Kan ik mijn hondje 2 dagen alleen laten?

K
Kevinhh Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik zit met een dilemma:

Ik heb een klein Yorkshire Terriërtje van inmiddels 12 jaar oud, ik heb haar al sinds ze geboren is.

Ik moet er echt even 2 dagen tussenuit (van de ochtend van 11 augustus tot de avond van 12 augustus). Dit is de eerste keer dat ik in deze situatie zit, dus ik vroeg me af of ik haar alleen kan laten of niet? Natuurlijk zet ik dan 2 drinkbakken met water neer (ze drinkt er normaal gesproken eentje per dag), een flinke bak met brokken en ik laat het hondenluikje open.

Ze is eraan gewend om een dagje alleen te zijn als ik aan het werk ben, ze doet dan helemaal niets (ze slaapt veel haha), haalt geen streken uit en blaft niet...

Ik hoor graag jullie mening en of jullie dit weleens gedaan hebben... en zo niet, of jullie een mogelijke oplossing weten (niemand in mijn omgeving kan langskomen). Ik zit niet te wachten op reacties dat ik niet goed voor mijn dier zou zorgen of wat dan ook, dit is de eerste keer dat dit gebeurt —en ik verzorg haar verder heel goed.—

Alvast bedankt! ;)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

30 antwoorden
Sorteren op:
  • Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk inderdaad dat een hond beter af is in zijn eigen omgeving dan in een pension.

Ik heb dat zelf ook gemerkt bij de mijne; zelfs al is het een toppension, het deed hem niet echt goed.

Maar het blijft natuurlijk wel een veilige optie voor de hond.

Het ideaalste is als de hond gewoon thuis kan blijven en dat er iemand bij je in huis komt wonen, of een paar uurtjes per dag langskomt om hem uit te laten, te voeren en gezelschap te houden...

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de optie met de buren prima te doen is voor twee dagen.

Zeker omdat mensen bij een yorkie toch minder snel onder de indruk zijn dan wanneer ik ze zou vragen om even bij Ookipa te gaan kijken. :-)

Is er niemand van Wamiz die bij je in de buurt woont?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk hangt het vooral van de hond af.

Ik kan me best voorstellen dat twee husky's twee dagen alleen kunnen blijven, zelfs zonder dat er een buurman langskomt, maar een yorkie alleen, dat weet ik zo net nog niet.

Laten we zeggen dat het voor een yorkie die niet gewend is om te lang alleen te zijn, best problematisch kan zijn om twee dagen niemand te zien... maar zodra er minstens één keer per dag iemand even langskomt, is er geen man overboord (en ook geen dode hond), bij bijna elke hond wel.

Vertaald Frans
    Tosca17
    Tosca17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is een hond van 12 jaar in een pension achterlaten zonder haar vertrouwde omgeving niet veel stressvoller voor een hond van die leeftijd dan haar gewoon alleen thuis laten in haar eigen vertrouwde omgeving? Dat denk ik tenminste...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het is hier groot feest als we een paar dagen weg gaan... De buurtieners vechten erom wie er op de katten en de kippen mag passen 😁

Ik heb dit weekend zelfs live updates over mijn kippen gekregen terwijl ik met m'n rugzak de bergen van de Cantal aan het beklimmen was LOL

Er werd me zelfs met spoed een schrammetje op een kam gemeld, maar dat was alweer verdwenen toen ik terugkwam :-)

Vertaald Frans
    Emma1975
    Rapporteren

Ja, daar maak je vast wel iemand heel blij mee!

Mijn buren hadden vroeger zelf geen hond, maar als ik als tiener de vraag had gekregen om twee keer per dag bij een hond langs te gaan, dan had ik die taak echt heel serieus genomen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is nou ook weer niet zo'n enorme ramp om even bij de buren naar een Yorkie te gaan kijken...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt nog een week om over een oplossing na te denken. In het ergste geval kan er, zoals Emma al zei, een buurman een of twee keer even langskomen om te kijken of alles goed gaat.

Ik blijf erbij dat 48 uur zonder iemand te zien heel verwarrend is voor een hond, ongeacht de leeftijd of het ras.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Rapporteren

Hoi,

We kunnen je niet vertellen dat dit zonder risico is.

Je hond kan enorm in de stress schieten... of het kan hem helemaal koud laten.

Het kan zijn dat het je hond aan niets ontbreekt... maar ze kan ook de waterbak omgooien, waardoor ze niets meer heeft en oververhit raakt.

De hond kan de tijd ook erg lang vinden gaan en aan één stuk door gaan blaffen, waardoor ze de buren behoorlijk op de zenuwen werkt.

Het was beter geweest als er iemand op haar had gepast of als ze naar een pension was gegaan. En dat vooral voor de veiligheid.

Maar goed, als het echt niet anders kan en het een uitzondering is, denk ik dat je het volgende zou moeten doen:

Zorg dat het water veilig geregeld is: er bestaan drinkfonteinen (maar die zijn niet goedkoop, en dat is nu geen optie).

Wat betreft het voer: haar voor twee dagen aan brokken geven lijkt me niet verstandig.

