Mijn hond heeft kanker.

Sleka
Sleka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, hier is mijn verhaal.

Mijn Tsjechoslowaakse wolfhond van 8 jaar, Slevin, kreeg woensdagavond voor het eten symptomen van een maagkanteling. Ik ben meteen naar de spoedkliniek in Annecy gegaan zodat hij zo snel mogelijk geholpen kon worden. Uit de röntgenfoto's bleek dat zijn buik wel was opgezet, maar dat er nog geen sprake was van een kanteling. De dierenarts heeft hem toen een injectie gegeven om hem te laten braken en zo zijn maag te legen. Na een paar uur observatie en een controleröntgenfoto mochten we weer naar huis.

De volgende dag was Slev volledig lusteloos; hij bewoog niet, at niet, maar dronk gelukkig wel gewoon. De dierenarts had me al gewaarschuwd dat dit het geval zou zijn en dat ik me geen zorgen hoefde te maken; ik moest alleen in de gaten houden of zijn buik niet verder opzwol.

Op vrijdag leek het een stuk beter te gaan, hij was veel minder moe; hij liep zelf rond, begroette me enthousiast, sprong op de bank... Toch was zijn buik nog steeds niet geslonken en hij weigerde nog steeds te eten.

De volgende ochtend (zaterdag) was er nog steeds geen verandering. Hij leek zelfs minder fit dan de dag ervoor, dus ben ik naar onze eigen dierenarts gegaan voor een check-up. Ze maakte zich zorgen om zijn gedrag en verwees me door naar een andere kliniek voor extra onderzoek (bloedonderzoek, echo...) en om hem te laten opnemen.

De echo was zorgwekkend; zijn buik was eigenlijk zo dik omdat hij vol met bloed zat. De inwendige bloeding kwam door een tumor op zijn milt die was gescheurd.

Slevin heeft gisteravond een spoedoperatie ondergaan om zijn milt te verwijderen (splenectomie). De dierenartsen hebben 3 liter bloed weggehaald, hij heeft nog maar 2g hemoglobine over. Hij heeft de ingreep echter overleefd en ik heb hem net mee naar huis genomen.

Momenteel slaapt hij naast me, hij weigert nog steeds te eten. Ik krijg de uitslagen pas over een dag of tien, maar de dierenarts denkt dat het een hemangiosarcoom is.

In principe heeft mijn mannetje nog maar een paar weken te leven. Het is nog mogelijk dat het om een goedaardige tumor gaat, want tijdens de operatie en op de echo vonden ze geen uitzaaiingen in de buik of het hart, maar die diagnose is blijkbaar vrij onwaarschijnlijk. Ik probeer mezelf dus geen valse hoop te geven.

Ik weet niet eens hoe ik mijn verdriet moet omschrijven.

Ik deel mijn verhaal zodat jullie ook die van jullie kunnen delen.

Misschien hebben sommigen van jullie tips over palliatieve zorg of behandelingen die de kwaliteit van leven van je viervoeters hebben verbeterd...

In dit stadium wil ik mijn hond gewoon een zo comfortabel mogelijk einde geven; dat hij de sneeuw nog één keer kan zien en er nog een laatste keer van kan genieten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

56 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Foxy2010 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Misschien lees je dit en alvast mijn excuses als ik nare herinneringen bij je ophaal.

Mijn geliefde Duitse herder, Foxy, is op 4 mei met spoed geopereerd. Haar milt is verwijderd (splenectomie) omdat deze bloedde (er zat 3 liter bloed in haar buikholte). Ze hebben toen een tumor ontdekt, een hemangiosarcoom met uitzaaiingen naar de lever. Afgelopen vrijdag zijn de hechtingen verwijderd en moest ik van de dierenarts stoppen met de cortisonen. Ze eet nog wel een beetje, maar haar brokken hoeft ze niet meer en net als bij jou accepteert ze bijna alleen nog maar ham. Heb jij nog andere dingen gevonden die werkten? Ik heb vlees geprobeerd; een week geleden wilde ze dat nog wel, maar nu niet meer. Ik wijk geen moment van haar zijde, dag en nacht, maar ik ben zo ontzettend bang.

