Kan ik mijn hondje 2 dagen alleen laten?

K
Kevinhh Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik zit met een dilemma:

Ik heb een klein Yorkshire Terriërtje van inmiddels 12 jaar oud, ik heb haar al sinds ze geboren is.

Ik moet er echt even 2 dagen tussenuit (van de ochtend van 11 augustus tot de avond van 12 augustus). Dit is de eerste keer dat ik in deze situatie zit, dus ik vroeg me af of ik haar alleen kan laten of niet? Natuurlijk zet ik dan 2 drinkbakken met water neer (ze drinkt er normaal gesproken eentje per dag), een flinke bak met brokken en ik laat het hondenluikje open.

Ze is eraan gewend om een dagje alleen te zijn als ik aan het werk ben, ze doet dan helemaal niets (ze slaapt veel haha), haalt geen streken uit en blaft niet...

Ik hoor graag jullie mening en of jullie dit weleens gedaan hebben... en zo niet, of jullie een mogelijke oplossing weten (niemand in mijn omgeving kan langskomen). Ik zit niet te wachten op reacties dat ik niet goed voor mijn dier zou zorgen of wat dan ook, dit is de eerste keer dat dit gebeurt —en ik verzorg haar verder heel goed.—

Alvast bedankt! ;)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

30 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tja Mel, zo is het leven nu eenmaal.

Als deze hond het al 12 jaar heeft overleefd in dat huis, dan lukken die extra 48 uur vast ook nog wel...

Ik wilde eigenlijk eerst wat over het water zeggen, maar ik werd afgeleid door de reacties.

Inderdaad, als ik mijn katten een weekendje alleen laat, let ik vooral op twee dingen: het water (veel meer neerzetten dan nodig is voor de zekerheid, verdeeld over verschillende bakjes/fonteintjes) en het risico op hitte in de zomer (ik doe de rolluiken dicht voor hun comfort als het warm dreigt te worden).

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Lorna als er iemand langskomt om te kijken of alles goed gaat, is dat een heel ander verhaal. Een hond een week alleen laten terwijl een buurman of petsitter twee keer per dag langskomt, is echt niet hetzelfde. En inderdaad, als er iemand even checkt of alles oké is, is het geen enkel probleem om de hond twee dagen alleen te laten.

Maar in dit geval heeft de poster het over het neerzetten van twee bakken water en twee bakken brokken, dus ik denk niet dat het de bedoeling is dat er iemand komt kijken of alles goed gaat.

Het gaat niet eens alleen om de eenzaamheid, de hond gaat zich twee dagen lang stierlijk vervelen. Goed, hij komt er wel weer overheen, dat is ook geen drama. Maar qua 'veiligheid' kan er van alles gebeuren. Ze gooit haar waterbak om, komt met een poot klem te zitten, wordt ziek, ik noem maar wat. Het doet me denken aan een ander recent bericht waarbij een lid zijn hond alleen thuis had gelaten terwijl er wel iemand af en toe langskwam. Toen de buurman (of een vriend, dat weet ik niet meer precies) langskwam was alles nog goed, maar toen de eigenaar een paar uur later thuiskwam, vond die de hond dood. Er kan altijd wel iets stoms gebeuren waar je van tevoren niet bij stilstaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb eens gesproken met een man (voor Lorna: uit Lanriec) die klusjes doet bij mensen thuis. Hij heeft altijd zijn Duitse herder bij zich in zijn busje. Hij gaat elk jaar een weekje weg en laat de hond dan alleen achter (huis + omheinde tuin), maar er komt elke dag een vriend langs om hem eten te geven en even een praatje met hem te maken. Zo te zien leek de hond niet getraumatiseerd.

Is dat die man met die Kerstmanbaard?

