Mijn hond heeft haar dolle kwartiertje na het eten..

Leeleebijou
Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, mijn kleine Delta (die nog een flinke meid wordt), ze weegt nu al 12,5 kg, heeft 's avonds na haar bakje voer altijd haar dolle kwartiertje. Zelfs als ik al haar speeltjes opruim, vindt ze altijd wel iets om te doen (in het ergste geval trekt ze sprintjes door het huis). Mijn probleem is dat het echt direct na het eten is. Ik maak me hier best zorgen om omdat ze bij de grote hondenrassen hoort en, zoals jullie weten, een maagkanteling vaker voorkomt bij grote honden :s Een vriendin van me is haar Duitse herder van pas 3 jaar oud hieraan verloren, het is helaas niet zeldzaam... (ik weet de precieze omstandigheden niet meer). Hebben jullie hetzelfde probleem (die plotselinge gekte direct na het eten)? Hebben jullie tips? Of wat geruststellende woorden hierover?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Leeleebijou
    Rapporteren

Hoi allemaal, bedankt voor jullie antwoorden. Het is een Zwitserse Witte Herder van precies 3 maanden oud (geboren op 17 maart) en we geven haar 3 maaltijden per dag. Omdat ze pas 3 maanden is, houden we ons aan de regel van 5 minuten per maand leeftijd voor de wandelingen, dus maximaal 15 minuten voor nu. De speeltijd met vriendjes die we tegenkomen tel ik daar niet bij op. Ik laat haar voor elke maaltijd uit, wacht tot ze rustig is en we doen "zit" en "blijf" voor de voerbak. Ik heb ook een anti-schrokbak moeten kopen omdat mevrouw te snel eet; ze slikte een handje brokjes in en spuugde ze er daarna weer in hun geheel uit!

Bij terugkomst van de wandeling, ook al lijkt ze doodmoe, rust ze 2 tot 3 minuutjes uit voordat ze weer vol enthousiasme gaat spelen, dus daar wachten we op. Ik moet haar na het eten wel meteen de tuin in laten, want binnen 10 minuten moet ze haar plasje en poepje doen. Overdag slaapt ze veel; gisteren was ze helemaal kapot van 10:00 tot 15:00 (waarschijnlijk door haar inenting). Normaal gesproken is dat hetzelfde, maar dan met een wandeling en een bak voer rond de middag.

Ik dacht dus aan de volgende opties: - De hoeveelheid 's avonds verminderen en 's middags verhogen. - Of de avondmaaltijd uitstellen tot na haar "dolle kwartiertje", maar dan wordt het wel erg laat (23:00). We laten haar rond 19:30 uit, komen thuis en rond 20:00 laat ze merken dat ze honger heeft (wij eten dan zelf en zij krijgt haar bak rond 21:00). - Of een trainingssessie doen na het eten (jullie brachten me net op het idee). Dat doe ik 's ochtends ook voordat we gaan wandelen, zodat we tenminste in alle rust kunnen ontbijten (zit, af, blijf en in de mand voor nu). - Een vast schema instellen? - Of eten vóór de wandeling geven? Maar 's ochtends is dat lastig; om 6:00 stipt staan we al paraat met haar, en gezien hoe hyper ze is als we naar beneden gaan, is het onmogelijk om haar eerst te laten eten, want dan schrokt ze veel te erg. - Of we houden de ochtend en de middag aan zoals het nu goed gaat, en proberen het 's avonds om te draaien?

Of ik ga rond 17:30/18:00 alleen met haar wandelen. Dat vind ik alleen jammer, want mijn partner komt pas om 19:30 thuis en heeft doordeweeks dus niet echt veel momenten met haar (ik werk zelf thuis).

Vanochtend werkte de "rust-sessie" goed, ze ligt nu lekker te slapen. Maar 's avonds is het een beetje zoals de post van @merline en haar cane...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, mijn kleine Delta (die nog een flinke meid wordt) weegt nu al 12,5 kg en heeft 's avonds na haar bak voer altijd haar gekke kwartiertje. Zelfs als ik al haar speeltjes opruim, vindt ze altijd wel wat te doen (in het ergste geval trekt ze sprints door de kamer). Mijn probleem is dat dit vlak na het eten is. Ik maak me daar zorgen over omdat ze bij de grote honden hoort en, zoals jullie weten, een maagkanteling vaker voorkomt bij grote viervoeters :s Een vriendin van mij is haar Duitse herder van 3 jaar hierdoor verloren, het is niet zeldzaam... (de precieze omstandigheden weet ik niet meer). Hebben jullie hetzelfde probleem (zo'n gekke bui direct na het eten)? Hebben jullie tips? Of geruststellende woorden? Bedankt!

