Mijn puppy huilt, gilt en blaft de hele nacht, ik slaap al dagenlang niet meer...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo weer!

Dus hier is onze situatie...

Cendre is bijna 10 weken oud. Ze is bijna twee weken geleden bij ons gekomen. Ze is niet makkelijk op te voeden, maar we houden vol en we vinden oplossingen die voor iedereen prettig zijn. Ze lijkt hyperactief te zijn (wisselt elke 5 seconden van activiteit, rent overal heen, vraagt enorm veel aandacht...). Voor het bijten bijvoorbeeld werkt de "dode hand"-techniek echt super goed: we stoppen gewoon met spelen en ze begrijpt het... als ze iets stouts doet, is het onmogelijk haar te berispen: zelfs als je je stem flink verheft of haar liggend houdt, heeft ze er gewoon lak aan. De zachte aanpak werkt dus eigenlijk veel beter dan straf. Als ze te druk is, kalmeer je haar door te fluisteren en dan gaat het beter... haar uitschelden maakt haar juist nog drukker...

Maar nu hebben we een groot probleem. Ze slaapt 's nachts steeds minder. Overdag hebben we een hok in de tuin ingericht, de deur staat wijd open dus ze heeft de hele dag zon maar kan ook in de schaduw, ze heeft haar mand, een groot kleed, al haar speelgoed en eten en water naar behoefte (ze reguleert zichzelf). Als we 's avonds thuiskomen, houden we haar flink bezig: eenvoudige training (zit, af, kom, blijf...) met beloningen. We laten haar in haar speelgoed bijten, laten haar rennen in de tuin, aaien haar, praten met haar... ze doet een paar stomme dingen maar dat lijkt me normaal...

Maar ze slaapt bijna niet en als ze niet slaapt, huilt ze, gilt ze, blaft ze en krabt zo hard aan de deur dat ik vannacht zelfs dacht dat ze van de trap was gevallen. Eerst lieten we haar bij ons slapen (we wonen met meerdere mensen in een huis, dus we hadden niet veel kamers om haar in te laten slapen). Helaas heb ik geen bed, mijn matras ligt direct op de grond (ik woon onder een schuin dak, op z'n Japans) dus zij bezet de hele ruimte, eet het haar van mij en mijn partner op, en bijt me zelfs in mijn gezicht!!! Het is moeilijk om haar van het "bed" te weren omdat we op hetzelfde niveau liggen als zij, wat een groot probleem is... dus hebben we een kleine kamer tegenover onze slaapkamer ingericht (een huisgenoot is vertrokken). Niet te groot, vrij leeg (zodat ze geen onzin uithaalt) met haar mand, haar speelgoed, water... we leggen haar voor onszelf neer door haar zo goed mogelijk te kalmeren, maar zodra we de deur dichtdoen huilt en gilt ze minstens 20 minuten.

Afgelopen nacht heeft ze bijna non-stop gehuld. Ze heeft misschien in totaal 1 of 2 uur geslapen... Ons huis is een rijtjeshuis, onze buren en huisgenoten slapen er ook niet van... ik ben uitgeput, ik slaap al nachten lang in stukjes van een uur hier en daar en het is echt zwaar om dan je kalmte te bewaren...

Wat zijn jullie beste tips om mijn puppy 's nachts minder angstig te maken, zodat ze minstens een paar uur achter elkaar slaapt? (Ik heb er geen probleem mee om een of twee keer per nacht op te staan, maar nu is het eerder 8 of 10 keer... ik houd dit tempo niet meer bij...)

Heel erg bedankt voor jullie vriendelijke adviezen.

Tot snel!

Kyrieh.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hallo allemaal en bedankt voor jullie reacties. Ter herinnering: ik ben het andere "baasje" van Cendre, samen met Kyrieh :).

Hoi Kyrieh, heb je al eens geprobeerd om een T-shirt een of twee dagen te dragen zodat jouw geur eraan zit, en die dan aan je puppy te geven?

Ja, inderdaad! En ik denk dat dit veel heeft bijgedragen aan de verbetering van de situatie. Ze houdt onze kleding echt dicht bij zich in haar mand, wat bevestigt dat dit een oplossing is die haar geruststelt.

Heeem... Waarom slaap je niet gewoon bij haar? En niet op hetzelfde niveau? Mijn moeder en ik slapen ook met onze honden en dat gaat prima... weer zo'n dominantie-verhaal?

