Ik heb mijn hond weggegeven, hoe krijg ik hem terug?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik wil graag een nieuw topic openen over mijn situatie.

Dit is het verhaal: ik was de eigenaar van een kleine York, maar tot mijn grote verdriet heb ik in juni 2014 afstand van hem gedaan vanwege een verhuizing. Mijn moeder had een oud-collega van haar gevonden die hem wel wilde opvangen. Ik heb hem toen met tegenzin gratis aan haar meegegeven.

Ik had meteen al spijt van mijn actie, maar ik durfde het haar niet te zeggen. Twee maanden geleden heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en die mevrouw opgebeld om te vertellen dat ik een fout had gemaakt. Ze luisterde naar me en zei dat het goed was en dat ik hem terug kon krijgen, maar ze had hem aan haar partner gegeven, dus ze moest het eerst met hem bespreken. Hij ging niet akkoord, dus zei ze dat ze een oplossing zou zoeken.

Ik heb haar een paar dagen geleden weer gebeld en toen zei ze dat de discussie gesloten was en dat ze niets meer over dit hele verhaal wilde horen. Ik vraag niet om geoordeeld te worden en ik hoef ook geen preek, ik zoek alleen hulp of wat advies over hoe ik mijn hond op een legale manier terug kan krijgen.

Ik wil erbij zeggen dat ik geen enkel officieel document voor de overdracht heb getekend en ik heb het paspoort en het registratiebewijs nog steeds in mijn bezit.

Alvast bedankt aan de mensen die de tijd nemen om dit te lezen en te reageren.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Vooral omdat ze je achteraf ook nog eens kunnen beschuldigen van smaad...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zeg niet dat het diefstal is, want dat is niet het geval. Je moet vooral niet liegen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ja, ik heb inderdaad het paspoort en de identificatiekaart nog in mijn bezit. Moet ik bij de politie uitleggen dat ik de hond heb weggegeven maar hem nu terug wil? Of moet ik gewoon zeggen dat hij gestolen is? Ik ben bang dat dit zich tegen me gaat keren. Oordeel alsjeblieft niet over me, mijn hebzucht vreet al genoeg aan me.

Ik heb ze zelfs geld aangeboden als schadevergoeding, maar dat hebben ze geweigerd.

Tja, het is wel je eigen schuld! Dus als dit zich tegen je keert, had je maar beter moeten nadenken voordat je je hond weggaf. Ik denk niet dat de politie je aangifte serieus neemt als je de situatie uitlegt; de wet eist immers dat bij een schenking of verkoop alle papieren direct in orde worden gemaakt.

En aangifte doen van diefstal is niet niks! Die mensen kunnen een gevangenisstraf of een boete krijgen! Dat moet je echt niet licht opvatten. Juridisch gezien is de hond van jou, maar iemand beschuldigen van diefstal omdat je de zaken zelf niet goed hebt geregeld en nu op je besluit wilt terugkomen, is allesbehalve correct.

Daar komt nog bij dat je hond inmiddels vast al gewend is aan zijn nieuwe leven. Ik denk niet dat nóg een verandering goed voor hem zou zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ken je bepaalde wetsteksten die over mijn situatie gaan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ja ik heb inderdaad het paspoort en het identificatiebewijs nog in mijn bezit. Moet ik de politie uitleggen dat ik hem heb weggegeven maar nu weer terug wil? Of moet ik gewoon zeggen dat hij gestolen is? Ik ben bang dat het zich allemaal tegen me gaat keren. Veroordeel me alsjeblieft niet, mijn eigen hebzucht vreet al genoeg aan me.

Ik heb ze zelfs geld aangeboden als vergoeding, maar dat hebben ze geweigerd.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eens met de reacties hierboven, houd ons alsjeblieft op de hoogte van hoe het verder gaat!

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als alle papieren van de hond nog steeds op jouw naam staan, mag die persoon je hond niet tegen je wil in houden. Dat valt namelijk onder oplichting of zelfs diefstal.

Vertaald Frans
    Missloute
    Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je het paspoort en het registratiebewijs op jouw naam hebt staan, ga dan naar de politie. Leg de situatie uit met je papieren erbij en dan kun je als het goed is gewoon aangifte doen. De hond kan namelijk als gestolen worden beschouwd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, heb je de chipregistratie eigenlijk laten weten dat de eigenaar is veranderd toen je de hond weggaf? Zo niet, dan is de hond volgens mij officieel nog van jou als hij nog steeds op jouw naam staat.

Vertaald Frans
  • 39 reacties van 39

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!