Puppy die de hele nacht jankt en blaft

J
Jeremy4716 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin heb ik een dwergteckel-pup van 2 maanden geadopteerd: Samoa. Ze is nu 4 dagen bij ons in huis.

We zijn al begonnen met de training en spelletjes (we leren haar alleen zijn, de "mand", "zit", enzovoort). Ze pikt het vrij snel op.

We laten haar regelmatig uit in de tuin zodat ze haar behoefte kan doen, en ze krijgt een klein snoepje als ze buiten plast of poept. Kortom, op dat vlak gaat het volgens mij best goed.

Maar ja, 's nachts is het echt een nachtmerrie.

Samoa heeft een mand met een zacht matrasje, een T-shirt met mijn geur, een dekentje en haar speeltjes.

Nadat we veel artikelen op verschillende forums en sites hebben gelezen, hebben we haar mand in een grote doos gezet (zonder deksel) met een plasmatje voor de zekerheid, zodat ze sneller zindelijk wordt.

Overdag staat de doos open en vindt ze het geen enkel probleem om erin te gaan.

's Nachts sluit ik de opening van de doos af om te voorkomen dat ze door de woonkamer gaat dwalen (we wonen in een appartement en hebben geen aparte kamer waar we haar rustig kunnen opsluiten).

Ze piept, jankt en blaft de hele nacht!! We slapen in blokjes van hooguit 30 minuten tot een uur. Het begint behoorlijk zwaar te worden. We laten haar 's nachts 1 of 2 keer uit voor haar behoefte (meestal rond 02:00 en 04:00 uur).

Nu heb ik veel onderwerpen gelezen waarin wordt aangeraden om de doos of bench open te laten zodat ze rond kan lopen, maar dat lijkt in strijd met de zindelijkheidstraining waar we aan werken. Want ja, ze is misschien minder gestrest als ze rond kan lopen, maar dan doet ze waarschijnlijk haar behoefte binnen. En zoals ik al zei, we hebben geen afgesloten ruimte voor 's nachts. Is haar 's nachts door de woonkamer laten lopen echt een goed idee?

Ik heb het gevoel dat die mand in de doos haar niet bevalt (ze valt de doos de laatste twee nachten aan, scheurt er stukjes af en probeert eruit te komen). Wat kunnen we doen om rustigere nachten te krijgen? Ik weet dat ze pas 4 nachten bij ons is, maar ik zie geen enkele verbetering (integendeel, we slapen steeds minder).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

46 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Myma Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb de eerste dagen altijd in de woonkamer geslapen bij de pups die ik heb gehad. Het was daarna nooit een probleem om weer in m'n eigen bed te gaan slapen, ook al werd er soms even gepiept, maar dat was heel snel over.

Die kartonnen doos daarentegen: als je pup daardoor niet kan zien wat er om hem heen gebeurt, maakt hem dat waarschijnlijk inderdaad onrustig.

Hem de mogelijkheid geven om eruit te kunnen is vast beter.

Natuurlijk zullen er wat plasjes of andere ongelukjes zijn, maar dat is onvermijdelijk; met 2 maanden kan hij het gewoon nog niet zo lang ophouden.

Blijf hem 's nachts als het even kan nog wel één of twee keer uitlaten.

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Persoonlijk zou ik het mandje eerst in de slaapkamer zetten en dit dan geleidelijk aan steeds iets verder weg schuiven. Je puppy is echt nog heel jong (eigenlijk te jong, ook al mag het wettelijk gezien wel). Het kost tijd voor haar om te wennen. Ongelukjes 's nachts kunnen gebeuren: dat is niet leuk, maar het hoort er nou eenmaal bij!

Zet 'm op: het gaat je lukken, net als bij de meesten van ons 👍

Vertaald Frans
    J
    Jeremy4716 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties :)

Mijn vriendin en ik willen echt voorkomen dat de pup een overmatige aanhankelijkheid ontwikkelt. Daarom negeren we haar af en toe, sturen we haar naar haar mand als ze ons te veel volgt en zijn we begonnen met "nepvertrekken" en momentjes alleen (nu nog maar een paar minuten). Dit doen we allemaal om haar eraan te laten wennen om alleen te zijn, omdat onze schema's het niet toelaten om 100% bij haar te zijn (ik heb nu een weekje vrij genomen om bij Samoa te zijn). Met dat in ons achterhoofd hebben we met onszelf afgesproken om:

- niet op te staan als ze piept (behalve om haar uit te laten)

- niet bij haar in de woonkamer te slapen

- haar niet in onze slaapkamer te laten slapen (ze mag daar trouwens sowieso niet naar binnen)

Ik ben bang dat op de bank slapen en/of haar bij ons op de kamer laten de afhankelijkheid juist vergroot en de zelfstandigheid waar we nu aan werken in de weg staat.

Maar als ik jullie reacties zo lees, vraag ik me af of we het toch niet moeten proberen.

Denken jullie dat het een optie is om haar alleen in de woonkamer te laten met haar doos open? Ook al gebeuren er dan wat ongelukjes, dat is op zich niet erg.

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Hier op het forum hebben we ook andere methodes. Hondentrainers raden ze misschien niet altijd aan, maar voor degenen die ze hebben geprobeerd, lossen ze het probleem vaak vrij snel op 😃

Zonder de hond te veel als een mens te zien: je hebt een baby die net bij de broertjes en zusjes is weggehaald en in een compleet nieuwe omgeving is beland. De nacht en de stilte, in haar eentje in een doos, zijn dan natuurlijk best eng.

Dan nu 'onze' methodes, waarbij je haar even kunt aaien of wat geruststellende woorden kunt zeggen zonder dat je je bed uit hoeft:

1- Ga een paar nachten op de bank slapen met haar mandje naast je. Als ze eenmaal gerustgesteld is, zal ze steeds langer doorslapen en kun jij weer naar je eigen bed.

2- Zet het mandje in je slaapkamer en schuif het elke nacht een stukje verder van je bed vandaan. Eerst richting de deur, dan bij de open deur... tot het mandje uiteindelijk op zijn vaste plek in de woonkamer staat.

Tot snel 😃

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

In Frankrijk is adoptie legaal vanaf 2 maanden, maar besef wel dat dit nog erg jong is voor een pup. Ze heeft de sociale interacties met andere honden nog niet volledig onder de knie en begint pas net met het leren van de omgang met mensen. Een kleine puppy lijkt best wel op een baby en 's nachts... tja, dan piepen ze vaak nog veel.

Om erachter te komen of het aan de doos ligt, kun je proberen haar overdag ook even erin te doen, net zoals je 's nachts doet. Zo zie je of de doos echt het probleem is, of dat het eerder de eenzaamheid is. Het is goed mogelijk dat die kartonnen doos stressvol is voor Samoa, omdat ze niet kan zien wat er om haar heen gebeurt (behalve het plafond in jouw geval). Misschien kun je een bench proberen of een ander systeem waardoor ze kan zien wat er om haar heen gebeurt.

Veel succes en heb veel geduld, het gaat uiteindelijk echt over. Houd in je achterhoofd dat ze nog heel jong is en nog maar kortgeleden bij haar moeder en nestgenootjes was.

Victoire

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat je kunt doen is de doos 's nachts openlaten en een paar nachtjes bij hem in de woonkamer slapen om hem gerust te stellen.

Als je hem 's nachts twee keer even uitlaat, denk ik dat er weinig ongelukjes zullen gebeuren (en zelfs al gebeurt dat wel, dan is het ook geen ramp ^^). De pup zal het grootste deel van de nacht gewoon lekker slapen.

Vertaald Frans
  • 46 reacties van 46

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!