Kat: erg stinkende ontlasting en graanvrij voer

Thrxnd
Thrxnd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie.

Ik heb toch maar even een eigen topic aangemaakt, ook al zijn er al duizenden over stinkende ontlasting en brokjes, want ik ben inmiddels echt het spoor bijster wat betreft het voer van mijn kat...

Het gaat om een Abessijn van 11 maanden oud. In het begin gaf ik hem hetzelfde voer als de fokker: graanvrije brokjes van het merk Ultra Premium Direct (een Frans merk) voor gesteriliseerde katten.

Een maand nadat hij vorig jaar bij ons kwam wonen, merkte ik dat er steeds een beetje bloed bij zijn ontlasting zat. Na een paar bezoeken aan de dierenarts en wat onderzoek bleek hij bij de fokker twee parasieten te hebben opgelopen, die we vervolgens hebben behandeld.

Maar daarna bleef er nog steeds wat bloed in zijn ontlasting zitten. We hebben toen opnieuw onderzoek laten doen om te checken of hij echt genezen was, en inderdaad, de parasieten waren weg. De dierenarts adviseerde om hem een paar weken lang speciale brokjes voor de spijsvertering te geven, omdat zijn darmen waarschijnlijk geïrriteerd waren door de parasieten en de behandelingen. Dit was Royal Canin Gastrointestinal (vrij vette brokjes met granen).

Zodra we die overstap maakten, ging alles beter. Geen bloed meer, de poep stonk niet meer, enzovoort. We waren dus enorm opgelucht. Na 2,5 maand dit voer te hebben gegeven, zijn we begonnen met de overstap terug naar zijn oude brokjes om weer op een graanvrij dieet te komen. Maar vanaf de eerste dag van de overstap (met een verhouding van 75% dieetvoer en 25% graanvrij) begon zijn ontlasting meteen weer enorm te stinken...

Ik weet niet of dit normaal is of dat ik volgens jullie beter van merk kan wisselen? Die Royal Canin Gastrointestinal brokjes leken het probleem op te lossen, maar die worden meestal alleen voor korte periodes aangeraden om de spijsvertering te verbeteren...

Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten?

Superbedankt voor jullie hulp en nog een hele fijne dag allemaal.

Groetjes,

Amandine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ja, graanvrije brokken stinken inderdaad wat harder 'bij de uitgang', omdat het gehalte aan dierlijke eiwitten hoger is. Die geur is op zich geen teken van een probleem, maar bloed is dat wel. Sommige katten verteren 'graanvrij' gewoon niet goed, ook niet op de lange termijn. In dat geval is mijn persoonlijke mening dat je niet moet blijven aandringen. Als alleen de geur je op dit moment stoort, dan is dat voor de kat verder geen probleem...

Vertaald Frans
  • 11 reacties van 11

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!