Mijn hond heeft kanker.

Sleka
Sleka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, hier is mijn verhaal.

Mijn Tsjechoslowaakse wolfhond van 8 jaar, Slevin, kreeg woensdagavond voor het eten symptomen van een maagkanteling. Ik ben meteen naar de spoedkliniek in Annecy gegaan zodat hij zo snel mogelijk geholpen kon worden. Uit de röntgenfoto's bleek dat zijn buik wel was opgezet, maar dat er nog geen sprake was van een kanteling. De dierenarts heeft hem toen een injectie gegeven om hem te laten braken en zo zijn maag te legen. Na een paar uur observatie en een controleröntgenfoto mochten we weer naar huis.

De volgende dag was Slev volledig lusteloos; hij bewoog niet, at niet, maar dronk gelukkig wel gewoon. De dierenarts had me al gewaarschuwd dat dit het geval zou zijn en dat ik me geen zorgen hoefde te maken; ik moest alleen in de gaten houden of zijn buik niet verder opzwol.

Op vrijdag leek het een stuk beter te gaan, hij was veel minder moe; hij liep zelf rond, begroette me enthousiast, sprong op de bank... Toch was zijn buik nog steeds niet geslonken en hij weigerde nog steeds te eten.

De volgende ochtend (zaterdag) was er nog steeds geen verandering. Hij leek zelfs minder fit dan de dag ervoor, dus ben ik naar onze eigen dierenarts gegaan voor een check-up. Ze maakte zich zorgen om zijn gedrag en verwees me door naar een andere kliniek voor extra onderzoek (bloedonderzoek, echo...) en om hem te laten opnemen.

De echo was zorgwekkend; zijn buik was eigenlijk zo dik omdat hij vol met bloed zat. De inwendige bloeding kwam door een tumor op zijn milt die was gescheurd.

Slevin heeft gisteravond een spoedoperatie ondergaan om zijn milt te verwijderen (splenectomie). De dierenartsen hebben 3 liter bloed weggehaald, hij heeft nog maar 2g hemoglobine over. Hij heeft de ingreep echter overleefd en ik heb hem net mee naar huis genomen.

Momenteel slaapt hij naast me, hij weigert nog steeds te eten. Ik krijg de uitslagen pas over een dag of tien, maar de dierenarts denkt dat het een hemangiosarcoom is.

In principe heeft mijn mannetje nog maar een paar weken te leven. Het is nog mogelijk dat het om een goedaardige tumor gaat, want tijdens de operatie en op de echo vonden ze geen uitzaaiingen in de buik of het hart, maar die diagnose is blijkbaar vrij onwaarschijnlijk. Ik probeer mezelf dus geen valse hoop te geven.

Ik weet niet eens hoe ik mijn verdriet moet omschrijven.

Ik deel mijn verhaal zodat jullie ook die van jullie kunnen delen.

Misschien hebben sommigen van jullie tips over palliatieve zorg of behandelingen die de kwaliteit van leven van je viervoeters hebben verbeterd...

In dit stadium wil ik mijn hond gewoon een zo comfortabel mogelijk einde geven; dat hij de sneeuw nog één keer kan zien en er nog een laatste keer van kan genieten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Medmedmiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt iedereen, ik ben vanochtend op dit forum gekomen. Ik heb nog een laatste afspraak bij de dierenkliniek zodat ze me in detail kunnen uitleggen wat de oorzaak van deze kanker is, bedankt voor alles.

en ik zal dit bericht van tania nooit vergeten: "We doen wat het beste is voor onze dieren, niet om ze uit egoïsme bij ons te houden: ook al zou dat betekenen dat we ze door zware beproevingen en pijnlijke onderzoeken laten gaan, of aan zinloos doorbehandelen doen zoals sommigen; nee, we kunnen ze alleen maar verlichting bieden wanneer we weten dat er niets meer aan te doen is.

Sterkte"

Nogmaals bedankt voor jullie steunbetuigingen, het is zwaar. Ik hield zielsveel van mijn hond, hij was mijn zoon. Om op 6-jarige leeftijd al te moeten gaan is veel te vroeg!"

Als iemand deze uitslagen kan lezen, hier is het verslag.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, we zijn er voor je om te luisteren zonder te oordelen

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik raakte volledig overstuur tijdens het laten inslapen, hij sprong nog in mijn armen terwijl het gebeurde. Ik verzeker je dat ik op dat moment echt samen met hem wilde sterven.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Ik was een beetje onhandig door te zeggen "wat een baasje van een wolfshond voelt"; je had een American Staff, maar dat maakt je verdriet en het gemis van je lieverd er natuurlijk niet minder om...

