Hond trilt / borrelende buik

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een klein hondje genaamd Pixel, een Yorkie-type van nog geen jaar oud.

Sinds kort heeft hij last van een borrelende buik en is hij 24 uur lang heel lusteloos. Hij eet dan niet en drinkt dan niet. Daarna is alles weer prima.

Omdat dit nu een paar keer is gebeurd, ben ik naar de dierenarts gegaan. Die vertelde me dat het om koliek gaat en raadde me dit soort brokjes aan (misschien dat dit helpt):

http://www.zooplus.nl/shop/honden/dieetvoer/maag_darm/royal_canin_veterinary_diet/301228

Hiervoor kreeg hij Friskies Junior.

Er is verder geen onderzoek gedaan. De dierenarts heeft aan zijn buikje gevoeld en dat was allemaal goed, afgezien van het lusteloze gedrag, het geborrel en het trillen.

We geven hem nu 4 à 5 dagen de nieuwe brokjes, maar vanochtend borrelde zijn buik alweer. Maar geen getril of zo. Vreemd hoor ^^

Nog een detail: hij heeft de afgelopen week ook twee keer 's ochtends overgegeven, met telkens twee dagen ertussen. Eerst geel schuim en daarna gal.

Ik ben nogal het type dat zich snel zorgen maakt.

Moet ik, als dit weer gebeurt, teruggaan naar de dierenarts voor verder onderzoek? Om gewoon zwart op wit te hebben dat er niets aan de hand is, of moet ik hier maar aan wennen?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ik denk dat je hond last heeft van wormen. Daarom heeft hij overgegeven en kan hij niet eten.

Ik heb een poedel. Hij vreet echt alles wat hij ziet 😞. Hij had dus vergelijkbare symptomen.

Ik ben met hem naar de dierenarts gegaan.

Die liet me dit product zien: http://www.atoodog.fr/vermifuge-pour-chiens-moins-de-15-kg-comprimes-purge-aux-plantes.html (dit is een Frans merk ontwormingsmiddel). Het is alleen voor kleine honden.

Maar voor de zekerheid kun je je hond natuurlijk altijd even door een dierenarts laten nakijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt inderdaad, het aandeel granen is te hoog. Net als bij mensen zijn te veel koolhydraten niet goed ^^

Bedankt voor je reactie, een second opinion is inderdaad altijd fijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het hondje dat ik vóór Tina had, had bijna haar hele leven last van een rommelende buik. Ze zette zichzelf dan op dieet en meestal was het de volgende dag wel weer over, anders gingen we direct naar de dierenarts.

Tina heeft dat sinds haar geboorte nog niet gehad, maar ik houd haar nu goed in de gaten omdat Jack Russells gevoelig zijn voor spijsverteringsproblemen.

De volgende keer dat je hond zo'n aanval heeft, kun je hem naar een andere dierenarts brengen voor een second opinion.

Soms is het ook goed om een bloedonderzoek te laten doen.

Friskies zijn brokken die niet goed verteerbaar zijn voor honden, omdat er bijna alleen maar granen in zitten.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb dit soort problemen ook meegemaakt met een van mijn honden en de diagnose was toen chronische hepatitis. Je zou dit echt eens met je dierenarts moeten bespreken. Naast een medische behandeling kan voeding namelijk ook enorm helpen. BARF zou een natuurlijkere en beter verteerbare oplossing kunnen zijn dan industrieel voer, zelfs van goede kwaliteit, waar je hond misschien intolerant voor is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil nog even een kleine opmerking maken.

Dat geborrel, die buikkrampen, kortom die maagproblemen zijn pas sinds kort begonnen.

Mijn hond had deze problemen eerst niet, hij is nog geen jaar oud.

Is het wel normaal dat dit zo ineens opduikt, of zit er misschien iets achter?

Vero78280 was dat bij jou al vanaf de geboorte zo?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor de reacties, echt supervriendelijk!

Ik hoef me dus geen zorgen te maken en niet direct terug naar de dierenarts?

Wat betreft de overstap naar andere brokken: als ik voor die aangeraden soort ga, hebben jullie dan een soort schema of stappenplan om van het ene merk naar het andere over te stappen?

Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het beste voor je hond zou BARF zijn

http://www.tribu-carnivore.com/barfnew/

Dit is natuurlijke, rauwe voeding

Rauw vlees, rauwe vleesbotten, rauw orgaanvlees, rauwe groenten en fruit en olie of andere natuurlijke supplementen.

Friskies is een heel slecht merk. Als je liever bij brokjes blijft, raad ik je Orijen aan, dat je op Zooplus kunt vinden, of Power of Nature Meadowland Mix, wat op een Duitse site te vinden is

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, bedankt voor je reactie.

--> "Volgens hem zal ze regelmatig last van haar maag krijgen." Dat is ons inderdaad ook verteld 😞

Is Orijen een goed merk?

Ik heb gelezen dat graanvrije brokken worden aangeraden en dat je vooral moet letten op brokken met veel vlees.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je zou haar drie dagen lang Phosphaluvet moeten geven.

Mijn hond eet regelmatig gras, maar dan kattengras. Mijn dierenarts vertelde me dat ze waarschijnlijk last heeft van haar maag, dus hij adviseerde om haar regelmatig een kuur Phosphaluvet te geven. Volgens hem zal ze vaker last van haar maag blijven houden.

Mijn dierenarts heeft me trouwens niet gevraagd om van voer te veranderen, maar ze krijgt al Orijen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, we kregen het advies om hem dat in dit geval te geven.

Hij heeft overgegeven, maar direct daarna lijkt er niets meer aan de hand te zijn.

Degene die ik heb geplaatst is puur ter indicatie. Ik geef je vanavond de juiste productreferentie door :)

Nee, hij eet geen gras. Wanneer zijn buik rommelt en hij verzwakt is, geven we hem aluminiumfosfaat (de werkzame stof in Phosphaluvet) en nog geen 24 uur later – soms zelfs diezelfde avond al – heeft hij nergens meer last van.

Toen hij deze week moest overgeven, was hij daarna ook meteen weer de oude.

Maar wat dat gras betreft: nee.

De dierenarts gaf aan dat hij een hond is met een gevoelige maag en dat het gewoon zo zal blijven. ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer