Mijn hond blaft als we aan tafel zitten, help!
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
@Celineo: inderdaad, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien, ook al was het een doodgewone situatie. We kwamen net terug uit de tuin waar we hadden gespeeld; Jack leek rustig en ineens begon hij in mijn voeten te bijten. Ik verstijfde meteen, maar hij bleef maar doorgaan en doorgaan tot hij me echt "beet" (happen, maar het deed echt heel zeer). Voortaan zal ik proberen hem eerder apart te zetten als ik merk dat het de verkeerde kant op gaat. Ziet een hond dat eigenlijk als straf?
@Luridia: Jack kent het commando "af" wel, maar hij doet het alleen in bepaalde situaties: op een kleedje, op de bank of in het gras, en alleen tijdens het oefenen. Anders doet hij het echt niet zomaar op commando! En wat betreft hem in de "af"-positie krijgen: dan zou ik hem in dat soort gevallen eerst te pakken moeten krijgen, want hij denkt vast dat ik een spelletje speel en sprint er vandoor zodra ik me voorover buig ;-)! Met "nee" is het precies hetzelfde; dat begrijpt hij (of in ieder geval, daar luistert hij naar) alleen in specifieke situaties, zoals wanneer hij te ver over de rand van de bank leunt en ik zeg: "nee Jack, pas op", zodat hij niet valt.
Ik denk echt niet dat hij het kwaad bedoelt, maar het is wel schrikken. Telkens als hij gromt of blaft, schrik ik me rot en vat ik dit gedrag meteen op als agressie naar mij toe, terwijl hij misschien alleen maar wil spelen... Communicatie en opvoeding zijn soms best lastig :/
Luridia, ik hoop dat je het niet verkeerd opvat wat ik nu ga zeggen ...
"Zelfs als een puppy naar me zou grommen, zou me dat al enorm verbazen. Ik zou dan door mijn knieën zijn gegaan en mijn hand hebben uitgestoken zodat hij eraan kon snuffelen om contact te zoeken."
Een hond die gromt, vraagt om ruimte. Door dichterbij te komen creëer je spanning, waardoor je het risico loopt dat hij van een waarschuwing overgaat naar een beet. Zeker omdat je de hond aankijkt (wat een vrij agressief signaal is), je hurkt (waarbij we de neiging hebben om naar voren te leunen, wat door de hond ook als een agressief signaal wordt gezien), ...
Als een hond begint te blaffen terwijl hij eerst aan het grommen was, is de kans groot dat we te maken hebben met een hond die ons op afstand probeert te houden omdat hij bang is. Na het grommen volgt normaal gesproken een beet als je dichterbij komt. Gebeurt er iets anders, dan betekent dat dat de hond echt meer ruimte probeert te krijgen ... Haï Olly zou op die manier kunnen reageren, ook al is dat niet per se de meest logische reactie.
"Daarna moet je kijken hoe de hond reageert, maar als de hond begint te blaffen, kijk ik streng en zeg ik resoluut 'nee'."
Die "nee" is een positieve straf: je voegt iets toe dat onaangenaam of zelfs beangstigend moet zijn om het gedrag te stoppen. Dat is precies de functie van "nee", maar dat staat heel ver af van een positieve opvoeding ... en een simpele "nee" kan een beet uitlokken, zeker als je bedenkt dat je dicht bij een hond staat die om afstand vraagt en jij de druk alleen maar verhoogt.
"ik zeg altijd nee als de hond blaft"
Wanneer je "nee" zegt, ben je met de hond bezig, je kijkt hem aan, je communiceert met hem ... Veel honden blaffen juist om aandacht te krijgen. Die "nee" versterkt dat gedrag dan juist in plaats van het te verminderen. Het werkt averechts; het is een beetje alsof je "met hem mee blaft".
"En als hij niet stil is als ik nee zeg, dan zeg ik nog een keer nee en laat ik hem liggen door zachtjes op zijn rug te duwen terwijl ik 'af' zeg."
Positieve straf + negatieve bekrachtiging (duwen om te gaan liggen), dan zit je volledig in de dwingende opvoeding, ook al doe je het relatief zachtjes. Dit is het type opvoeding dat de meeste bijtincidenten veroorzaakt ... Bij een hond die blaft omdat hij ruimte nodig heeft, is dit extra gevaarlijk. Omdat je fysiek contact maakt, is de kans groot dat de hond overgaat op zelfverdediging en gaat bijten.
"En als mijn hond mijn broek pakt en eraan begint te scheuren, word ik boos. Ik zeg 'nee' en 'klaar' en als dat niet werkt, pak ik hem vast en zet ik hem in een andere kamer zodat hij rustig kan worden."