Er zijn de laatste tijd echt ontzettend veel honden met kanker; mensen zullen wel zeggen dat dat "vroeger" ook al zo was en dat er toen gewoon minder over werd gesproken, maar je merkt dat baasjes hun dier tegenwoordig een heel belangrijke plek in hun leven geven; en dat is eigenlijk heel mooi.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt Tania voor dit bericht, je helpt me enorm. Tijdens de hele ziekte zocht ik naar antwoorden bij erkende dierenartsen, maar er was totaal geen dialoog, behalve als het over medicijnen en de kosten voor mijn hond ging. Als ik zonder afspraak naar de dierenarts ging om te vragen of al die symptomen wel normaal waren, kreeg ik alleen maar te horen: "Maak je geen zorgen, dat komt door de medicijnen, daar wordt hij lusteloos van en moet hij van overgeven." Ik moest maar terugkomen aan het einde van de behandeling. Ondertussen zag ik zelf helemaal geen verbetering en gezien zijn toestand dacht ik zelf al aan kanker. We hebben toen besloten om klinische testen te laten doen en toen vertelde ze me dat er niets meer aan te doen was. Ik was totaal verbijsterd. Op advies van de dierenkliniek heb ik mijn Django de dag na de uitslag laten inslapen. Ik zit te huilen terwijl ik je bericht lees. Bedankt, bedankt, bedankt, bedankt.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Medmedmiz, ik kan je vertellen dat ik precies weet hoe een baasje van een wolfhond zich voelt. De band met dit type hond is zo ontzettend sterk dat je er nooit helemaal overheen komt... en je bent vooral boos op de hele wereld... en je blijft maar denken "wat als..."

We doen wat het beste is voor onze dieren, we houden ze niet uit egoïsme bij ons. Sommigen zouden de lijdensweg en de pijnlijke onderzoeken maar blijven rekken, maar nee: we kunnen ze alleen maar verlossen als we weten dat er niets meer aan te doen is.

Sterkte

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren
    Bij elke wandeling hoopte ik dat zijn blaas weer normaal zou legen, maar na alle behandelingen moest ik de realiteit onder ogen zien. Ik heb onderleggers gekocht zodat hij elke keer als hij ging liggen een schoon bed had; hij verloor veel vocht. Django was helemaal op. Hij at nog een paar stukjes rauw vlees en daarna niets meer. Zijn ruggengraat trok in vier dagen tijd helemaal krom. Fysiek was hij er niet meer, maar mentaal wist ik niet wat hij dacht... misschien had hij nog wel langer bij me willen blijven? Een deel van mij is gestorven en ik kom nooit meer over die beslissing bij de dierenarts heen. Ik heb het gevoel dat ik hem verraden heb door tot het einde bij hem te blijven en hem vast te houden voor de spuit. Ik voel me zo laf. Het spijt me, ik ben er echt kapot van. Mijn omgeving steunt me wel, maar niets helpt; die laatste handeling vreet echt aan me.
    Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt Alfred voor je steun, hier is de uitslag van het Idexx-laboratorium na 1 maand antibiotica, omdat een operatie aan de prostaat niet mogelijk is en er uitzaaiingen zijn gevormd. Hieronder vind je het verslag

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, we begrijpen allemaal je verdriet. Je hebt helaas de juiste keuze gemaakt voor je lieverd. Soms moet je weten wanneer het tijd is om afscheid te nemen.

Sterkte, de tijd zal helpen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Mijn hond Django had niet meer dezelfde blik sinds de kanker zo agressief werd. Er ontstond een klein bultje op zijn kop en hij sliep met zijn ogen half open. Door het buikvocht (ascites) kon hij niet eens meer gaan liggen. Na een punctie kwam het vocht telkens weer terug in zijn lijf. Drie weken lang waren het slopende dagen. Ik voel me vreselijk schuldig en ik trek momenteel alles in twijfel. Ik wist niets van palliatieve zorg, anders had ik hem thuis een waardig afscheid gegeven. Ik zit met zo ontzettend veel onbeantwoorde vragen. Ik heb voor vandaag een afspraak gemaakt bij de dierenarts om hierover te praten, want ik zit er mentaal helemaal doorheen omdat ik hem niet heb kunnen bijstaan.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!