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, maar er zou juist iemand even langs moeten gaan. De poster zegt hier namelijk helemaal niets over de woonsituatie. Als die York er niet echt oud uitziet (wat vaak zo is bij dit soort honden, de leeftijd is onmogelijk in te schatten), is er een grote kans dat hij gestolen wordt. Ik heb zelf een rashond en ik zou nooit het risico nemen om hem twee dagen alleen buiten te laten, vooral omdat veel mensen hem verwarren met een Corgi, een hond die wel 2000 euro kost. Dat is toch heel anders dan een grote hond die mensen afschrikt. Mijn moeder laat haar Mechelse herder wel buiten als ze weggaat, maar dat is een Mechelaar en geen York, en dat is de enige rashond in huis. Het is bij mij heel zelden voorgekomen dat ik de honden de hele dag alleen liet. Een keer was mijn vader te moe om te rijden, dus we hebben geen risico genomen, maar om 6 uur 's ochtends waren we weer thuis voor de dieren. Daarbij waren ze in dat geval met z'n meerderen en hadden we de buren gevraagd om ze even in de tuin te laten voor hun behoefte.

Als er iemand langs kan komen, ja waarom niet, maar anders zou ik een hond persoonlijk nooit 48 uur alleen laten. Tenzij de buren echt onaardig zijn; als er iemand naar me toe komt om te vragen of ik even langsga of een kijkje wil nemen om te zien of het goed gaat met de hond, dan doe ik dat gewoon.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb eens met een man gesproken (voor Lorna: uit Lanriec) die klusjes doet bij mensen thuis. Hij heeft altijd zijn Duitse herder bij zich in zijn busje. Eén keer per jaar gaat hij een weekje weg en laat hij de hond alleen achter (huis + omheinde tuin), maar er komt dan elke dag een vriend langs om hem eten te geven en even tegen hem te kletsen. Blijkbaar leek de hond daar niet echt getraumatiseerd door.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt helemaal, daarom beweer ik ook niks, dat moet hij zelf maar bekijken.

Maar er is op zich geen reden om meteen zo te steigeren :-)

Wie zegt dat deze hond van 12 het wel fijn zou vinden om te verhuizen naar iemand die ze niet kent?

Dat weten we tenslotte ook niet.

Vertaald Frans
    M
    Myma Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er ook niet voor om een hond twee dagen alleen te laten, dat is echt te lang. Ik vind het zelf al lastig om die van mij een halve dag alleen te laten 😁 Maar om hem op deze leeftijd naar een pension te doen, dus in een kennel, vraag ik me af of hij daar niet meer door van slag raakt dan wat anders.

Het beste zou toch zijn om iemand bij je thuis langs te laten komen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie niet in waarom een hond van 12 jaar zich niet eenzaam zou kunnen voelen.

Misschien dat het bij jouw honden geen probleem zou zijn omdat je ze goed kent, maar we kennen de hond van de poster niet en we weten niet of hij het wel aan kan om 2 dagen alleen te zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeggen dat "een hond twee dagen alleen laten gelijkstaat aan dierenmishandeling" vind ik eerlijk gezegd echt bizar. Dus nou ja, als de topicstarter nog eens langskomt, heeft die in ieder geval een wat minder extreem geluid gehoord ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zal je eerlijk zeggen, het kan mijn honden echt geen moer schelen om twee dagen alleen te zijn.

Ik heb het zelf nooit hoeven doen, maar ik heb ze wel eens een lange dag alleen gelaten waarbij de buren even langskwamen om de deur voor ze open te doen zodat ze een rondje in de tuin konden doen (wij hebben geen hondenluikje, in tegenstelling tot de TS) en ze daarna weer naar binnen lieten. Ik weet zeker dat als dat de volgende dag ook zo was gegaan, dat totaal geen probleem was geweest.

Een hond van 12 jaar die overdag niets sloopt als hij alleen is, gaat dat de volgende dag echt niet ineens wel doen, Kikaah.

Wat het blaffen betreft precies hetzelfde; ik denk dat het baasje zijn hond na twaalf jaar inmiddels wel een beetje kent :-)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 30

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!