Kat: erg stinkende ontlasting en graanvrij voer

Thrxnd
Thrxnd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie.

Ik heb toch maar even een eigen topic aangemaakt, ook al zijn er al duizenden over stinkende ontlasting en brokjes, want ik ben inmiddels echt het spoor bijster wat betreft het voer van mijn kat...

Het gaat om een Abessijn van 11 maanden oud. In het begin gaf ik hem hetzelfde voer als de fokker: graanvrije brokjes van het merk Ultra Premium Direct (een Frans merk) voor gesteriliseerde katten.

Een maand nadat hij vorig jaar bij ons kwam wonen, merkte ik dat er steeds een beetje bloed bij zijn ontlasting zat. Na een paar bezoeken aan de dierenarts en wat onderzoek bleek hij bij de fokker twee parasieten te hebben opgelopen, die we vervolgens hebben behandeld.

Maar daarna bleef er nog steeds wat bloed in zijn ontlasting zitten. We hebben toen opnieuw onderzoek laten doen om te checken of hij echt genezen was, en inderdaad, de parasieten waren weg. De dierenarts adviseerde om hem een paar weken lang speciale brokjes voor de spijsvertering te geven, omdat zijn darmen waarschijnlijk geïrriteerd waren door de parasieten en de behandelingen. Dit was Royal Canin Gastrointestinal (vrij vette brokjes met granen).

Zodra we die overstap maakten, ging alles beter. Geen bloed meer, de poep stonk niet meer, enzovoort. We waren dus enorm opgelucht. Na 2,5 maand dit voer te hebben gegeven, zijn we begonnen met de overstap terug naar zijn oude brokjes om weer op een graanvrij dieet te komen. Maar vanaf de eerste dag van de overstap (met een verhouding van 75% dieetvoer en 25% graanvrij) begon zijn ontlasting meteen weer enorm te stinken...

Ik weet niet of dit normaal is of dat ik volgens jullie beter van merk kan wisselen? Die Royal Canin Gastrointestinal brokjes leken het probleem op te lossen, maar die worden meestal alleen voor korte periodes aangeraden om de spijsvertering te verbeteren...

Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten?

Superbedankt voor jullie hulp en nog een hele fijne dag allemaal.

Groetjes,

Amandine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Aclaire44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb nu al 4 maanden hetzelfde probleem met mijn kitten van 9 maanden. Hij krijgt graanvrije brokjes, maar wel met aardappelzetmeel: Pure Life kitten. Hij heeft last van diarree, zachte ontlasting (vooral aan het einde) en een heel sterke geur. Alleen Smecta (werkzame stof: diosmectiet) voor katten geeft hem wat verlichting. Mijn andere kitten van 7 maanden heeft geen last van zachte ontlasting, maar het stinkt wel enorm! Ik geef ze ook 's ochtends en 's avonds natvoer van het merk Bubi Nature. @Landoras, zou je ons alsjeblieft het merk kunnen geven van de graanvrije en aardappelvrije brokjes die de problemen van jouw kat hebben opgelost?

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kitten, die graanvrije brokjes kreeg, had 6 lange maanden last van chronische diarree en zachte ontlasting, en ik kreeg het probleem maar niet opgelost.

Uiteindelijk ben ik overgestapt op een graanvrije brok waar bijna geen aardappel meer in zit. Het bleek inderdaad een aardappelintolerantie te zijn. Nu zijn er totaal geen problemen meer, zijn ontlasting is mooi stevig en ruikt bijna niet.

Ik geef hem nu zelfs de luxe van stukjes rauwe biologische kip, hij is er dol op en zijn ontlasting blijft perfect! Een paar weken geleden viel niks nog goed, zelfs het kleinste beetje natvoer (ook graanvrij) verergerde de diarree. Wat een enorm verschil!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo,

Het is wel duidelijk dat 'graanvrij' geen religie moet worden. Persoonlijk geef ik mijn 3 katten kwalitatieve graanvrije brokjes en daar krijgen ze echt prachtige drollen van (al moet ik daarna wel de kamer flink luchten). Daarnaast krijgen ze één grote maaltijd natvoer per dag. Voor twee van hen is dat graanvrij, maar voor mijn Siamees is het met granen, want die wil echt alleen maar Gourmet.

Wanneer een kat 'graanvrij' steevast weigert en/of last krijgt van zachte ontlasting, denk ik dat het verstandiger is om niet aan te dringen. Aan de andere kant zijn onderzoekers het er wel over eens dat een dagelijkse portie natvoer heel belangrijk is.

Vertaald Frans
    E
    Eloko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik breek even in bij dit gesprek.

Is je kat uiteindelijk gewend geraakt aan de graanvrije brokjes?

Mijn kat, die ik een maand geleden heb geadopteerd, heeft hetzelfde probleem...

In het asiel gaven ze hem al graanvrij voer, dus daar ben ik mee doorgegaan, maar zijn poep stinkt hééél erg en is erg zacht, het is soms zelfs echt diarree. De brokjes die ik eerst had bevatten 17% vet en ik ben al snel overgestapt op de graanvrije brokjes van Purizon voor gesteriliseerde katten (dat is nu ongeveer 10 dagen geleden). Gezien de overstapfase probeer ik me niet te veel zorgen te maken, maar... vanaf wanneer moet je je echt zorgen gaan maken over de diarree en weer aan ander voer gaan denken?

Alvast bedankt!

Elodie

Vertaald Frans
    M
    Mialissa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben het met blue eens. Graanvrije brokjes zijn beter omdat er meer vlees in zit. Zo'n overstap naar ander voer zorgt vaak voor diarree, maar dat gaat meestal wel over zodra de overgang klaar is. Als het te lang aanhoudt, moet je er niet mee doorgaan.

