Slapen in de slaapkamer: slecht idee?

Mishouk
Mishouk Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Eerst wil ik even kwijt dat ik de verschillende onderwerpen op dit forum met veel belangstelling lees en dat ik echt onder de indruk ben van de tijd en energie die sommigen van jullie steken in het informeren en begeleiden van baasjes die het even niet meer weten.

Ik heb al ontzettend veel van jullie geleerd en daar wil ik jullie voor bedanken!

Maar goed, even to the point:

Ik heb al wat onderwerpen over dit onderwerp gelezen, maar de meningen blijven nogal verschillen en dat begint me toch wat zorgen te baren. Ik sta op het punt om een Zwitserse Witte Herder te adopteren; als alles goed gaat is hij eind december bij ons.

Ik heb een vraag over de nachtrust, wat blijkbaar een flink discussiepunt is!

Is het echt noodzakelijk voor het welzijn van de hond dat hij uit de slaapkamer wordt geweerd? Ik was van plan om de pup bij mij op de kamer te leggen, op een plekje dat daarvoor bedoeld is. Als ik op websites van fokkers rondkijk, zie ik dat sommigen dit afraden, vooral voor de hond zelf.

Ik houd rekening met wat gesloop en ongelukjes, dus daar ben ik op voorbereid en daar zie ik niet echt tegenop, maar als het echt slecht is voor de hond, dan maak ik me wel wat meer zorgen...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben precies hetzelfde (er zijn tijdelijke verboden): er wordt niet gelopen als ik de vloer dweil...

Dan is het "naar buiten", "wegwezen" of "wachten".

Bij familie of vrienden (waar de regels weer anders zijn) of in een restaurant probeerde Oxane als pup een keer op de bank te klimmen. Toen ze mijn frons en mijn blik naar de vloer zag, gleed ze er stilletjes weer vanaf 😞.

Verder kun je tijdens de training natuurlijk prima een gebaar of woord gebruiken waarmee je toestemming geeft om op het bed of de bank te springen...

Volka, mijn eerste Lab, vroeg het altijd door haar kin op het bed te leggen; ze wachtte echt op onze uitnodiging...

Oxane is meer van het type "opzij, hier kom ik!!!"... en als ze er eenmaal op is gesprongen, gaat ze aan het voeteneind liggen... (Ik heb wel wat moeite met haar gehad, want als pup was ze echt een fel ding; ze gromde en trok haar lip op als ze het commando kreeg om van het bed af te gaan. Eén keer tandenklappen betekende dat we weer een paar dagen flink aan de bak gingen met oefeningen vanwege die nare reactie. Oxane beet vroeger namelijk.)

Vanaf dat ze twee maanden oud was, was ze al problematisch...

Al mijn honden luisteren naar "ga slapen" of "in je mand". Als ik dat commando geef, wordt er niet onderhandeld of getwijfeld... ;-)

In de auto precies hetzelfde: "stap in" is een automatisme, net als een noodstop.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lol Lorna, je beschrijving van die aanhankelijke boxer die overal bij wil zijn zodat je haar vooral niet vergeet!

Die van ons zorgt niet voor blauwe plekken, maar wel voor wat krassen op je voeten als we op de grond met haar aan het spelen zijn.

Ze kan ook zomaar op je voeten gaan staan zonder dat ze het doorheeft, echt een lekker lomp ding! 😂

Maar inderdaad, over die andere boxer (bijna 2 jaar): die mag op de bank en is een echte wervelwind als er bezoek is. Ze springt echt bovenop ze, en dat gaat hard hoor als ze zitten... daar heb je ineens 28 kilo tegen je kop! Het is bijna gevaarlijk, en dan heb ik het alleen nog maar over het gewicht en dat superenergieke, hè!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met een bezitterige en angstige hond zoals Olfy zou het echt foute boel zijn geweest om hem in de slaapkamer te laten slapen, om andere redenen...

