Mijn hond jaagt achter mijn kat aan en mijn kat is bang, help me!!!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit echt met een probleem, want ik heb een hond van 1 jaar geadopteerd die nogal druk is (een mannetje).

Maar ik heb al twee jaar een kat die nu 4,5 jaar oud is. Ik dacht dat het wel zou lukken omdat ik hier alleen maar matches heb die normaal gesproken niet goed samen zouden gaan (hamster - kat en vissen - kat en dat gaat hartstikke goed). Helaas jaagt mijn hond de kat achterna en hij begint te piepen zodra we hem tegenhouden om niet op de kat af te stormen. En als klap op de vuurpijl is mijn kat nu bang en wil hij het huis niet meer in 🤧 Help me alsjeblieft, ik hou zielsveel van mijn kat en heb echt alles voor hem over.

ALSJEBLIEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Nimbus

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Analea Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zit echt met een groot probleem. Ik heb een hond van 1 jaar geadopteerd, een nogal drukke reu. Maar ik heb ook al twee jaar een kat die nu 4,5 jaar is. Ik dacht dat het wel goed zou gaan, want ik heb thuis alleen maar combinaties die normaal niet echt samengaan (hamster en kat, vissen en kat) en dat gaat juist hartstikke goed. Maar helaas jaagt de hond de kat achterna en hij begint te piepen zodra we hem tegenhouden om niet op de kat af te stormen. En als klap op de vuurpijl is mijn kat nu hartstikke bang en durft het huis niet eens meer in 🤧 help me alsjeblieft, ik heb alles over voor mijn kat en hou zielsveel van hem, HELP ME ALSJEBLIEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bedankt voor jullie reacties, groetjes Nimbus

Vertaald Frans
    L
    Lolita13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik zit met een groot probleem want ik heb een hond (reu) van een jaar geadopteerd die nogal een wildebras is. Ik heb alleen al twee jaar een kat die nu 4,5 jaar oud is. Ik dacht dat het wel goed zou gaan, want ik heb hier thuis alleen maar combinaties die eigenlijk niet samen horen (hamster - kat en vissen - kat, en dat gaat super). Helaas jaagt mijn hond de kat constant na en begint hij te piepen zodra we hem tegenhouden om op de kat af te stormen. En als klap op de vuurpijl is mijn kat nu zo bang dat hij het huis niet meer in durft🤧 Help me alsjeblieft, ik hou zielsveel van mijn kat en heb alles voor hem over. ASJEBLIEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bedankt voor jullie reacties, groetjes Nimbus

Hoi, ik zit in precies hetzelfde schuitje! Ik heb ook net een hond van een jaar geadopteerd die ook zo'n druktemaker is. Het is nu een week geleden en ik heb ook een kat van vier jaar. Mijn hond wil constant achter mijn kat aan en mijn kat vlucht dan meteen de hoogte in. Aangezien je bericht al van een jaar geleden is: heb je inmiddels misschien oplossingen of tips voor me? Alvast bedankt en groetjes!

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is geen wonderoplossing. Zelfs nu nog niet. Nadat hij in het begin nogal onder de indruk was van katten, heeft mijn hond inmiddels geleerd dat het ook gewoon hartstikke leuk kan zijn. Daarbij helpt mijn eigen kat hem niet echt om aan andere katten te wennen of om sociaal wenselijk gedrag aan te leren; ze laat hem bovenop zich springen, aan haar happen en gaat dan zelf speels in de tegenaanval. Dat is voor haar heel natuurlijk. Ik maak me er niet meer druk om, want ze hebben er allebei lol in tijdens die achtervolgingsspelletjes. Maar daardoor heeft ze dat gedrag bij mijn hond wel versterkt: hij denkt nu dat álle katten het oké vinden om achternagezeten, besnuffeld en besprongen te worden. Hij raakt dan ook echt gefrustreerd als hij totaal geen reactie krijgt.

