Hoi!
Mijn Zwitserse Witte Herder wordt binnenkort 5 jaar, en het probleem speelt nu al ongeveer 2 jaar... Mijn hond wordt agressief uit angst en pijn wanneer we hem naar de dierenarts brengen.
Als pup heeft hij verschillende dierenartsen gezien en dat ging altijd prima. Maar op een dag gingen we naar een andere dierenarts en dat was echt het breekpunt: hij stond nog maar net op de tafel en zonder even lief te doen (geen aai, niks om hem gerust te stellen), ramde die ***** die vaccinatie-naald direct in zijn nek! Mijn hond draaide zich fel om om te happen (zonder dat hij echt beet). Dat had hij daarvoor nog nooit gedaan.
Sindsdien maakt het niet meer uit welke dierenarts het is (zelfs degenen die hij al kende): zodra we de kamer binnenstappen en hij de tafel en de naald ziet, laat mijn hond zijn tanden zien. De laatste keer wilde ik hem bij zijn halsband pakken omdat hij zich onder een stoel verstopte in de spreekkamer, en toen beet hij me flink in mijn hand...
Nu zegt de dierenarts dat het een agressieve hond is die zich niet laat behandelen... Terwijl ze hem zelf als pup heeft meegemaakt en hij toen een engeltje was (maar ze doet nu alsof ze dat niet meer weet)! En dat terwijl ik gewoon zijn tanden kan poetsen, hem kan borstelen en zijn oren kan schoonmaken zonder dat hij een krimp geeft. Hij is super sociaal, ik neem hem regelmatig mee de stad in en hij heeft nog nooit een mens of hond aangevallen. Allemaal door die ene idioot van een dierenarts.
Ik overweeg om naar een gedragstherapeut te gaan, maar ik weet niet wie ik kan vertrouwen... Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Is je hond ook agressief geweest tegen één specifiek persoon? En hoe is dat opgelost?
Bedankt voor jullie reacties!