Echt, als je in een appartement of een woonwijk woont, kan ik me niet voorstellen dat je niet tenminste aan een buur kunt vragen om één of twee keer per dag even langs te gaan om wat tijd met je hond door te brengen. Burendiensten zijn een kwestie van 'voor wat, hoort wat'. Ik weet dat wij elkaar hier met alles helpen; ik sta klaar voor alle honden in de buurt en ik weet dat ik in geval van nood ook op hen kan rekenen.

En je vrienden met honden dan? Oké, ze kunnen haar niet in huis nemen, maar je kunt ze toch de sleutel geven zodat ze haar in ieder geval een uurtje per dag kunnen uitlaten?

(Anders is dat niet echt wat ik onder vriendschap versta.)

Vertaald Frans
    A
    Anaconda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zegt: "ik heb op internet gezocht en alleen pensions gevonden, maar dat vind ik best duur"... ik wil je alleen maar zeggen dat wanneer je een dier hebt vanaf dat het een baby is, je de plicht hebt om alles voor hem (of haar) te doen... voeren, liefhebben, verzorgen... en natuurlijk ook voor opvang zorgen, wat het ook kost... ik denk niet dat de prijs van een pension voor 2 dagen belangrijker is dan het leven van je hond... ze is al 12 jaar bij je, ze is oud, dus als je haar niet aan familie of vrienden kunt toevertrouwen, laat haar dan door een deskundig en professioneel iemand verzorgen...
    Hallo eerst, want je kunt wel van dieren houden, maar je kunt ook respectvol en beleefd blijven. Verder mag je die moraliserende praatjes voor je houden. Laten we duidelijk zijn: we kennen elkaar niet, je kent mijn leven niet en je weet niets over mijn financiën. Natuurlijk gaat mijn hond voor alles, dat is altijd zo, maar op dit moment heb ik moeite om opvang te vinden en het is uitgesloten dat ik 60 € voor 3 dagen betaal, zeker omdat ik wat financiële problemen heb, maar dat gaat je verder niets aan. Dat neemt niet weg dat ze te eten en te drinken krijgt wanneer ze wil, en dat ze regelmatig wordt ingeënt en ontwormd... En geloof me, als ik niet meer voor haar zou kunnen zorgen, zou ik haar aan iemand anders geven, want het is ondenkbaar dat ze ongelukkig zou zijn. Dat is ook precies de reden waarom ik vraag of ze 2 dagen alleen kan blijven met alles wat ze nodig heeft voor haar welzijn. Als het me geen barst zou schelen, zou ik haar gewoon achterlaten zonder vragen te stellen, gebruik je verstand een beetje.
    Om te beginnen: respect komt van twee kanten! Ik heb niets naars gezegd en ik heb je niet beledigd, dus doe rustig! Een hond blijft geen twee dagen alleen, punt uit! En op één punt heb je wel gelijk... ik heb veel meer respect voor dieren dan voor mensen zoals jij, die oordelen zonder de mensen te kennen die gewoon hun mening geven...

Vertaald Frans
    A
    Anaconda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zegt: "ik heb op internet gezocht en alleen pensions gevonden, maar dat vind ik nogal duur". Ik wil je alleen maar zeggen dat wanneer je een dier hebt vanaf dat het een puppy is, je er alles voor over moet hebben... hem voeden, van hem houden, verzorgen... en natuurlijk ook voor opvang zorgen, wat het ook kost... Ik denk niet dat de prijs van een pension voor 2 dagen belangrijker is dan het leven van je hond... Ze is al 12 jaar bij je, ze is oud, dus als je haar niet aan familie of vrienden kunt toevertrouwen, laat haar dan door iemand verzorgen die bekwaam en professioneel is...
    Hoi allereerst, want je kunt wel van dieren houden, maar respect en beleefdheid horen er ook bij. Verder mag je die morele lesjes voor jezelf houden. Laten we duidelijk zijn: we kennen elkaar niet, je kent mijn leven niet en je weet niets van mijn budget. Natuurlijk gaat mijn hond voor alles, dat is altijd zo, maar op dit moment heb ik moeite om opvang te vinden en het is uitgesloten dat ik 60 € neertel voor 3 dagen, zeker omdat ik wat financiële zorgen heb, maar dat gaat je verder niets aan. Dat neemt niet weg dat ze gewoon te eten en te drinken krijgt wat ze wil, en dat ze regelmatig wordt gevaccineerd en ontwormd... En geloof me, als ik niet meer voor haar zou kunnen zorgen, zou ik haar aan iemand anders geven, want ze mag absoluut niet ongelukkig zijn. Dat is ook precies de reden waarom ik de vraag stel of ze 2 dagen alleen kan blijven met alles wat ze nodig heeft voor haar welzijn. Als het me niets kon schelen, zou ik haar wel achterlaten zonder vragen te stellen, gebruik je verstand eens een beetje.

allereerst: respect komt van twee kanten! Ik heb niets naars gezegd en ik heb je niet beledigd, dus doe even rustig! Een hond blijft geen twee dagen alleen, punt uit! En op één punt heb je zeker gelijk... ik heb veel meer respect voor dieren dan voor mensen zoals jij, die oordelen zonder de mensen te kennen die alleen maar hun mening geven...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 30

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!