Mijn hond heeft mijn andere hond doodgebeten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Afgelopen februari is er voor mijn ogen een drama gebeurd en ik zou graag antwoorden willen op wat er precies is voorgevallen. Ik kan er niet van slapen en de beelden blijven maar terugkomen. Ik had een Tsjecho-Slowaakse Wolfhond (CLT), een teefje van 1 jaar oud dat vier dagen na het incident gesteriliseerd zou worden... en ze was de maand ervoor loops geweest. Ik ben momenteel zwanger (misschien is dat een oorzaak). Mijn hond Latika was heel lief, ze had geen enkel gedragsprobleem; ik kon zelfs haar voerbak weghalen tijdens het eten en ze volgde me overal. Kortom, op vrijdag 10 februari haalde ik haar op bij het pension. Ik was er donderdagavond niet en had Horus, mijn gecastreerde Jack Russell van 5 jaar, thuisgelaten.

Toen we vrijdag eenmaal thuis waren, was Latika heel blij om Horus te zien en alles ging goed. Maar ineens, toen ik ze uit wilde laten, greep ze hem bij zijn keel en heeft ze hem voor mijn neus doodgebeten! Ik heb echt alles geprobeerd om ze uit elkaar te halen, maar ik kon niets doen!!! Daarna sleepte ze hem de tuin in en na 15 minuten kwam ze weer terug naar de deur alsof er niets gebeurd was!!! We hebben haar laten inslapen. Omdat ik zwanger ben en dit voor mijn ogen heb zien gebeuren, had ik geen enkel vertrouwen meer in haar. Vooral omdat ze niet losliet, zelfs niet toen ik een stoel naar haar gooide. Hoe verklaren jullie haar gedrag?

Wilde ze de plek van de alfa innemen? Latika woog 35 kg en Horus 5 kg. We zijn er kapot van, want onze honden betekenden ontzettend veel voor ons.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie dat je tot nu toe nog geen antwoord hebt gekregen van een professional op je vraag, maar toen je de hond liet inslapen, wat vond de dierenarts toen van de situatie?

Je moet jezelf echt voorhouden dat het een ongeluk was. Ik kan me heel goed voorstellen waar je nu doorheen gaat, want ik heb zelf mijn kat op een gewelddadige manier verloren; ik heb hem helaas per ongeluk overreden. De situatie is natuurlijk anders, maar net als jij kon ik helemaal niets doen toen ik daar stond met mijn bebloede en stervende kat... Net als jij, die tevergeefs probeerde je hond te redden. En daarna moest het dier ook nog begraven worden...

Die beelden zijn vreselijk en blijven nog een hele tijd in een herhaling door je hoofd spoken. Ik ben mijn kat twee jaar geleden verloren, maar ik vind het nog steeds moeilijk om me de mooie momenten te herinneren; dat verdrietige einde overschaduwt de rest. Ondanks dat het door de jaren heen wel minder wordt, komt het op bepaalde momenten toch weer terug. Houd jezelf voor dat het zo had moeten zijn, het moest blijkbaar gebeuren... Je hebt gedaan wat je kon om Horus te redden en je hebt naar eer en geweten de beste beslissing genomen door Latika te laten inslapen, dat is het belangrijkste. Ik hoop echt dat een professional je nog wat aanwijzingen kan geven over wat je hond bezield kan hebben. Heel veel sterkte, die beelden zullen langzaam maar zeker vervagen...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat een verdrietige situatie. Omdat ik de TWH (ik heb er zelf twee) goed ken, denk ik dat ze de scheiding heel moeilijk vond en de Jack Russell bij jullie simpelweg niet accepteerde. Een TWH is erg gehecht aan zijn baasjes, en de roedel die je voor hen vormt is hun belangrijkste houvast.

Het zijn twee honden met een sterk karakter, maar het is duidelijk dat de Jack Russell in deze situatie geen schijn van kans maakte.

Echt zonde dat ze is ingeslapen; ze heeft niet zonder reden aangevallen. Ze had prima herplaatst kunnen worden als de juiste match was gevonden.

Pas goed op jezelf en heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    Tiffzen
    Tiffzen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Greep jij in als ze samen aan het spelen waren?

Als dat zo is, heb je waarschijnlijk voorkomen dat ze hun interacties echt zelf konden afronden. Misschien was er zelfs een akkefietje voordat er eentje wegging waarbij jij ze uit elkaar hebt gehaald? En dan bij de terugkeer, tja, het blije weerzien en dan een actie die de boel liet escaleren?..

Ik heb zelf twee Mechelaars, Malao van 2 jaar en Myla van 7 maanden. Malao weegt 28 kg en de kleine weegt 14,5 kg. Toen ze net bij ons in huis kwam, woog ze nog maar een paar kilo. In het begin greep ik ook steeds in omdat ik bang was voor de kleine tijdens het spelen, maar mijn hondentrainer zei dat ik ze hun gang moest laten gaan. Als ik het te eng vond, moest ik maar gewoon de kamer uitgaan. Om maar te zeggen dat het gewichtsverschil niet alles zegt; die kleintjes kunnen prima van zich afbijten.

In ieder geval heel veel sterkte met het verlies en een goede zwangerschap gewenst. Maak jezelf niet gek met gepieker!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Latika was al eerder in het pension geweest en ze vond het daar altijd erg leuk. Omdat het pension ook een Beauceron-fokkerij is, kon ze daar spelen met honden van haar eigen grootte. De eigenaresse vertelde me trouwens toen ik haar ophaalde dat ze dat de hele dag had gedaan. Ze zetten haar samen met een reu van haar eigen leeftijd. Horus hield niet van spelen; ze probeerde hem de hele tijd uit te dagen, maar door hun verschil in grootte en bouw greep ik meteen in. Horus was de dominante, ondanks zijn kleine formaat. Waarschijnlijk een hiërarchieprobleem, ik denk dat Latika gewoon de alfaplek wilde overnemen... Maar ja, in de paniek raak je snel overweldigd en het gebeurde allemaal zo snel. We zijn erg verdrietig, het is vreselijk.

Vertaald Frans
    Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je verhaal is echt heel verdrietig en aangrijpend. Ik kan me de nachtmerrie, de beelden en het verlies van twee honden tegelijkertijd nauwelijks voorstellen...

Omdat je hond net uit het pension kwam, vraag ik me af of er daar misschien iets is voorgevallen? Een vechtpartij met andere honden ofzo... Was je hond daar al eerder geweest? Je vertelt niet hoe hun band hiervoor was; waren er toen ook al opstootjes? Eerlijk gezegd weet ik ook niet waarom je hond dit heeft gedaan. Een hond reageert volgens mij zelden zonder reden zo extreem. Er zijn hier op het forum vaak experts en gedragsdeskundigen die je waarschijnlijk beter kunnen antwoorden. Sterkte, het is echt een heel triest verhaal.

Het enige wat ik weet van de vele heftige vechtpartijen die ik in het asiel heb gezien, is dat ze honden uit elkaar halen met de tuinslang, door met stenen of dekens te gooien, of door hard op een fluitje te blazen... Maar ja, in die paniek moet je daar maar net aan denken en het ook nog eens allemaal bij de hand hebben om de hond te kunnen redden.......

Vertaald Frans
    C
    Celtix Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oei, dat lijkt me lastig :/

Zo op het eerste gezicht zou ik denken aan jaloezie... Omdat zij in een pension zat en Horus niet...

Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen expert :/

Vertaald Frans
  • 36 reacties van 36

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!