Ik heb mijn hond weggegeven, hoe krijg ik hem terug?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik wil graag een nieuw topic openen over mijn situatie.

Dit is het verhaal: ik was de eigenaar van een kleine York, maar tot mijn grote verdriet heb ik in juni 2014 afstand van hem gedaan vanwege een verhuizing. Mijn moeder had een oud-collega van haar gevonden die hem wel wilde opvangen. Ik heb hem toen met tegenzin gratis aan haar meegegeven.

Ik had meteen al spijt van mijn actie, maar ik durfde het haar niet te zeggen. Twee maanden geleden heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en die mevrouw opgebeld om te vertellen dat ik een fout had gemaakt. Ze luisterde naar me en zei dat het goed was en dat ik hem terug kon krijgen, maar ze had hem aan haar partner gegeven, dus ze moest het eerst met hem bespreken. Hij ging niet akkoord, dus zei ze dat ze een oplossing zou zoeken.

Ik heb haar een paar dagen geleden weer gebeld en toen zei ze dat de discussie gesloten was en dat ze niets meer over dit hele verhaal wilde horen. Ik vraag niet om geoordeeld te worden en ik hoef ook geen preek, ik zoek alleen hulp of wat advies over hoe ik mijn hond op een legale manier terug kan krijgen.

Ik wil erbij zeggen dat ik geen enkel officieel document voor de overdracht heb getekend en ik heb het paspoort en het registratiebewijs nog steeds in mijn bezit.

Alvast bedankt aan de mensen die de tijd nemen om dit te lezen en te reageren.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren
    Goedenavond, ik heb haar al van kleins af aan en ze is nu al 2 jaar bij ons. We wonen vlak bij een provinciale weg en dat is niet echt een fijn idee.
    Vertaald Frans
    L
    Lolo1403 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

goedenavond,

lastige situatie hoor. als je er zeker van bent dat je hond gelukkig is bij zijn nieuwe baasjes, zou je dan niet een andere kunnen nemen??

hoe oud was hij toen je hem wegdeed??

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je zit hier op een openbaar forum, meid!

Iedereen is vrij om zijn mening te geven, zolang het maar beleefd blijft 😉!

Als je niet tegen negatieve reacties kunt (behoorlijk triest op je 26ste), dan is dat niet mijn probleem.

Je hebt je hond weggedaan, dus neem dan ook de verantwoordelijkheid voor je daden (in plaats van hier op een forum te komen uithuilen).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Avatar 21: ik heb dit topic niet geplaatst om dit soort oordelen of opmerkingen te krijgen. Ik heb het juist gedaan om advies te krijgen van mensen die neutraal tegenover de situatie staan, zodat ze hun kennis met me kunnen delen. Als je daar niet toe in staat bent of mijn aanpak niet goedkeurt, doe dan geen moeite om onnodige reacties achter te laten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zal vast wel weer de wind van voren krijgen door mijn reactie (eigenlijk kan me dat helemaal niks schelen 🙂).

Ik vind het echt ontzettend egoïstisch dat je "jouw" hond weg wilt halen bij zijn nieuwe eigenaar.

Denk je ook nog aan de persoon die voor hem zorgt sinds jij hem hebt gedumpt (laten we het beestje maar gewoon bij de naam noemen) of kan je dat echt niks schelen? Omdat je de zaken niet volgens de regels hebt geregeld (de papieren niet hebt meegegeven), denk je nu maar het recht te hebben om "jouw" hond terug te eisen nadat je hem in de steek hebt gelaten?

Het nieuwe baasje is sinds juni 2014 aan hem gehecht geraakt en heeft voor hem gezorgd toen niemand hem meer wilde! "Jouw" hond is inmiddels vast ook al helemaal gewend aan zijn nieuwe leven.

Nou, ik vermoed dat je niet op mijn mening zit te wachten omdat ik je geen gelijk geef, maar denk eens een klein beetje aan anderen in plaats van alleen aan jezelf 😔!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb een afspraak met mijn advocaat om te bespreken hoe we nu verder gaan, maar ik wil alles wat met de politie of aangiftes te maken heeft liever vermijden... Ik los het liever in goed overleg op. Ik denk dat ik een brief ga schrijven...

Vertaald Frans
    Missloute
    Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pas op, ik zeg niet dat het meteen diefstal is, maar het kan wel als diefstal worden beschouwd. Je moet even kijken wat de politie ervan vindt (als je erheen gaat) en geen onzin vertellen maar gewoon het hele verhaal.

Je hoeft niet direct aangifte te doen; ze kunnen je eerst adviseren om een melding te maken. Daarna volgt er een onderzoek als je bij die melding namen doorgeeft. Dat betekent dat de betrokken personen kunnen worden opgeroepen voor een officiële waarschuwing. En misschien wordt het gezin dat de hond nu heeft, alleen als gastgezin gezien.

Je kunt ze voorstellen om de gemaakte kosten voor de hond te vergoeden voor de periode dat zij voor hem hebben gezorgd, zoals de dierenarts of brokken (met facturen als bewijs), om hem zo in goed overleg terug te krijgen.

Juridisch gezien is de hond nog steeds van jou.

Je kunt ze ook een aangetekende brief met ontvangstbevestiging sturen en zelf een kopie bewaren, waarin je uitlegt dat de hond nog steeds op jouw naam staat en dat de papieren bij jou thuis liggen als ze die willen inzien, en ze een vergoeding aanbieden...

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Ciaraciara,

Juridisch gezien zou je je rechten moeten kunnen laten gelden, aangezien je nog steeds de officiële eigenaar van deze hond bent. Maar als je er niet uitkomt met de huidige eigenaar, zie ik eigenlijk alleen een aangifte van diefstal als optie om de boel in beweging te krijgen.

Maar als we heel eerlijk en oprecht zijn, is de enige fout van de huidige eigenaar dat hij de papieren van de hond niet bij je heeft opgevraagd. Een aangifte wegens diefstal zou dan een heel zware en leugenachtige beschuldiging zijn.

Vertaald Frans
    Farfalla56
    Farfalla56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voordat je naar de politie stapt en een officiële procedure start, zou ik die persoon nog een keer opbellen en uitleggen dat de hond nog steeds op jouw naam staat. Vertel dat jij dus nog steeds de eigenaar bent en dat je aangifte kunt doen.

Misschien is dat al wel genoeg om ze op andere gedachten te brengen.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!