Ik zou zeggen dat hij met de tijd wel heeft geleerd om wat "voorzichtiger" te zijn. Helaas is dat vaak gebaseerd op een jachtinstinct dat lastig te sturen is. Mijn advies is om gewoon in te grijpen zodra je ziet dat je hond te druk wordt. Wat mijn eigen kat betreft: omdat mijn hond in het begin steeds blafte, heb ik een clicker gebruikt. Telkens als hij rustig en beheerst bleef: klik en beloning. Als hij te lomp deed of blafte, negeerde ik hem of ging ik gewoon tussen hem en de kat in staan om hem te blokkeren. Maar goed, met een kitten is het natuurlijk altijd een stuk makkelijker.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hetzelfde hier, ik heb ook een puppy. En katten zijn zóóóó leuk!

Alleen is het leven niet altijd rozengeur en maneschijn; blijkbaar mag je soms niet met die 'leuke' dingen spelen.

In het asiel kan het beeld een beetje vertekend zijn; de hond is daar vaak onder de indruk en reageert niet per se zoals hij normaal zou doen.

Als die kleine het commando "NEE!" al kent, moet je dat gebruiken op het exacte moment dat je aanvoelt dat hij erachteraan wil gaan. Beloon hem zodra hij zijn interesse verliest.

Anders kun je een sleeplijn achter hem aan laten slepen. Als hij achter de kat aan gaat: "NEE" en je voet op de lijn zetten (bij voorkeur vastgemaakt aan een tuigje).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb geen wondermiddel voor je omdat ik thuis een beetje in hetzelfde schuitje zit, maar ik voel met je mee :-)

Een hond kan een kat makkelijk de stuipen op het lijf jagen zonder ook maar een spoortje vijandigheid of jachtinstinct. Hij hoeft alleen maar te willen spelen! De spelhoudingen van een hond worden door een kat vaak als een bedreiging gezien (de signalen zijn precies tegenovergesteld).

Daarom is het waarschijnlijk beter om een kitten in een hondengezin te introduceren dan een puppy in een kattengezin.

Ik heb het aangedurfd om een puppy (een soort Boxer) bij mijn volwassen katten te introduceren... De wenperiode was lang! Vooral voor mijn oudere poes.

Ik heb geprobeerd om zo min mogelijk in te grijpen; ik zorgde er alleen voor dat mijn hond de katten niet te veel "overviel" om de stress te beperken. Langzaam maar zeker zijn we tot een status quo gekomen. Ik denk dat ik nooit van die mooie kalenderfoto's zal kunnen maken waarop de katten tussen de poten van de hond slapen ;-) Je moet realistisch blijven. Maar iedereen heeft zijn plekje gevonden en ze kunnen rustig met elkaar samenleven. De huisregels helpen een beetje: de katten hebben de hele bovenverdieping voor zichzelf omdat mijn hond niet naar boven gaat. Dus als ze haar zat zijn, kunnen ze zich terugtrekken wanneer ze willen.

Van haar kant is mijn hond gestopt met ze lastig te vallen. Als ze hen benadert, doet ze dat nu heel rustig, gewoon voor een korte snuffel. Uiteindelijk dwingen mijn katten haar om haar energie te beheersen, wat eigenlijk best goed is!

Trouwens, het is best grappig om te zien hoe een flinke mep van een kat een enthousiaste puppy binnen een seconde stil kan krijgen.

Veel succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het asiel zei dat hij lief was voor katten. We hebben de test gedaan; hij heeft alleen aan een van de katten in het asiel gesnuffeld en is er niet achteraan gegaan.

Hebben jullie tips om de hond wat rustiger te krijgen? 😔

Hij wil mijn kat geen kwaad doen, hij wil alleen maar spelen, maar hij is een beetje lomp!

Helaas vindt de kat het maar niks.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Euh... of je krijgt dit gedrag gestopt door het te verbieden, of het is echt ingesleten prooidrift en dan gaat de hond terug naar waar hij vandaan komt. Bel een hondentrainer voor in ieder geval één sessie aan huis.

Kon het asiel je voor de adoptie niks vertellen over of hij met katten overweg kan?

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!