Mijn hond heeft mijn andere hond doodgebeten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Afgelopen februari is er voor mijn ogen een drama gebeurd en ik zou graag antwoorden willen op wat er precies is voorgevallen. Ik kan er niet van slapen en de beelden blijven maar terugkomen. Ik had een Tsjecho-Slowaakse Wolfhond (CLT), een teefje van 1 jaar oud dat vier dagen na het incident gesteriliseerd zou worden... en ze was de maand ervoor loops geweest. Ik ben momenteel zwanger (misschien is dat een oorzaak). Mijn hond Latika was heel lief, ze had geen enkel gedragsprobleem; ik kon zelfs haar voerbak weghalen tijdens het eten en ze volgde me overal. Kortom, op vrijdag 10 februari haalde ik haar op bij het pension. Ik was er donderdagavond niet en had Horus, mijn gecastreerde Jack Russell van 5 jaar, thuisgelaten.

Toen we vrijdag eenmaal thuis waren, was Latika heel blij om Horus te zien en alles ging goed. Maar ineens, toen ik ze uit wilde laten, greep ze hem bij zijn keel en heeft ze hem voor mijn neus doodgebeten! Ik heb echt alles geprobeerd om ze uit elkaar te halen, maar ik kon niets doen!!! Daarna sleepte ze hem de tuin in en na 15 minuten kwam ze weer terug naar de deur alsof er niets gebeurd was!!! We hebben haar laten inslapen. Omdat ik zwanger ben en dit voor mijn ogen heb zien gebeuren, had ik geen enkel vertrouwen meer in haar. Vooral omdat ze niet losliet, zelfs niet toen ik een stoel naar haar gooide. Hoe verklaren jullie haar gedrag?

Wilde ze de plek van de alfa innemen? Latika woog 35 kg en Horus 5 kg. We zijn er kapot van, want onze honden betekenden ontzettend veel voor ons.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel2411 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, mijn hond is 3 weken geleden bevallen van 9 pups. Alles ging heel goed tot eergisteren, toen haar gedrag plotseling veranderde. Ze werd agressief en snapte eerst een keer naar een pup, niets ernstigs, maar de volgende ochtend deed ze het weer bij een andere en beet ze echt door. We konden haar gelukkig op tijd weghalen en de beet was oppervlakkig. Gistermiddag, net toen we terugkwamen van het wandelen, had ik nog maar net de deur dicht of ze vloog die pup weer heel agressief aan. Ze was compleet hysterisch, het was een bloedbad. (Zelfs als ik alleen maar het dekentje goed wilde leggen zodat de pups er lekker bij lagen, wilde ze me al aanvallen). Daarna was het onmogelijk om haar bij de pups weg te krijgen en wilde ze mij ook aanvallen. Toen het eindelijk lukte, zag ik hoe erg de pup eraan toe was en ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan. Die kon helaas niets meer doen; de pup had te veel pijn en zou het nooit hebben overleefd, ook al hadden we iets geprobeerd. De pup is dus overleden. Mijn hart is gebroken, vooral omdat de dierenarts bevestigde dat alle pups kerngezond waren, dus daar lag het niet aan. Hij adviseerde me om haar absoluut niet meer bij de rest te laten omdat ze ze een voor een zal afmaken, en dat ze zelfs naar een ander huis zou moeten. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en of ik haar nog wel kan houden, want er is iets geknakt en ik ben nu bang dat ze ons ook aanvalt. Ik heb haar uit het asiel gehaald en hou echt van haar, ik heb er altijd alles aan gedaan om haar een goed leven te geven, maar dit was echt te veel. Ze is 2,5 jaar oud en ze is per ongeluk zwanger geraakt na haar derde loopsheid. Hebben jullie tips of een verklaring voor dit gedrag? (ps de pups zijn bijna 4 weken oud)

