Paniekaanvallen tijdens de slaap

M
Marysand8323 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Ik heb geprobeerd om online antwoorden te vinden, maar ik kon niks vinden. Daarom wend ik me nu tot dit forum in de hoop dat iemand me kan helpen begrijpen wat er aan de hand is...

Pep’s, mijn bengaal van 6 maanden oud, werd midden in zijn slaap wakker met een sprong van wel twee meter de lucht in en was daarna helemaal in paniek.

Een tweede keer sliep hij rustig en ineens werd hij in blinde paniek wakker. Hij schoot als een pijl uit een boog naar de eerste verdieping, sprong over het traphekje bovenaan de trap (wat hij normaal nooit doet) en sprong uit het raam van mijn slaapkamer (zo'n 3 tot 4 meter hoog) 😱

Hij is in het zwembad beland... gelukkig maar!

En gelukkig waren we erbij om hem eruit te vissen en te kalmeren.

Hij was helemaal overstuur, alsof hij zelf niet wist wat er net was gebeurd...

Hebben jullie enig idee waar dit gedrag vandaan komt??

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • Ayaetmoi
    Ayaetmoi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze hebben soms echt doodenge nachtmerries over roofdieren; dat is mijn kat ook wel eens overkomen. Je moet dan op een kalmerende manier tegen ze praten en ze daarna pas knuffelen, maar laat ze wel eerst even goed wakker worden voordat je ze aanraakt om de stress niet erger te maken. Bach Rescue Pets is een aanrader om op en om hen heen te sprayen...

Vertaald Frans
    M
    Miiliie09 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Marysand8323

Mijn poes Pepsy van 8 maanden heeft sinds ongeveer drie maanden ook last van paniekaanvallen tijdens haar slaap. Na meerdere bezoeken aan de dierenarts is er nog geen oplossing gevonden. Ik wilde je daarom vragen hoe het inmiddels met jouw kat gaat en of er al een diagnose is gesteld?

Bedankt

Vertaald Frans
    Lamèremichelle
    Lamèremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

...en zet zijn reismandje voor hem neer met een knuffeltje, een rustgevend geurtje en een speeltje waar hij dol op is; echt een eigen veilig slaapplekje op een plek waar hij graag ligt!

Ik heb het er niet over dat je het deurtje van de reismand dicht moet doen, maar gewoon dat hij erin kan... misschien helpt het hem om zich veilig te voelen en rustig te slapen, wie weet!

Vertaald Frans
    Floriette829
    Floriette829 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien droomt hij van iets waar hij bang voor is. Omdat hij nog zo jong is, denkt hij misschien dat het echt is en schrikt hij wakker uit een nare droom. Als dat het is, gaat het na verloop van tijd wel over. Het kan ook dat hij ineens door iets gestoken is of dat hij ergens pijn heeft.

Let er in ieder geval goed op dat hij de volgende keer niet uit het raam springt 😅

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Doe alle ramen dicht als hij slaapt ^^ wel vreemd hoor 🤨

Vertaald Frans
    M
    Marysand8323 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je al op internet en op forums gezocht, maar nog niet bij de dierenarts?

Ik heb het mijn dierenarts gevraagd, maar die was erg verbaasd door mijn verhaal en kon me geen antwoorden geven.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige katten hebben nachtmerries en schrikken dan heel bang wakker. Het is een soort nachtelijke paniek, net zoals bij sommige kinderen. Meestal wordt dit minder naarmate ze ouder worden. Als dit alleen gebeurt terwijl hij slaapt, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Maar als dit gebeurt terwijl hij wakker is, kan het een neurologisch probleem zijn en dan kan alleen de dierenarts een diagnose stellen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je al op internet en op fora gezocht, maar ben je nog niet bij de dierenarts geweest?

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!