Slapen in de slaapkamer: slecht idee?

Mishouk
Mishouk Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Eerst wil ik even kwijt dat ik de verschillende onderwerpen op dit forum met veel belangstelling lees en dat ik echt onder de indruk ben van de tijd en energie die sommigen van jullie steken in het informeren en begeleiden van baasjes die het even niet meer weten.

Ik heb al ontzettend veel van jullie geleerd en daar wil ik jullie voor bedanken!

Maar goed, even to the point:

Ik heb al wat onderwerpen over dit onderwerp gelezen, maar de meningen blijven nogal verschillen en dat begint me toch wat zorgen te baren. Ik sta op het punt om een Zwitserse Witte Herder te adopteren; als alles goed gaat is hij eind december bij ons.

Ik heb een vraag over de nachtrust, wat blijkbaar een flink discussiepunt is!

Is het echt noodzakelijk voor het welzijn van de hond dat hij uit de slaapkamer wordt geweerd? Ik was van plan om de pup bij mij op de kamer te leggen, op een plekje dat daarvoor bedoeld is. Als ik op websites van fokkers rondkijk, zie ik dat sommigen dit afraden, vooral voor de hond zelf.

Ik houd rekening met wat gesloop en ongelukjes, dus daar ben ik op voorbereid en daar zie ik niet echt tegenop, maar als het echt slecht is voor de hond, dan maak ik me wel wat meer zorgen...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk denk ik dat wij degenen zijn die de slaapplek van de hond willen bepalen. Ik heb twee honden die prima alleen kunnen zijn en die bij mij slapen. Die scheiding kan ook op andere momenten van de dag plaatsvinden. Uit mijn ervaring met zeven honden sinds ik klein was, heb ik nooit het idee gehad dat dit de angst van de hond vergrootte, terwijl we echt geen honden hadden die erom bekendstonden dat ze zo goed alleen konden zijn. Maar je moet wel regels stellen, zeker als je de hond op bed laat. Je vraagt een hond altijd om van zijn slaapplek af te gaan, je jaagt hem er niet zomaar vanaf.

Verder heb ik het idee dat honden 's nachts eerder voor comfort kiezen dan voor de aanwezigheid van hun baasje. Waar het om gaat is dat je doet wat je zelf prettig vindt. Ik heb een beetje moeite met al die nieuwe regeltjes die de baas en de hond soms alleen maar frustreren onder bepaalde voorwendsels. Voor mij is het niet essentieel om met mijn honden te slapen, maar er zijn mensen die het heerlijk vinden en die er rustig van worden, dus doe dat dan vooral (als de hond dat zelf ook wil natuurlijk; Iago besluit soms in de gang te slapen, dan laat ik hem). Wat je alleen niet moet doen, is een hond je overal naar elke kamer laten volgen. Laat je hond niet mee de badkamer of de wc in gaan, en houd hem uit de buurt als je aan het koken bent.

Vertaald Frans
    Mishouk
    Mishouk Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Ik ben opgegroeid met verschillende honden en de meesten mochten wel op de slaapkamers komen, maar net als jij Ulthia bleven ze er niet per se de hele nacht slapen. Kan het aanleren om alleen te zijn dus worden belemmerd doordat je de hond bij je laat slapen?

De honden waar ik mee heb samengeleefd (vooral als gastgezin) hadden allemaal meerdere slaapplekken: voor overdag, voor de nacht, in de woonkamer, in de slaapkamer, in de tuin... en ze wisselden dat steeds af. Dat is misschien wel een uitzondering dan :/

(Wat betreft een partner is dat in dit geval geen probleem, maar het is zeker belangrijk om op te passen dat je geen gewoontes aanleert waar je later spijt van krijgt!)

Het probleem is ook dat er momenteel iemand in de woonkamer slaapt. De hond zou dus, in ieder geval voor nu, altijd bij iemand zijn. Misschien is het toch beter om hem op één vaste plek te laten, vooral in de leefruimte...

We zijn van plan om hem eraan te laten wennen om een paar uur per dag alleen te zijn, eerst heel geleidelijk, volgens de bekende methodes (eerst 5 minuten weg, dan 10, enz.). Ik ben vooral bang om hem te veel te stressen of in de war te brengen.

Nogmaals bedankt, ik moet hier nog even goed over nadenken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Nou, ik ben een beetje een slechte leerling, want mijn honden hebben altijd bij me geslapen. Wel in een mand natuurlijk, maar de slaapkamer is gewoon toegestaan (alleen 's nachts en als ik er zelf ook ben). Ze lopen gedurende de nacht een beetje heen en weer; het komt weleens voor dat ze de nacht bij mij beginnen en in de woonkamer eindigen... Ze zijn dus niet super afhankelijk, maar dat hebben we wel echt moeten trainen. Het hangt er helemaal vanaf wat je zelf wilt toestaan en wat een huidige of toekomstige partner wel of niet zou accepteren. Het is slim om daar nu al over na te denken, zodat je je hond later niet in de war brengt... Je moet het echt zelf even bekijken, ook op basis van je eigen hond. Mijn situatie geldt niet voor alle honden (sommigen zouden er moeite mee kunnen hebben).

Vertaald Frans
    Chien Ludique
    Chien ludique Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Eigenlijk zijn er allerlei verschillende aanpakken en wat voor de één werkt, werkt niet per se voor de ander. Mijn honden hebben nooit bij mij in de slaapkamer geslapen, omdat ik gesteld ben op mijn eigen ruimte. Sommigen zeggen dat het helpt bij de overgang om de pup in de slaapkamer te hebben. Ik denk dat het makkelijker is om meteen de juiste gewoontes aan te leren: de hond moet een eigen slaapplek hebben (niet op de bank of in bed), bij voorkeur al op de plek waar je hem wilt hebben als hij volwassen is. Bijvoorbeeld een mand in de woonkamer.

Als de hond de hele tijd aan je geplakt zit wanneer je thuis bent, kan hij onrustig worden zodra je "verdwijnt". Hij moet leren dat hij af en toe alleen moet zijn, dat het baasje niet per se ver weg is en dat de situatie niet onveilig is voor hem.

Een vaste slaapplek in de woonkamer is een fijn herkenningspunt waar hij naartoe kan gaan wanneer hij maar wil. Aangezien een hond niet op dezelfde manier slaapt als wij, heeft hij overdag behoefte aan lange dutjes. Het is dan goed als hij altijd op dezelfde plek kan slapen; dat versterkt het gevoel van "dit is mijn eigen plekje, waar ik me fijn voel".

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Waar ik bij een BBS vooral bang voor zou zijn, is dat je een ongezonde emotionele afhankelijkheid stimuleert.

Het zijn van zichzelf al honden die nogal eens stressen als hun baasje weg is, dus het lijkt me belangrijk om ze te helpen een beetje los te komen. Dat is vooral voor hun eigen welzijn essentieel.

Vertaald Frans
  • 25 reacties van 25

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!