Bedankt

Vertaald Frans
    B
    Billycharlie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb net gehoord dat mijn hondje van 9,5 jaar een kwaadaardige milttumor heeft. De operatie om de milt te verwijderen staat gepland voor volgende week. Ik ben zo bang dat ik hem verlies tijdens de ingreep, dat hij daarna veel pijn heeft en dat zijn organen het een voor een begeven (dit zijn de risico's die de dierenarts heeft genoemd). Ik weet dat zijn einde nabij is en ik ben er echt kapot van. Ik heb gelezen dat milttumoren vaak voorkomen bij honden. Hebben jullie deze vreselijke ervaring ook meegemaakt en hoe is dat toen gegaan? Bedankt voor je advies.

Vertaald Frans
    V
    Vetolinks Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden als ik hiermee nare herinneringen ophaal. Dit bericht is niet bedoeld als directe reactie op deze discussie, maar om eigenaren te informeren die momenteel in een vergelijkbare situatie zitten.

Ik ben de oprichter van Vetolinks, een platform voor veterinaire informatie dat huisdiereigenaren en dierenartsen met elkaar in contact brengt. Wij bieden innovatieve therapeutische oplossingen aan, waaronder klinische studies voor huisdieren met kanker die uitbehandeld zijn of waarvan de eigenaar de financiële middelen niet heeft voor een dure behandeling.

Op dit moment worden er voor verschillende onderzoeken naar kanker bij dieren deelnemers gezocht, waarbij de kosten volledig worden vergoed.

Heeft je huisdier kanker en wil je er echt alles aan doen? Meld je dier dan aan via https://vetolinks.com/owner-form-new

Meer informatie vind je op vetolinks.com

Tot snel op Vetolinks

Vertaald Frans
    Djangomonchien
    Djangomonchien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn hier genoeg leden die je zullen steunen

Vertaald Frans
    D
    Djangomonchien2014 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel veel sterkte met deze beproeving

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik kom hier op het forum terecht omdat mijn dochter (en ja, ze zal altijd mijn dochter blijven) een hersentumor heeft. Ze heeft geen pijn, maar ze heeft niet veel plezier meer, behalve mijn aanwezigheid. Ik zal heel binnenkort de knoop door moeten hakken, want ze heeft meer zware dan goede momenten... Het allermoeilijkste is dat ze geen pijn heeft, maar ik zie wel dat ze niet meer gelukkig is. De dierenartsen die haar behandelen hebben me gezegd dat ze niets meer kunnen doen en dat ik de beslissing moet nemen... maar welke beslissing?? Om haar te doden? Het zwaarste moment van mijn leven komt eraan, want ik heb geen kinderen en ik kreeg mijn dochter toen ik 21 was. Net als bij jullie is ze mijn hele leven bij me geweest... Hoe weet je wanneer het echt het juiste moment is als ze geen pijn heeft?

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat was Django een prachtige verschijning....

Helaas verzacht alleen de tijd het verdriet...

Uiteindelijk blijven de mooie herinneringen over en wordt de scherpe rand van de pijn minder. Probeer je verdriet niet vast te houden uit angst dat je hem zult vergeten. Je zult hem nooit vergeten...

Heel veel sterkte gewenst.

Vertaald Frans
    Djangomonchien
    Djangomonchien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat zo’n pijn doet bij deze ziekte, is dat je het helemaal niet ziet aankomen. Mijn hond was afgelopen zomer nog zo fit, maar in slechts één maand tijd, van januari tot februari 2021, doken de symptomen ineens op.

Django in de maand augustus, de allerbeste, ik mis je.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helaas overlijdt één op de twee honden aan kanker

Wat triest!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 56

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!