Mijn hond heeft een doorn tussen de voetzooltjes - Spoed
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi! Mank lopen hoeft niet altijd door een doorn te komen; ze kan zich ook gestoten hebben of haar poot hebben verdraaid tijdens het wandelen. Houd het de komende dagen goed in de gaten, zowel hoe de voet en de poot eruitzien, als of ze eraan likt of blijft manken. Natuurlijk, als je roodheid of een zwelling ziet... dan moet je weer even contact opnemen met de dierenarts.
Kijk eventueel ook of ze wel steeds met dezelfde poot mankt. Toen mijn hond jong was en ik hem op zijn kop gaf, liep hij standaard mank, heel theatraal met zijn pootje ingetrokken. Dat kan een manier zijn om de aandacht af te leiden (je geeft me op mijn kop terwijl ik een zielig, gewond hondje ben).
Ik ben met m'n hondje in het bos gaan wandelen en bij thuiskomst had ze moeite om haar pootje op de grond te zetten. Ik denk dat er een doorn in zit, maar ik zie niks. We zijn al naar de dierenarts geweest en er is een foto gemaakt, maar daarop is helemaal niks te zien. Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?
Vanochtend heb ik even naar die kleine voetzooltjes gekeken en alles was gewoon normaal, geen infectie. Ik heb ze vergeleken met de andere poot door ze naast elkaar te houden en de voetzooltjes waren identiek, dus alles is in orde. Pfoeh!
Als ik morgenochtend zie dat het ontstoken is, gaan we direct naar de dierenarts.
Laurence : Ik zou de dierenarts zeggen.
Kan niemand me even antwoord geven?
Het bleek eigenlijk een heel dun houten splintertje te zijn dat precies tussen twee voetzooltjes zat. Ze liep gewoon normaal, maar zodra ze stilstond, tilde ze haar pootje op. Gelukkig waren we niet ver van huis, zo'n 10 minuutjes rijden. Toen we eenmaal thuis waren, hield mijn man haar vast en kon ik het splintertje er met een pincet uithalen. Daarna heb ik haar pootje in schoon, lauw water gedaan, afgedroogd met een schone doek en er wat Betadine op gedaan.
Sindsdien loopt ze weer normaal, tilt ze haar pootje niet meer op als ze stilstaat en ik heb haar ook alweer zien rennen. Het bloedde niet, alleen het plekje waar de splinter zat was een beetje rood. Ik durf haar nu nog even niet in de tuin te laten, omdat ik bang ben dat het gaat ontsteken. Haar eetlust is ze in ieder geval niet verloren, integendeel! Ze heeft ook goed gedronken, dus dat is een goed teken.
Soda is een wit poeder dat je gebruikt om een teen of vinger te ontsmetten als er lang een splinter in heeft gezeten en het is gaan ontsteken. Ik weet niet of je dit product in Frankrijk kent.
Ik heb het nog niet gedaan, maar ik vroeg me af of ik haar pootjes ook in wat lauwwarm water met een beetje soda kan laten weken. Wat vinden jullie daarvan? Hoe lang duurt het voordat ze de tuin weer in mag?
Bedankt, Cath
Ik zou het pootje in de Dakin-oplossing hebben laten weken, dat is daar echt heel goed voor!!!!!