Mijn katten kunnen niet meer met elkaar overweg sinds hun sterilisatie

A
Alexrollier Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn twee poezen Peexl en Peewe op vrijdag 26 februari 2021 laten steriliseren. Dat is nu een week geleden. Maar sinds we weer thuis zijn, accepteert Peewe haar zusje niet meer.

We zijn dinsdag teruggegaan naar de dierenarts omdat we ons zorgen maakten. Hij heeft Peewe een kalmeringsmiddel gegeven voor elke dag, en ook ontstekingsremmers omdat ze een beetje koorts had.

Maar het probleem is dat ze nog steeds niet met elkaar overweg kunnen. Peewe blaast, gromt en slaat naar haar zusje.

Weet iemand of dit na verloop van tijd weer goed komt?

Want Peexl zit de hele dag om haar zusje te jammeren.

Als je tips hebt zodat Peewe haar zusje beter accepteert, of hoe ik ze kan helpen, hoor ik het graag.

Groetjes,

En bedankt voor je reactie.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor het delen van je ervaring, het is echt interessant om te horen hoe sterilisatie invloed kan hebben op de dynamiek tussen katten. Trouwens, voor iedereen die foto's van zijn huisdieren maakt: het gebruik van een AI image upscaler 4K kan je foto's echt verbeteren, zodat alle kleine details van je pluizige vriendjes nog beter uitkomen.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Geef het gewoon even de tijd, onze twee meiden kunnen het inmiddels weer goed met elkaar vinden. De kat herkent de geur van zijn broertje simpelweg niet.

Succes ermee en ga lekker veel met ze spelen, dat helpt ze enorm.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Erwann,

Even geduld, over een paar dagen komt alles wel weer in orde. Je kunt de snuit van degene die thuis is gebleven met een schone doek afwrijven en daar vervolgens de patiënt mee inwrijven, vooral bij de kop. Dit versnelt soms het proces van de geurherkenning.

Vertaald Frans
    E
    Erwann13115 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb twee katten die broertjes zijn, en een van hen moest met spoed naar de dierenarts. Sindsdien is het echt oorlog, al sinds donderdag 25 maart...

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Heel erg bedankt allemaal voor jullie advies. Het is thuis nog steeds een klein beetje gespannen, maar zoals jullie al zeiden: met de tijd komt het wel goed. Vanmiddag hebben ze elkaar zelfs even gewassen. Dat is al een flinke stap vooruit. Ook al bliezen ze daarna weer naar elkaar, we zijn al super blij met de vooruitgang.

Nogmaals bedankt voor jullie tips, dat stelt ons echt gerust.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Inderdaad, zoals @Blue Cat al uitlegde, ruiken je poezen na de sterilisatie helaas niet meer hetzelfde. Dat komt door de geurtjes van de kliniek, maar ook omdat de geur van een kat samenhangt met de hormoonspiegel, en die verandert door de sterilisatie.

Bovendien kan die hormoonspiegel ook invloed hebben op het zelfvertrouwen van de kat.

Maar maak je geen zorgen. Het kalmeringsmiddel dat je dierenarts heeft aangeraden, zal haar door deze periode heen helpen, en het is gelukkig maar tijdelijk. De geuren zijn weliswaar veranderd, maar als je poezen samenwonen, zullen ze na een tijdje wel weer aan elkaar wennen. Het kan echter wel even duren: bij mijn kat en de poes van mijn vriendin duurde het ongeveer twee weken voordat ze weer fijn samen konden zijn.

Groetjes,

Zachary.

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De volgende keer kun je wat talkpoeder op hun vacht doen en ze daarna even borstelen. Dat haalt de ongewenste geurtjes weg en zou de hereniging moeten versnellen 🙂

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Superbedankt voor je reactie en de tips. We gaan er meteen mee aan de slag. Met de tijd komt het hopelijk vanzelf weer goed. Maar het doet echt pijn aan je hart om te zien dat onze schatjes niet meer zo gek op elkaar zijn.

Bedankt namens Peewe en Peexl.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat er nu gebeurt, is heel typisch voor het zogenaamde 'kliniekgeur-syndroom'. Peewe herkent de geur van haar zusje niet en is daardoor flink gestrest, een beetje alsof een totaal onbekende kat HAAR TERRITORIUM heeft ingepikt. Katten zijn territoriaal en geur is essentieel voor de herkenning van degenen die dicht bij hen staan (zowel mensen als dieren, maar ook de vertrouwde geuren van hun eigen omgeving).

Over het algemeen komt alles weer goed zodra de kliniekgeur volledig is verdwenen. In de tussentijd kun je met een doekje langs de wangetjes van Peexi wrijven en dit vervolgens langs de snuit van Peewe halen; dit kan de geurherkenning versnellen. Als de twee poezen het voor de operatie goed met elkaar konden vinden, komt die goede band zeker weer terug.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!