Naar mijn bescheiden mening hangt dat erg af van de mensen, de honden en de levensstijl van iedereen. Het belangrijkste is om consequent te zijn. Als je ervoor hebt gekozen om bij ze te slapen, denk ik dat dat prima is, zolang je dat altijd blijft doen :). Het niet toestaan is gewoon een ander standpunt.

Het lijkt mij, voor zover ik kan beoordelen, dat het enige wat (tijdelijk?) schadelijk zou kunnen zijn, het ontnemen is van zaken waar de honden aan gewend zijn geraakt.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hmm... Waarom slaap je niet gewoon bij haar? En waarom niet op hetzelfde niveau? Mijn moeder en ik slapen ook bij onze honden en alles gaat prima... Is dit weer zo'n verhaal over dominantie?

"Vanaf het begin moet je tolereren wat acceptabel is en bestraffen wat dat niet is." -> Dan zou de hond eerst onze menselijke regels moeten begrijpen, zodat hij weet wat niet mag en snapt waarom hij wordt gecorrigeerd...

EDIT: O ja, en wat betreft de etenstijden: de hond kan prima tegelijkertijd met de mensen eten, dat maakt echt niks uit...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb de nodige ervaring met honden en vanaf het begin moet je tolereren wat acceptabel is en corrigeren wat niet mag.

Het lijkt erop dat je het goed aanpakt.

Maar, en dat weet je waarschijnlijk al:

1- Slaap niet samen met de hond en al helemaal niet op hetzelfde niveau.

Voordat ik je twee essentiële dingen vertel, kun je me wat vertellen over welk voer je geeft en wat het voedingsschema is?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi @Kyrieh, heb je al eens geprobeerd om zelf een T-shirt een dag of twee te dragen zodat jouw geur eraan zit, en die dan aan je puppy te geven? Meestal stoppen puppy's daarna met piepen omdat ze de geur van hun baasje bij zich hebben en zich daardoor niet meer zo alleen voelen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Kyrieh!

Dat is goed nieuws!

Sterkte, het komt allemaal goed. De eerste maanden zijn altijd het lastigst :)

Ik zal binnenkort een berichtje plaatsen om mijn Louvia aan jullie voor te stellen!

Maar vertel eens, heb je Cendre bij een fokker gekocht? Zo ja, bij welke?

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn dat dit forum zo nuttig kan zijn. Elkaars ervaringen kunnen je echt op ideeën brengen, ook al zijn we geen experts en maken we zelf ook weleens fouten. Graag gedaan, de volgende keer help jij mij weer!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Als de "partner" van Kyrieh en het andere "baasje" van Cendre wilde ik jullie allemaal bedanken voor jullie waardevolle advies en het luisterend oor.

Het is natuurlijk best wel even lastig voor onze kleine Cendre. Eigenlijk was het de bedoeling dat we vaker thuis zouden zijn, omdat twee van onze huisgenoten ook een broertje van Cendre hadden geadopteerd. Maar onze huisgenoten zijn nogal plotseling vertrokken en we vonden het heel erg dat onze honden de dupe werden van de veranderingen bij ons als mensen...

Gelukkig merkten we dankzij jullie tips dat onze kleine pup zich vannacht erg op haar gemak voelde, wat ons enorm geruststelt, vooral voor haar. Want hoewel het lastig is om niet te kunnen slapen, is het pas echt hartverscheurend om haar te horen huilen of haar een spelletje te moeten weigeren.

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en we hopen in de toekomst zelf ook andere "jonge ouders" te kunnen helpen op het forum!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Dit is een WON-DER

Nou, ik kan niet precies zeggen wat het beste heeft gewerkt, want we hebben AL jullie tips opgevolgd.

Gisteren bij thuiskomst de eerste wandeling: de eerste minuten waren lastig, ze vond de riem maar niks en wilde niet vooruit. Ze was bang voor alles: auto's, de trein, het hek, het pad, mensen, bladeren, echt alles. Dus we zijn echt meter voor meter gegaan door haar telkens te roepen en gerust te stellen. Aan het eind van de wandeling huppelde ze lekker mee, luisterde ze goed en trok ze bijna niet aan de riem, echt heerlijk! Ze heeft mensen en andere honden begroet en heeft haar energie goed kwijt gekund...

