Goedenavond iedereen, mijn kleine Delta (die nog flink groot gaat worden) weegt nu al 12,5 kg en heeft elke avond na haar eten haar 'gekke kwartiertje'. Zelfs als ik al haar speelgoed opruim, vindt ze altijd wel iets om te doen (in het ergste geval trekt ze sprintjes). Mijn probleem is dat dit vlak na het eten gebeurt. Ik maak me zorgen omdat ze een grote hond wordt en, zoals je weet, een maagtorsie vaker voorkomt bij grote honden :s Een vriendin van me is haar Duitse herder van 3 jaar hierdoor verloren, het is dus niet zeldzaam... (ik weet de precieze omstandigheden niet meer). Hebben jullie hetzelfde probleem (die dolle bui direct na het eten)? Hebben jullie tips? Of geruststellende woorden hierover? Bedankt!
Goedenavond, je zegt dat het niet zeldzaam is, maar ik heb even gezocht en kon er niet echt cijfers over vinden. Het kan de honden van mensen in onze omgeving overkomen, maar dat maakt het nog geen veelvoorkomend probleem (als dat is wat je bedoelde?). Ik zeg niet dat het zeldzaam is of niet, dat weet ik simpelweg niet, hoewel ik denk dat het niet zó vaak voorkomt (misschien doordat eigenaren alert zijn). Aan de andere kant denk ik wel dat het risico groot is bij honden van grote rassen, maar ook bij -zeer- intensieve activiteit in de eerste uren na de maaltijd. Voor zover ik het begrijp, is dat bij jouw hond niet echt het geval, ik zou het eerder matige beweging noemen? Ik weet niet of je dit geruststelt, maar het helpt je misschien om er anders naar te kijken. Je hebt er vast al over gelezen, maar ik vind dit artikel vrij compleet: http://www.mouss-le-chien.com/conseils/soins/retournement-estomac-chien.html
Ik had er niet aan gedacht om statistieken te zoeken, maar ik heb er nu een paar gevonden en dat "stelt me wel gerust".
Op deze link: http://www.clinique-veterinaire-sachde.fr/dilatation-torsion-estomac.html
Let op: niet kijken als je een gevoelige maag hebt, er staan foto's van operaties op.
Mijn hond zal dus waarschijnlijk iets boven de Duitse Herder zitten, omdat ze een vergelijkbare bouw heeft.
Maar ze is echt wel in de 'intensieve modus' hoor: rollen, sprintjes trekken en iets zoeken zodat je achter haar aan gaat rennen! Dat duurt meestal zo'n 10 tot 20 minuten.