruising, dan zal het nooit een echte worden.
Heb je een foto met een voorwerp ernaast voor de schaal?
De Bengaal is een middelgrote tot grote kat, 6 kg is niet echt uitzonderlijk. Voor een gewone huis-tuin-en-keukenkat is dat echter wel heel fors.
Misschien verwar je ze met de Savannah?
Eigenlijk denk ik niet dat het erom gaat dat men per se een ras in de voorouders zoekt, maar eerder dat het pure nieuwsgierigheid is of een zoektocht naar een verklaring voor het karakter of de uiterlijke kenmerken van de kat.
Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een kitten uit het asiel gehaald (die net zijn eerste controle bij de dierenarts achter de rug had) in ruil for een donatie van circa 50 € aan brokken en de belofte om hem te laten inenten, chippen en steriliseren. De dierenarts zei dat hij 2 maanden oud was en dat leek toen ook wel te kloppen. Maar nu hij volwassen is, betwijfel ik of hij toen echt die leeftijd had. Het is een kat van 6 kg (omdat hij groot is, niet dik) en hij heeft echt bengaal-trekjes qua bouw, hoe hij loopt, zijn energie en het feit dat hij de HELE tijd kletst! Ondanks dat blijft het een gewone HTK-kat omdat hij geen stamboom heeft, maar dat maakt hem natuurlijk niet minder leuk.
Wat ik bedoel is dat het ook interessant kan zijn om te weten of een kat een rashorst heeft die dominant is. Bij die van mijn ouders werkt een standaard vlooienmiddel bijvoorbeeld niet, omdat dat alleen voor katten tot 4 kg is. Dat is dan nog maar een kleinigheidje, maar als de kat die je adopteert geen stamboom heeft maar wel afstamt van een ras met bepaalde erfelijke problemen, kun je zijn gezondheid wat nauwkeuriger in de gaten houden.
Kalou, PKD (nierziekte), je haalt de boel een beetje door elkaar 😁
Dit kitten is prachtig, maar volgens mij lijkt hij in de verste verte niet op een bengaal. Het is gewoon een mooi huis-tuin-en-keukenkatje. Waarom zou je er per se een ras in willen zoeken? Een ongecastreerde bengaal loopt echt niet zomaar op straat rond om achter de vrouwtjes in de buurt aan te gaan, of de baasjes moeten wel heel onverantwoordelijk zijn.
Ja, dat klopt, je moet een ongecastreerde kat echt niet naar buiten laten gaan, er zijn al genoeg zwerfkatten.
Ik ben zelf niet zo veeleisend, een kat is een kat. Ik heb dus gewoon huis-tuin-en-keukenkatten en ze zijn prachtig, elk met een eigen karakter, geen een is hetzelfde.
Genetische afwijkingen, dat begreep ik niet helemaal.
Als hij met andere (zwerf)katten paart (ook al zou dat niet mogen), dan kan hij daarna toch ook gewoon zonder problemen met een raskat met stamboom paren? Ik snap dat van die genetische afwijkingen niet?
Het is sowieso een gewone huis-tuin-en-keukenkat, maar waarom zou de vader geen bengaal of ook een kruising bengaal kunnen zijn?
Mensen met een bengaal of een raskat laten ze ook gewoon naar buiten hoor, het blijft een kat met dezelfde behoeften.
Hoi,
Jouw kat heeft inderdaad een bijzondere aftekening, maar huis-tuin-en-keukenkatten komen voort uit talloze kruisingen en de genetica husselt dat allemaal door elkaar. Uiteindelijk krijg je soms echte wondertjes die aan een bepaald ras doen denken. Het blijven echter HTK-katten, maar ze zijn prachtig.
(Ik kan het bevestigen wat betreft de dierenartsen: degenen die echt verstand hebben van kattenrassen zijn een kleine minderheid).
Ter illustratie, hier is een foto van een kleine huiskat die ook aan een Bengaal doet denken, zonder er echt een te zijn:

Ja, ik denk dat het wel mogelijk is, want met al die kruisingen kan het best dat hij een Bengaalse voorouder heeft. We zeggen niet dat hij per se een Bengaalse vader of moeder heeft, maar dat er vroeger wel eentje in de familie zat.
Echt waar, op internet kom je ze wel tegen: gemarmerde Bengalen met een vergelijkbaar type vacht en ook Bengalen met rozetten.