Vertaald Frans
    R
    Recrue72 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Mijn Beauceron-reu van 4 jaar heeft mijn Boxer van 7 jaar aangevallen. Het was niet de eerste keer, maar we konden ze tot nu toe altijd uit elkaar halen. De dierenarts en de gedragstherapeut hadden ons geadviseerd om ze allebei te laten castreren. Nadat de Boxer een aantal hechtingen had gekregen, lieten we ze niet meer samen eten en toen werd het rustiger, ook al daagde de Beauceron de Boxer af en toe nog wel uit. Ze speelden wel gewoon samen en sliepen ook naast elkaar. We waren een hele tijd weer gerustgesteld, tot vorige week toen ze in hun hok vochten zonder dat we wisten waarom. Mijn partner heeft ze uit elkaar gehaald en alles leek weer oké. We gingen gewoon op de oude voet verder, tot woensdagavond. De Beauceron zocht de Boxer op in het hok waar hij rustig lag, trok hem naar buiten en toen volgde het vreselijkste moment van mijn leven. Zelfs met water wilde hij niet loslaten. Het lukte me één keer om hem weg te krijgen, maar hij glipte weg en vloog de Boxer direct weer aan. Ik stond daar machteloos toe te kijken hoe hij hem toetakelde tot hij niet meer bewoog. Mijn partner kwam gelukkig thuis en is direct naar de dierenarts gereden. Het resultaat is een zware operatie met blijvend letsel. En nu zit ik hier met mijn hond waar ik zoveel van hou, die me aankijkt en om knuffels komt vragen. Ik kijk naar hem en denk: laten inslapen of een nieuw huis zoeken bij iemand zonder andere dieren? Het is een dominante eenling die zielsveel van zijn baasje houdt, maar blijkbaar ook bereid is om te doden. Help me alsjeblieft.
    Vertaald Frans
    R
    Rapporteren
    Mijn Beauceron-reu van 4 jaar heeft mijn Boxer van 7 jaar aangevallen. Het was niet de eerste keer, maar we konden ze tot nu toe altijd uit elkaar halen. De dierenarts en de gedragstherapeut hadden ons geadviseerd om ze allebei te laten castreren. Nadat de Boxer een aantal hechtingen had gekregen, lieten we ze niet meer samen eten en toen werd het rustiger, ook al daagde de Beauceron de Boxer af en toe nog wel uit. Ze speelden wel gewoon samen en sliepen ook naast elkaar. We waren een hele tijd weer gerustgesteld, tot vorige week toen ze in hun hok vochten zonder dat we wisten waarom. Mijn partner heeft ze uit elkaar gehaald en alles leek weer oké. We gingen gewoon op de oude voet verder, tot woensdagavond. De Beauceron zocht de Boxer op in het hok waar hij rustig lag, trok hem naar buiten en toen volgde het vreselijkste moment van mijn leven. Zelfs met water wilde hij niet loslaten. Het lukte me één keer om hem weg te krijgen, maar hij glipte weg en vloog de Boxer direct weer aan. Ik stond daar machteloos toe te kijken hoe hij hem toetakelde tot hij niet meer bewoog. Mijn partner kwam gelukkig thuis en is direct naar de dierenarts gereden. Het resultaat is een zware operatie met blijvend letsel. En nu zit ik hier met mijn hond waar ik zoveel van hou, die me aankijkt en om knuffels komt vragen. Ik kijk naar hem en denk: laten inslapen of een nieuw huis zoeken bij iemand zonder andere dieren? Het is een dominante eenling die zielsveel van zijn baasje houdt, maar blijkbaar ook bereid is om te doden. Help me alsjeblieft.
    Vertaald Frans
    R
    Rapporteren
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt heel erg voor je...

Ik heb zelf 7 honden (6, 8, 16, 22, 28, 32 kg) variërend van een shih tzu van 30 cm tot een grand anglo-français van 70 cm.

