Ik heb geen wondermiddel voor je omdat ik thuis een beetje in hetzelfde schuitje zit, maar ik voel met je mee :-)
Een hond kan een kat makkelijk de stuipen op het lijf jagen zonder ook maar een spoortje vijandigheid of jachtinstinct. Hij hoeft alleen maar te willen spelen! De spelhoudingen van een hond worden door een kat vaak als een bedreiging gezien (de signalen zijn precies tegenovergesteld).
Daarom is het waarschijnlijk beter om een kitten in een hondengezin te introduceren dan een puppy in een kattengezin.
Ik heb het aangedurfd om een puppy (een soort Boxer) bij mijn volwassen katten te introduceren... De wenperiode was lang! Vooral voor mijn oudere poes.
Ik heb geprobeerd om zo min mogelijk in te grijpen; ik zorgde er alleen voor dat mijn hond de katten niet te veel "overviel" om de stress te beperken. Langzaam maar zeker zijn we tot een status quo gekomen. Ik denk dat ik nooit van die mooie kalenderfoto's zal kunnen maken waarop de katten tussen de poten van de hond slapen ;-) Je moet realistisch blijven. Maar iedereen heeft zijn plekje gevonden en ze kunnen rustig met elkaar samenleven. De huisregels helpen een beetje: de katten hebben de hele bovenverdieping voor zichzelf omdat mijn hond niet naar boven gaat. Dus als ze haar zat zijn, kunnen ze zich terugtrekken wanneer ze willen.
Van haar kant is mijn hond gestopt met ze lastig te vallen. Als ze hen benadert, doet ze dat nu heel rustig, gewoon voor een korte snuffel. Uiteindelijk dwingen mijn katten haar om haar energie te beheersen, wat eigenlijk best goed is!
Trouwens, het is best grappig om te zien hoe een flinke mep van een kat een enthousiaste puppy binnen een seconde stil kan krijgen.
Veel succes!