Een lieve en sociale hond... die alleen de dierenarts bijt.

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Mijn Zwitserse Witte Herder wordt binnenkort 5 jaar, en het probleem speelt nu al ongeveer 2 jaar... Mijn hond wordt agressief uit angst en pijn wanneer we hem naar de dierenarts brengen.

Als pup heeft hij verschillende dierenartsen gezien en dat ging altijd prima. Maar op een dag gingen we naar een andere dierenarts en dat was echt het breekpunt: hij stond nog maar net op de tafel en zonder even lief te doen (geen aai, niks om hem gerust te stellen), ramde die ***** die vaccinatie-naald direct in zijn nek! Mijn hond draaide zich fel om om te happen (zonder dat hij echt beet). Dat had hij daarvoor nog nooit gedaan.

Sindsdien maakt het niet meer uit welke dierenarts het is (zelfs degenen die hij al kende): zodra we de kamer binnenstappen en hij de tafel en de naald ziet, laat mijn hond zijn tanden zien. De laatste keer wilde ik hem bij zijn halsband pakken omdat hij zich onder een stoel verstopte in de spreekkamer, en toen beet hij me flink in mijn hand...

Nu zegt de dierenarts dat het een agressieve hond is die zich niet laat behandelen... Terwijl ze hem zelf als pup heeft meegemaakt en hij toen een engeltje was (maar ze doet nu alsof ze dat niet meer weet)! En dat terwijl ik gewoon zijn tanden kan poetsen, hem kan borstelen en zijn oren kan schoonmaken zonder dat hij een krimp geeft. Hij is super sociaal, ik neem hem regelmatig mee de stad in en hij heeft nog nooit een mens of hond aangevallen. Allemaal door die ene idioot van een dierenarts.

Ik overweeg om naar een gedragstherapeut te gaan, maar ik weet niet wie ik kan vertrouwen... Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Is je hond ook agressief geweest tegen één specifiek persoon? En hoe is dat opgelost?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Zeker weten, maar concreet gezien loop je geen enkel risico, behalve als je als een lomperik te werk gaat en jezelf pijn doet! Lol, de vaccins die we kopen zijn al kant-en-klaar, dus je hoeft de luchtbel er niet eens uit te halen. Gewoon klaar om te prikken!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, ik heb nog steeds m'n twijfels. Ik hoop echt dat ik een goede dierenarts vind, want ik heb het idee dat waar ik woon, dierenarts zijn synoniem staat aan een k... zijn.

Ik zal hier weer een update plaatsen als ik meer weet (en of ik ga proberen om zelf te vaccineren).

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet wel heel stom zijn om een inenting te verpesten, zou ik zeggen

Dat klopt, maar er zijn er altijd die 'fouten' maken, zelfs bij de simpelste dingen...

😒

Maar hoe dan ook, Mvc1005, als het echt niet wil vlotten met je hondje, dan is dit inderdaad wel een extra optie 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De datum van de injectie en niet van de extinctie. Ik gebruik T9, dus ik let soms niet op de woorden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, kijk, bij mensen kan eigenlijk iedereen wel een vaccinatie geven. Het is onderhuids, dus gewoon in de huid. Zodra je een vaccin bij de apotheek koopt, houdt niets je tegen om het zelf te doen, alleen heb je dan natuurlijk geen stempel van de arts. Je plakt gewoon de sticker in je vaccinatieboekje, zet de datum erbij en dat is het. Mijn zus moest onderhuidse hormoonspuiten hebben en die heb ik ook gewoon zelf bij haar gezet. Bij een hond is het principe echt niet ingewikkelder; je pakt gewoon een huidplooi tussen de schouderbladen. Het enige is dat je het middel moet kunnen krijgen in overleg met je dierenarts. Als die ermee instemt is het goed, maar anderen kunnen natuurlijk weigeren omdat ze het gevaarlijk vinden, terwijl er eigenlijk geen risico is. Je moet wel heel onhandig zijn om een vaccinatie te verpesten, eerlijk gezegd.

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Sommigen kopen in overleg met de dierenarts het vaccin om het zelf te doen. Het is onderhuids, dus je hebt geen speciale opleiding of studie nodig om dat te doen.

Echt waar?! Kunnen we de vaccins gewoon zelf doen?! 🤪

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sommigen kopen in overleg met de dierenarts het vaccin om het zelf te doen. Het is onderhuids, dus je hebt er geen speciale opleiding of studie voor nodig om dit te doen.

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Bedankt Sky, ik vind dat idee om onderling te oefenen echt niet gek. Ik vroeg me zelfs af of ik niet zelf de inentingen zou kunnen doen, maar ik betwijfel het.

Ja, dat betwijfel ik ook, maar ergens is dat maar goed ook: als iedereen zelf zijn hond zou kunnen inenten, zouden niet alleen de dierenartsen flink wat inkomsten mislopen (:p), maar bovendien zouden mensen met waarschijnlijk de beste bedoelingen (-_-) de gezondheid en zelfs het leven van hun hond in gevaar kunnen brengen. 😐

+1 voor medical training.

De aanpak van de dierenarts kan belangrijk zijn, maar ik denk dat je eerst met de hond zelf aan de slag moet gaan voordat je ze allemaal gaat "uitproberen".

Ja, dat denk ik ook: probeer je hond eerst te laten wennen bij je vaste dierenarts (of degene bij wie je de beste klik voelt wat betreft de aanpak van je hond). Als er echt helemaal geen verbetering is, kun je op dat moment pas overwegen om te veranderen. Maar als je te vaak wisselt "gewoon om te testen", krijgt je viervoeter niet de tijd om te wennen. Tenzij je die ene zeldzame topper tegenkomt die een wonder verricht, blijft het waarschijnlijk hetzelfde of wordt het zelfs erger... Dat is slechts mijn mening, maar ik denk dat je echt eerst de weg van het wennen moet verkennen voordat je te veel gaat wisselen.

En houd in je achterhoofd: zelfs de kleinste overwinning is een overwinning. 😉

(Zonder dat je daarbij stappen overslaat natuurlijk ^^)

Houd ons in ieder geval op de hoogte van de vorderingen. 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

+1 voor medical training.

De aanpak van de dierenarts kan zeker meespelen, maar voordat je ze allemaal gaat "uitproberen", denk ik dat je eerst met de hond aan de slag moet gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Sky, ik vind het idee om onderling te doen alsof echt niet zo gek. Ik vroeg me zelfs af of het mogelijk zou zijn om zelf de inentingen te doen, maar ik betwijfel het.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!