Bij thuiskomst kreeg ze een Kong (echt magisch!) en heeft ze met de bal gespeeld.

Voor het slapengaan: we hebben een ADAPTIL-verdamper in het stopcontact gedaan en ze ging helemaal zelf in haar mand liggen! Mijn vriend en ik hebben haar allebei een kledingstuk van ons gegeven en we hebben de tv aangezet voor wat achtergrondgeluid (ze keek gefascineerd naar een ballet van de Opéra de Paris en viel daarna in slaap). Ook hebben we een lampje aangelaten. Ze heeft de hele nacht alleen in de woonkamer geslapen zonder te piepen. Ze heeft niet gepoept en alleen een plasje gedaan op een onderlegger die we voor de deur hadden gelegd... echt een verademing. We hebben voor het eerst in dagen weer echt geslapen, en zij ook.

Ik weet dus niet wat nu het beste heeft geholpen, maar het is in ieder geval een groot succes...

Ontzettend bedankt allemaal!!!

@Jador : ons schema is inderdaad behoorlijk druk, dus we kijken of we wat vaker thuis kunnen werken. Vandaag is onze huisgenoot de hele dag bij haar!

We letten er goed op dat we van het vertrekken geen ritueel maken, maar we moeten inderdaad vaker doen alsof we weggaan, vaker kort wegstappen en niet steeds dezelfde handelingen doen vlak voordat we gaan (schoenen aan, tas pakken, jas aan...), want vanochtend zag ze het al aankomen en werd ze onrustig.

@Tania : ik ben op m'n werk en heb de enige foto geplaatst die ik bij me had, ik zal er snel meer toevoegen!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het komt wel goed, heel rustig aan en met wat geduld. Je bent goed op weg, ga zo door! En ik (ik ben vast niet de enige) zou heel graag een fotootje willen zien, alsjeblieft! 😳🙂

Varkensoren, overdrijf er niet mee, want een hond kan er behoorlijk dik van worden! Dat heb ik zelf ook meegemaakt met Génésys.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hondje is nog heel jong. Ze heeft net haar nestje verlaten en moet wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe regels.

Zoals al gezegd, is ze veel alleen. Het zou goed zijn als je de dag wat kunt opbreken voor haar. Als je naar je dagindeling kijkt, lijkt het alsof ze je maar zo'n 4 uur 's avonds ziet, en misschien 1 uur 's ochtends terwijl je druk bezig bent om je klaar te maken. Dat is weinig.

Dus gooi je 's avonds alles in de strijd met haar, en daardoor creëer je naar mijn bescheiden mening een enorme opwinding die ze, gezien haar jonge leeftijd, gewoon niet aankan.

Je zegt dat je veel met haar speelt... en dan stop je haar 's nachts in haar eigen ruimte. Stel je voor dat je met je kinderen een potje voetbal speelt vlak voor het slapengaan en ze 5 minuten later zegt: "bed in". Ik durf te wedden dat het dan een enorme chaos is in de slaapkamers!!

Kortere, minder intensieve aandacht, maar vaker verspreid over de dag, werkt veel beter voor haar.

Als je schema dat niet toelaat: laat haar meteen uit als je thuiskomt. Daarna een halfuur rust, zonder enige aandacht, dan 10 minuutjes spelen of trainen, dan weer een halfuur pauze – en zo verder tot het "slapengaan", waarbij je haar een halfuur daarvoor al rust hebt gegeven. Als je haar meteen na het spelen naar bed stuurt, begrijpt ze die plotse overgang niet.

Maak ook geen scheidingsritueel aan (dingen zeggen als "kom op meisje, naar je mandje, lief zijn, blijf, pak je knuffel...") – kortom, een heleboel onbegrijpelijke woorden voor de hond, die samen toch een soort stressvolle "muziek" vormen, want daarna volgt de eenzaamheid.

Persoonlijk doe ik het zo bij het slapengaan: naar het mandje, geen "doei, slaap lekker", gewoon omkeren zonder een woord of een blik.

Als mijn ervaringen je ergens mee kunnen helpen... Hoe dan ook: geduld – het komt goed. Ze is nog heel jong en pas net bij jou aangekomen, dus ze heeft tijd nodig om haar draai te vinden en haar nieuwe leven te begrijpen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!