En ondanks af en toe wat spanningen heb ik nog nooit dit soort problemen gehad. We houden onze shih tzu reu van 8 kg en onze tweede reu, een cursinu van 22 kg (echt een vechtersbaasje), goed in de gaten omdat ze allebei dominant zijn, maar verder hebben we nooit problemen gehad.

Heel veel sterkte...

En weet dat wolfhonden heel bijzonder zijn... ze moeten echt met soortgenoten leven en hun hiërarchie is erg strikt. Misschien werd er niet volledig voldaan aan de behoeften van het ras van je hond, in combinatie met je zwangerschap...

Maar aangezien ik verre van een expert ben, kan ik alleen maar wat gissen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze had zo haar eigen hondenredenen, soms kun je er gewoon niet achter komen wat de aanleiding was voor een aanval.

Hoe oud was ze toen ze bij haar moeder werd weggehaald?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt een aangrijpend verhaal, het is lastig om het gedrag te begrijpen van een hond die zo lief was zoals je zegt. Het was de beste keuze om hem in te laten slapen, want als hij dit bij een baby had gedaan, was het nog veel erger geweest, en het is zo al erg genoeg.

Ik hoop dat je deze heftige beelden een plekje kunt geven.

Sterkte verder ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, mijn hond heeft ook van die momenten van opwinding. In huis is ze echt superlief, ze is heel onderdanig en dat is ze ook naar andere honden toe. En toch, als er tijdens het wandelen een konijn in de buurt komt, grijpt ze hem, schudt ze hem door elkaar en kan niemand haar tegenhouden om hem dood te maken. Hetzelfde geldt voor katten. Het is triest, maar zo is het nu eenmaal. Het leven is soms verdrietig en je moet er weer bovenop komen en blijven lachen, wat er ook gebeurt. 😐

Vertaald Frans
    Blingbling
    Blingbling Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is op eigen risico voor de kat wanneer die door de tuin van een hond loopt.

Veel baasjes krijgen met deze situatie te maken. Als een hond al 100.000 keer een rondje door zijn tuin heeft gerend, vindt hij het een enorme opwinding en een groot vermaak om achter het kleine beestje aan te jagen dat zich daar waagt.

Vertaald Frans
    Blingbling
    Blingbling Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik sluit me aan bij wat @energiesolaire zegt.

Door de opwinding verliezen honden soms gewoon hun verstand.

Mijn bouvier doet de katten binnen helemaal niets. Maar ze kan het echt niet laten om achter ze aan te jagen als ze in de tuin zijn.

Buiten dat is ze echt een schatje. De kippen lopen hier gewoon los in de tuin en daar doet ze niets tegen. Dat is wel anders bij de labrador van de buren; een heel lief beestje, maar zij heeft er helaas al een paar doodgebeten.

Ik ben zelf een vogel verloren die in de bek van een verdwaalde husky belandde die ik in huis had genomen. Ik zal het mezelf mijn hele leven kwalijk nemen, want ik voel me verantwoordelijk voor dit drama en ik heb het er erg moeilijk mee gehad. Mijn tamme vogel was niet bang voor de hond en ik was niet alert genoeg.

De husky was nog jong en had nooit tekenen van agressie laten zien. Hij liet mijn vogel ook meteen los toen ik het hem vroeg.

En mijn golden retriever, mijn alles, heeft tijdens een wandeling ook eens een konijn doodgebeten. Terwijl er echt geen lievere hond was dan hij.

Wat ik met mijn eigen verhalen wil zeggen, is dat er vaak conflicten zijn tussen kleine dieren en honden. Dat komt doordat honden snel opgewonden raken door kleine dingen die bewegen. Niemand kan daar iets aan veranderen, want het zit in hun genen. Bij sommige rassen of honden zit dit instinct er veel dieper in dan bij andere. Daarnaast speelt ook mee hoe snel een hond geprikkeld raakt.

Het is aan ons om ons aan te passen aan elke hond, en dat is vaak precies waar de schoen wringt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 36

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!