Boos worden op een hond die aan het bijten is, werkt vaak opwindend en zorgt ervoor dat hij juist harder gaat bijten. Hem apart zetten is in mijn ogen een goede actie, maar die "nee" en de handelingen die eraan voorafgaan maken de situatie waarschijnlijk alleen maar erger.
Ik raad je dit artikel over het woordje "nee" aan (op pagina 16): http://www.cynopsy.fr/cynopsymag/CynoPsy_Mag_N4.pdf
@Clara360: Bedankt ;)
Oké, dit is hoe ik het zou hebben aangepakt. Als een puppy tegen me zou grommen, zou ik daar sowieso al erg van opkijken. Ik zou dan door mijn knieën gaan en mijn hand uitsteken zodat hij eraan kan snuffelen om contact te maken. Daarna is het even kijken hoe de hond reageert, maar als hij begint te blaffen, kijk ik streng en zeg ik resoluut 'nee'. (Naar mijn mening mag een hond eigenlijk niet blaffen, behalve om 's nachts alarm te slaan. Dat is natuurlijk maar mijn eigen mening, dus ik zeg altijd 'nee' als de hond blaft en daarna laat ik hem liggen. Als hij luistert, krijgt hij een snoepje en zeg ik natuurlijk 'goed zo' op een vriendelijke toon. Mijn hond blaft trouwens nooit; de enige keren dat hij blafte, was om me te waarschuwen voor een brand en een inbreker ;)) En als hij niet stil is als ik 'nee' zeg, dan zeg ik het nog een keer en laat ik hem liggen door zachtjes op zijn rug te duwen terwijl ik 'af' zeg. Dus 'nee' gevolgd door 'af' (natuurlijk is hij met 3 maanden nog een beetje jong om 'af' al te kennen :/, dus ik zou mijn hand op zijn rug leggen om hem in de lighouding te krijgen). En als mijn hond mijn broek vastpakt en hem kapot begint te scheuren, dan word ik echt kwaad. Ik zeg 'nee' en 'klaar nu', en als dat niet werkt, pak ik hem op en zet ik hem in een andere kamer zodat hij kan kalmeren. Ik weet niet of dit de juiste methode is, maar dit is in ieder geval wat ik zou doen.
Darkphoenix: Als je niet voorbereid bent om op bepaald gedrag te reageren en je het gevoel hebt dat het "uit de hand loopt", moet je niet aarzelen om je pup even apart te zetten. Doe dit rustig, zonder hem te straffen, gewoon om hem de kans te geven weer kalm te worden en om zelf even rustig na te kunnen denken. Sommige honden kunnen echt pijn doen als ze te opgewonden raken; de laatste kleine die ik als opvaghondje had, was ook zo. Wanneer je ziet dat de opwinding je hond "overweldigt", kun je hem apart zetten. Observeer hem daarna goed en probeer de triggers te vinden. Je hebt een kleine Jack, zou het prooidrift kunnen zijn? Je moet hem goed observeren en hier eens goed over nadenken 😉
Vergeet niet dat we bij een positieve opvoeding heel veel anticiperen om te voorkomen dat bepaald gedrag überhaupt ontstaat.
Ik ben toch wel benieuwd naar jouw mening Luridia, als je een momentje hebt ;)
@Clara360 ik heb daar ook nog nooit van gehoord. Dat een teef haar pups straft door ze bij hun nekvel te pakken... Nu ben ik geen expert, maar ik dacht dat het meer bedoeld was om ze terug naar het nest te brengen wanneer ze nog klein zijn en alle kanten op gaan of te ver weglopen.
luridia, het is niet omdat we het niet met je eens zijn dat je je mening niet meer mag geven
@Célino: laatste berichtje en dan ga ik er vandoor! Daar twijfel ik niet aan ;) zoals ik al zei, ik ga er zeker even goed naar kijken :) Ik heb al meerdere honden opgevoed vanuit mijn eigen visie en uiteindelijk heb ik honden die super sociaal zijn, echte knuffelkonten, en die donders goed weten wat wel en niet mag.
@Darkphoenix, ik weet zelf wel hoe ik in die situatie gereageerd zou hebben, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn mening niet echt meer durf te geven :/ Heel veel geluk met je kleine pup! ;)
Nee, hij is niet agressief, het is een puppy van 3 maanden dus hij hapt op een "normale" manier, om het zo maar te zeggen. Gisteravond denk ik ook niet dat het gemeen bedoeld was; hij wilde waarschijnlijk gewoon spelen. Maar zelfs tijdens het spelen is dit soort gedrag niet acceptabel! Als twee honden met elkaar spelen en de een heeft pijn, dan stopt de ander, dus dat zou bij mensen precies hetzelfde moeten zijn!
Laat me maar eens een bewijs zien dat een moederhond haar pups straft door ze bij hun nekvel te pakken, want tot nu toe heb ik dat echt nog nooit gezien.