Mijn hond blaft als we aan tafel zitten, help!
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Waarom zegt iedereen dat er geen hiërarchie is tussen hond en mens?
Natuurlijk wel! Een hond pikt de gezinshiërarchie direct op en hij MOET onderaan de ladder staan, want een dominante hond bijt vroeg of laat, punt uit. Een onderdanige hond zal nooit bijten.
Om even op de post te reageren: dit is juist een groot dominantieprobleem... Een onderdanige hond krijgt zijn eten na zijn roedelleider en de andere dominanten. Als hij tegelijk met het gezin aan tafel om eten eist, komt dat doordat hij zichzelf op hetzelfde niveau als jullie ziet.
Om een hond te domineren hoef je hem niet bij zijn nekvel te pakken en op zijn rug te draaien, ook al kan dat zeker worden gedaan; het is maar van korte duur en niet echt effectief in het dagelijks leven.
Je moet je aan een paar regels houden. De hond eet nooit vóór of tegelijk met je, maar daarna! Pas als jullie allemaal van tafel zijn. De hond gaat na jou het huis uit als jullie gaan wandelen. Jij bent de baas, jij loopt voorop en jij leidt de weg. Simpele handelingen, maar hiermee kun je hem domineren en zal hij makkelijker luisteren.
Als je ook maar een beetje de logica van het leren respecteert, eindig je niet met een hond die een uur lang in je gezicht staat te blaffen... Zou ik het geduld daarvoor hebben? Niet zeker, ik ben helaas niet een van de meest geduldige mensen. Aan de andere kant, één ding is zeker: de methode werkt, het is simpelweg een leermethode.
Evenveel "rechten"... pff. Ik vind het zelfs lastig om hierop te reageren, omdat dit in mijn ogen heel ver afstaat van een gezond concept. Mijn honden hebben niet minder of meer rechten dan ik. Er zijn regels die ik de tijd neem om ze aan te leren en we leven in perfecte harmonie. Ze hebben hun onafhankelijkheid, ik voel me niet bepaald superieur aan hen... ik sta ver af van dat soort gedachten, want ik denk niet vanuit een hiërarchie, maar vanuit het idee van "fijn samenleven met mijn honden". Ik voel me goed bij hen en als ze me problemen bezorgen, leer ik ze wat nodig is om het probleem te laten verdwijnen, punt uit.
Lekker samenleven met je honden, zou dat niet het doel moeten zijn? Zij voelen zich prettig in huis, ik voel me goed bij hen, ik hoef ze niet te laten zien dat ze "minder rechten hebben dan ik"... trouwens, dat is een veel te abstract concept voor een hond om te kunnen begrijpen.
Ik begrijp wat je bedoelt, hoor, maak je geen zorgen.
Je stelt thuis regels op met je honden (wat normaal is), ze hebben dingen die wel en niet mogen, toch? Daar zijn we het wel over eens?
Trouwens, ik vind deze constructieve discussie erg leuk; het zal veel mensen helpen bij de vraag hoe ze hun hond het beste kunnen opvoeden. 👍
Wat voor honden heb je eigenlijk, omdat je het over "mijn honden" hebt? Het is gewoon een vraag en zeker niet aanvallend bedoeld, hè? Ik ben hier om te kletsen en te helpen waar ik kan met de ervaring die ik heb, we hebben immers niet de wijsheid in pacht 👍
Fysiek? Misschien niet. Mentaal? Ja, zonder enige twijfel. Het is een dodingsgebaar. Honden die dit ondergaan, laten enorme tekenen van stress zien en als ze stoppen met bewegen, is dat alleen maar omdat ze in een toestand verkeren die een beetje op een depressie lijkt; je zou het kunnen vergelijken met apathie. Dus ja, ja en nog eens ja, er is sprake van lijden!!!
Als je ook maar een klein beetje de logica van het leren volgt, eindig je niet met een hond die een uur lang in je gezicht staat te blaffen... Zou ik het geduld hebben? Dat weet ik niet zo net, ik ben tot mijn grote spijt niet de meest geduldige persoon. Maar één ding is zeker: de methode werkt, het is gewoon een manier van aanleren.
Net zoveel "rechten"... pff. Ik vind het zelfs lastig om hierop te reageren, omdat dit in mijn ogen heel ver van een gezond concept afstaat. Mijn honden hebben niet minder rechten of meer rechten dan ik. Er zijn regels die ik de tijd neem om ze aan te leren en we leven in perfecte harmonie. Ze hebben hun eigen onafhankelijkheid, ik voel me niet bepaald superieur aan hen... ik houd me helemaal niet bezig met dat soort zaken, omdat ik niet denk vanuit een hiërarchie maar vanuit het idee van "fijn samenleven met mijn honden". Ik voel me goed bij hen en als ze voor problemen zorgen, leer ik ze wat nodig is om het probleem te laten verdwijnen, punt uit.