Goedenavond,

Je zegt dat het niet zeldzaam is, maar ik heb even gezocht en kon zo snel geen cijfers hierover vinden.

Het kan natuurlijk voorkomen bij honden in je omgeving, maar dat maakt het nog niet meteen een veelvoorkomend probleem (als dat de link is die je legde?).

Ik zeg niet of het zeldzaam is of niet, dat weet ik simpelweg niet, al denk ik dat het niet extreem vaak voorkomt (misschien juist omdat baasjes zo alert zijn). Wel denk ik dat het risico hoog is bij grote honden, maar niet uitsluitend, en bij -zeer- intensieve activiteit in de eerste uren na de maaltijd. Voor zover ik het begrijp is dat bij die van jou niet echt aan de orde; ik zou het eerder over matige beweging hebben, toch?

Ik weet niet of dit je geruststelt, maar misschien helpt het je om de dingen eens van een andere kant te bekijken.

Je zult er vast al het nodige over gelezen hebben, maar ik vind dit artikel vrij uitgebreid:

http://www.mouss-le-chien.com/conseils/soins/retournement-estomac-chien.html

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond Leeleebijou,

Wat doe je nog meer, behalve de speeltjes opruimen? Hoe pak je het aan om Delta te kalmeren? Iets meer details graag... Hoe laat eet ze ongeveer, na hoeveel uur middagdutje en hoe lang duurt de middagwandeling ongeveer... Of ze haar energie goed kwijt kan... En in wat voor stemming is ze voordat ze gaat eten?

Verder ja, voor middelgrote tot grote honden is het beter dat de hond rustig is voor en na de maaltijd om een maagtorsie te voorkomen.

Wat voor ras is Delta ook alweer? (sorry, ben het even vergeten)

In ieder geval, je hoeft niet in paniek te raken hoor, het is normaal, ik geloof dat ze 3,5 maand oud is? 🙄 Onze boxer ook, toen ze klein was was ze behoorlijk druk na het eten, pure levensvreugde 😂 en eten is natuurlijk heerlijk😁, ze rende dan keihard door het huis 😅😅 dus dan riep ik haar na de maaltijd voor een rustige knuffel (geen spelletjes) en dan bleef ze bij me zitten of liggen met een kauwspeeltje of een hertengeweitje. Dat is trouwens meteen een goede oefening voor de rust en het hierkomen! Vooral na het eten was het fijn dat ze kwam... Laat haar niet weglopen met het speeltje... Houd haar bij je met het speeltje... Zonder stress of druk, gewoon een rustmomentje... Zodra ze te druk werd, zei ik zachtjes "ssst" terwijl ik haar aaide (stevig en rustig, niet 10 aaien per minuut want daar worden ze juist druk van) en als ze dan rustig werd... zei ik "goed zo, rustig"

Na een paar van die sessies per avond begrijpt ze sinds ze een maand of 4 is dat het 's avonds rusttijd is! Trouwens, soms legde ik het hertengeweitje gewoon naast me neer en terwijl ze lag te kluiven, las ik een boek op haar rug (ja ik weet het, ze is geen tafel 😁), maar ik wilde ook niet dat ze dacht dat ik alleen maar naar haar zat te kijken en dat ze 24/7 het middelpunt van de belangstelling was...

Dus, zodra ze in die rustige modus zit, laat je haar even uit. Blijf zelf natuurlijk ook rustig...

Bij mij worden die verhalen altijd superlang... Maar ik hoop dat je er wat aan hebt... Want een overprikkelde pup ken ik wel... Ik ben er als je me nodig hebt...

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Goedenavond iedereen, mijn kleine Delta (die nog heel groot gaat worden) weegt nu al 12,5 kg en heeft 's avonds na haar bak eten altijd haar 'gekke kwartiertje'. Zelfs als ik al haar speeltjes opruim, vindt ze altijd wel iets om te doen (in het ergste geval trekt ze sprintjes). Mijn probleem is dat dit vlak na het eten gebeurt. Ik maak me zorgen omdat ze bij de grote honden hoort en zoals je weet, komt een maagkanteling vaker voor bij grote honden :s Een vriendin van me is haar Duitse herder van 3 jaar hieraan verloren, het is helaas niet zeldzaam... (ik weet de precieze omstandigheden niet meer). Hebben jullie hetzelfde probleem (die zoomies vlak na het eten)? Tips? Of misschien wat geruststellende woorden? Bedankt!

Planning na het eten:

Ze gaat naar buiten, snuffelt wat rond, kluift op haar buffelhoorn, begint een beetje te rennen,

Plasje, poepje, en dan gaat ze helemaal los, dan is het echt feest!!

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!