Terwijl het bij andere karakters geen enkel probleem is, het is echt een kwestie van per geval bekijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is precies de reden waarom ik mijn hond meteen heb verboden om naar boven te gaan of op de bank te zitten.

Een grote pup met het temperament van een Boxer... als je die de ruimte geeft, is-ie echt OVERAL en de hele tijd LOL (met overal bedoel ik 'all over the place', bovenop je om je gezicht af te likken, het volgende moment met z'n kont op je schouder, en weer een seconde later mept-ie je om de oren met zijn zompige flostouw, enz.)

Je hoeft er eigenlijk niet eens bij na te denken als je hond zoveel energie heeft.

Want als je ooit nog iemand op de bank wilt laten zitten zonder dat die hond er binnen 5 seconden bovenop springt, heb je gewoon geen keus :-)

In het begin deden de liefdesbetuigingen van mijn hond echt pijn^^

Maar echt... ik heb de eerste maanden een flinke verzameling blauwe plekken en schrammen opgelopen.

Zo'n stuiterbal overal op laten klimmen (en op iedereen laten springen), dat kan gewoon echt niet.

Maar tegenwoordig is ze zo rustig, echt een wonder.

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij hebben geen vaste slaapplek, ze slapen waar ze willen. Op de vloer, de bank, het bed, de fauteuil... Een van de twee slaapt meestal op bed, behalve in de zomer, dan ligt hij liever op de tegels. De andere slaapt meestal gewoon op de grond, in de slaapkamer of de woonkamer.

Volgens mij is dat helemaal geen probleem, zolang je maar een hond hebt die zijn slaapplek niet verdedigt (dus niet gromt om te voorkomen dat de baas in de buurt komt).

Het enige wat lastig kan zijn, is dat als je je hond zelf z'n plek laat kiezen en hem daarin geen enkele grens stelt, je... jezelf de kans ontneemt om aan bepaalde regels te werken, zoals omgaan met een verbod. Ik denk niet dat de slaapplek op zich een probleem is, maar ik geloof wel dat het goed is om je hond te laten wennen aan het respecteren van grenzen – willekeurig en bepaald door de baas – wat betreft de ruimte in huis.

Dat kan in heel veel situaties handig zijn, bijvoorbeeld als je bij vrienden op bezoek bent en je niet wilt dat de hond op hun bank springt, terwijl hij dat thuis wel mag. Als hij altijd mag slapen waar hij wil en je hem nooit hebt geleerd om grenzen te respecteren ("NEE, je mag deze kamer niet in" of "blijf daar weg"), dan begrijpt hij er waarschijnlijk niks van als je op vakantie bij oma bent en hij ineens nergens aan mag komen!

Dat is iets wat ik bij mijn honden een beetje heb laten versloffen. Thuis zijn we echt heel relaxed en ze zijn het niet gewend dat dingen niet mogen. Dus als we ergens anders zijn en ze ineens aan allerlei (voor hun gevoel) willekeurige regels moeten voldoen, is dat best lastig voor ze ^^'

Ik ben dat nu een beetje aan het bijsturen. Ze mogen nog steeds slapen waar ze willen :), maar daar staat tegenover dat ik ze leer om bepaalde willekeurige regels over de ruimte in huis te respecteren. Op dit moment oefenen we bijvoorbeeld veel met de 'virtuele grens'. Dat houdt in dat ze leren dat ze tijdelijk een kamer niet in mogen (bijvoorbeeld de badkamer terwijl ik aan het schoonmaken ben) zonder dat er een fysieke barrière (deur) voor zit. Ik denk dat dit soort kleine oefeningen het feit dat ze verder veel vrijheid hebben in huis, prima compenseren :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, wij laten onze katten gewoon in de slaapkamer, ze zijn hartstikke gelukkig 😋

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hier hetzelfde: ik ben ook zo'n 'moeder' die haar pups zelf hun slaapplekje laat kiezen (een babymatras in onze slaapkamer aan het voeteneind van het bed). Oxane, mijn Labrador, is de eerste van mijn vier honden die ik echt helemaal op de bank laat.