Bijna alle dierenartsen verkopen alleen maar Royal Canin; dat is hun sponsor en ze verdienen er vast aan als ze het voorschrijven.

Let wel op: soms is het wel terecht, bijvoorbeeld bij suikerziekte of nierproblemen (ook al zijn er andere merken), maar in andere gevallen weet ik het zo net nog niet.

Ik hoop dat je kat zich alweer wat beter voelt!

Vertaald Frans
    Thrxnd
    Rapporteren

Hoi,

Super, staat genoteerd, dan ga ik daarvoor. Nogmaals bedankt! 😁

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

RE-

Maak je geen zorgen, ik ben een echte kattenliefhebber en antwoorden is voor mij totaal geen moeite, zeker niet als ik merk dat het baasje verantwoordelijk is en goed op de kat let.

Persoonlijk zou ik dus een nieuwe zak Gastro halen en de Purizon voor gesteriliseerde katten proberen. Begin de overstap dan weer opnieuw, zoals je al eerder deed, met 3/4 Gastro en 1/4 Purizon, enzovoort... Het kan geen kwaad als je kat een tijdje nog voor het grootste deel Gastro eet. Als de kat de Purizon goed verteert, zou dat mooi zijn, want de samenstelling is goed.

En mocht hij echt moeite blijven hebben met 'graanvrij', doe dan een derde poging met de Gastro + brokjes met een laag vetgehalte, maar mét granen. In het verleden heb ik Royal Canin Light gebruikt voor een kat die vaak last had van diarree; dat werkte goed als overstap naar graanvrij, zonder enige diarree, zelfs niet aan het begin van de overstap. Maar elke kat is natuurlijk anders.

Diarree (aan het einde van de ontlasting) komt vaak simpelweg door het vet in de brokjes. En sommige katten zullen graanvrij nooit goed verteren, en in dat geval moet je niet aandringen. Genoeg katten hebben heel lang geleefd op brokjes met granen (van goede kwaliteit).

Vertaald Frans
    Thrxnd
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor deze superduidelijke uitleg, je merkt echt dat je veel verstand hebt van deze beestjes 👌

Ik ga dus stoppen met de ultra premium voeding, want z'n darmen lijken er niet zo blij mee te zijn. Wat betreft de Gastro Intestinal: de reden dat ik wilde stoppen is vooral omdat ze vaak voor korte periodes worden aangeraden om darmproblemen op te lossen, maar ook omdat ze nogal calorierijk zijn. Dat is misschien niet ideaal voor zo'n hongerige kat... Maar goed, misschien is dat ook weer niet zo belangrijk.

Ik ga ook natvoer proberen, dat zal hem vast goed doen 😌

Omdat de zak Gastro Intestinal bijna leeg is: denk je dat ik de Purizon moet proberen die je noemde, of kan ik beter weer een zak RC halen? (Sorry voor alle vragen hoor, maar ik maak even dankbaar gebruik van je goede advies 😳)

Nog een hele fijne avond!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

Hoi,

Je moet een beetje diarree aan het einde van de ontlasting niet verwarren met bloed in de ontlasting. Bloed is altijd een reden tot zorg en komt inderdaad bijna altijd door parasieten.

Diarree aan het eind van de ontlasting is een teken dat de spijsvertering voor de kat lastig verloopt. Na naar mijn mening moet je niet blijven aandringen met brokjes waar de darmen van je kat moeite mee hebben, ook al is de samenstelling goed. Er is volgens mij geen reden om nu al te stoppen met de Gastro-intestinal voeding als je kat die beter verteert dan de Ultra Premium.

Het is altijd aan te raden om naast de brokjes nog één (of twee) maaltijden natvoer te geven; er is geen reden om dit te mengen. Een kat die gewoon zijn natvoer eet, krijgt flink wat water binnen, en dat is minder het geval als het natvoer door de brokjes gemengd wordt.

Ter info: ik geef mijn drie katten Purizon Sterilised, graanvrij (online verkrijgbaar). Dit bevat 46% eiwit en slechts 11% vet. Ik heb gemerkt dat brokjes met een laag vetgehalte over het algemeen beter worden verteerd door katten die aanleg hebben voor diarree. En ze krijgen elke dag een flinke portie graanvrij natvoer (ze zijn dol op Almo Nature met tonijn).

Het kost vaak veel tijd om de merken te vinden die echt bij je katten passen. En als je die eenmaal gevonden hebt: vooral niet meer veranderen!

Vertaald Frans
    Thrxnd
    Rapporteren

Hoi,

Oeps, ik had helemaal geen melding gekregen, superbedankt voor je reactie!

Het grootste probleem is inderdaad de geur en het feit dat hij aan het einde van zijn ontlasting diarree lijkt te hebben (toen ik hem in het begin deze brokjes gaf, bleef er soms wat aan hem hangen als hij uit de kattenbak kwam. Dat begint nu weer terug te komen, terwijl de overstap naar de nieuwe brokjes al een tijdje bezig is en hij het in het begin niet deed...)

Daarom twijfel ik nu een beetje; ik weet niet of ik de overstap helemaal moet afmaken om te kijken of het op de lange termijn verbetert, of dat ik er nu direct mee moet stoppen.

Ik heb nu dus veel vragen over zijn voeding, maar bijvoorbeeld ook over de noodzaak om brokjes met natvoer te combineren. Ik zie vaak dat dit wordt aangeraden voor katten die niet veel drinken, maar die van mij drinkt regelmatig. Wat denk jij ervan?

Alvast bedankt en nog een fijne middag!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!