Fijn samenleven met je honden, zou dat niet het doel moeten zijn? Zij voelen zich prettig thuis, ik voel me goed bij hen, ik hoef ze echt niet te laten zien dat ze "minder rechten hebben dan ik"... trouwens, dat is een concept dat veel te abstract is voor een hond om te kunnen begrijpen.
Clara360 : +1
Mvc1005 : Wanneer je een hond negeert, vraag je hem eigenlijk om ander gedrag te laten zien om te krijgen wat hij wil. Negeren betekent niet dat de hond meteen de eerste keer het juiste gedrag vertoont; je moet veel geduld hebben om hem te laten zien dat elk nieuw ongewenst gedrag hem niet oplevert wat hij wil. Als je na een uur toegeeft, zal hij de volgende keer veel langer dan een uur volhouden, omdat dat gedrag voor hem blijkbaar werkt... Negeer hem dus echt consequent. Of zet hem in een andere kamer voordat je aan de maaltijd begint; dat lost het onderliggende probleem weliswaar niet op, maar het voorkomt in ieder geval dat het erger wordt.
Denk je nou echt dat je een Zwitserse Witte Herder pijn doet als je hem bij zijn nekvel pakt???????????
Het is gewoon een kwestie van laten zien dat iedereen zijn plek heeft, punt uit.
En als het je lukt om een hond te negeren die in je gezicht staat te blaffen terwijl je aan het eten bent, nou, dat is echt niet best....... dan laat je hem zien dat hij in huis evenveel te vertellen heeft als jij.
Nee, en het slaat ook echt nergens op... Was het nog maar ergens nuttig voor, maar zelfs dat niet!
Ter herinnering: er bestaat geen hiërarchie tussen verschillende diersoorten en honden straffen hun pups echt niet door ze bij hun nekvel te schudden. Dat is een manier om te doden; als ze dat bij hun pups doen, maken ze ze gewoon dood!
en succes met het op z'n rug houden van een Witte Herder, tenzij je aan worstelen hebt gedaan ^^
Mouss le chien : jawel, de hond lijdt wel degelijk onder de methode die je aanbeveelt... Dat is trouwens het enige doel: hem genoeg pijn doen om hem in een staat van verstarring of aangeleerde hulpeloosheid te brengen, zodat hij niet meer reageert en bewegingloos blijft. Niet doen!! Trouwens, de "nee", wat een positieve straf (P+) is, kun je prima achterwege laten... Het doel is puur het onderdrukken van gedrag; het vertelt de hond totaal niet wat hij dan wél moet doen.
Clara360 : +1
Mvc1005 : als je een hond negeert, vraag je hem eigenlijk om ander gedrag te laten zien om te bereiken wat hij wil. Negeren betekent niet dat de hond meteen de eerste keer het goede gedrag kiest; je moet echt veel geduld hebben om hem te laten zien dat elk nieuw ongewenst gedrag hem niet oplevert wat hij wil. Als je na een uur toegeeft, zal hij de volgende keer nog veel langer dan een uur doorgaan, omdat hij dan heeft geleerd dat het gedrag werkt... Negeer hem echt consequent. Of zet hem in een andere kamer voordat je aan de maaltijd begint; ook al los je de kern van het probleem er niet mee op, het voorkomt in ieder geval dat het erger wordt.
+1 voor
Mouss Le Chien (een Frans hondenmerk)
Hoi,
Ik raad je aan om vooral niet toe te geven! Geef hem ook geen eten in een andere kamer. Anders blijft hij waarschijnlijk blaffen om zijn zin te krijgen. Zeg één keer 'nee', dan nog een keer, en de derde keer pak je hem bij zijn nekvel (dat is hoe hun moeder ze ook op hun plek zet) en zet je hem in zijn mand in een onderdanige houding. Je hond zal in het begin waarschijnlijk tegenstribbelen, maar je moet echt niet opgeven. De hond heeft hier geen pijn van en zal uiteindelijk rustig worden. Laat je hond tijdens de maaltijden in zijn mand blijven zodat je rustig kunt eten. Natuurlijk gebeurt dit niet van de ene op de andere dag.
Groetjes
Nou, laat hem dan maar blaffen, maar je moet echt niet van methode veranderen. Blijf hem gewoon negeren en zeg nooit 'nee'. Als je van de ene op de andere dag van aanpak verandert, bereik je helemaal niks. Dus vanaf nu negeer je hem gewoon. In het begin zal hij vast wel een uurtje of twee doorgaan met blaffen, maar uiteindelijk houdt het vanzelf wel op.