De pup wijkt niet van mijn zijde en volgt me naar elke kamer, behalve naar de wc ^^

Als ze mee onder de douche willen (en ik de tijd heb), dan deel ik de douche gewoon met ze. Dat vinden ze heerlijk en zo leren ze meteen aan water wennen. Voor het zwembad geldt hetzelfde, dat sta ik ook gewoon toe.

Al mijn honden mogen bij ons op bed liggen, op het sprei aan het voeteneind, om samen met ons of alleen een dutje te doen. Maar als ik vraag of ze eraf gaan, dan luisteren ze wel meteen...

Even off-topic:

Dat is net als aan tafel; ik vind het prima als ze bij mijn voeten komen liggen of gaan zitten (bedelen is verboden), en ik geef ze wat van mijn eigen bord wanneer ik dat wil.

Of ze hun bak nu vóór ons leegmaken, terwijl wij eten of pas daarna, dat maakt helemaal niets uit. Ze weten dat ze sowieso hun eten krijgen ^^

Net als samen een stukje fruit delen of het laatste restje uit een yoghurtbeker...

Bij mijn eerste hond, een Joegoslavische Herder, hield ik me aan ontzettend veel regeltjes (uit boeken, van de trainer, van familie en vrienden).

Uiteindelijk heb ik er spijt van dat ik toen niet zo'n band heb opgebouwd als met mijn tweede hond, Labrador Volka. Wij hadden echt een geweldige klik en een heel andere soort liefde, zo'n sterke band.

Voor de derde, een Golden, gold dezelfde aanpak en opvoeding. En bij de vierde, Oxane de Labrador (ondanks dat ze in het begin een agressief karakter had), een heel gevoelig en nerveus beestje, heb ik dat doorgezet. Ik ben echt blij met hoe ze zich ontwikkelt; door al haar vooruitgang is ze nu een echte Labrador.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn twee wolfhonden slapen 's nachts op hun matras bij ons in de slaapkamer en overdag liggen ze lekker op de bank of zijn ze buiten!

O, wat een slechte mama ben ik!! Maar ik geef het eerlijk toe!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oh ja, de discussie over de slaapkamer 😂😇

Nou, die van ons heeft haar mand tegenover onze slaapkamer, met de deur dicht, en overdag doet ze haar dutjes in de woonkamer op haar kleedje.

Hetzelfde als Lorna wat betreft de gevoeligheid van de Witte Herder; ik ben bang dat het lastig wordt als je er niet bent, dat is een risico.

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen mening over de opvoeding en de band met je hond... zonder een discussie te beginnen over hiërarchie of opvoedingskaders enz... Ik zou alleen zeggen dat als je zelf ziek bent of de hond is ziek, die nabijheid niet altijd even prettig is, al hangt dat natuurlijk van de symptomen af hè. Ik laat mijn hond buiten rollen waar ze maar wil, dus het zou wel fijn zijn als ze daarna niet in mijn lakens rolt 🥳

En wat betreft de ruimte: de slaapkamer is het hol van het baasje, de mand de veilige haven van de hond. Ik hou van het idee om iedereen zijn eigen plekje en rust te gunnen. Dat zorgt volgens mij voor veel meer balans, zonder dat het een goede band in de weg staat... We brengen immers niet de hele dag door in de slaapkamer of in bed, dus voor het slapen is dit prima. En als we zin hebben in een gezamenlijk dutje, dan doen we dat gewoon lekker samen in de woonkamer.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat het niet echt een goed of een slecht idee is, zolang je er zelf maar volledig achter staat en later niet op je beslissing terugkomt.

Het is wel fijn als er iemand in de woonkamer slaapt, dan voelt de pup zich de eerste nachten een stuk rustiger.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!