Puppy die de hele nacht jankt en blaft

J
Jeremy4716 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin heb ik een dwergteckel-pup van 2 maanden geadopteerd: Samoa. Ze is nu 4 dagen bij ons in huis.

We zijn al begonnen met de training en spelletjes (we leren haar alleen zijn, de "mand", "zit", enzovoort). Ze pikt het vrij snel op.

We laten haar regelmatig uit in de tuin zodat ze haar behoefte kan doen, en ze krijgt een klein snoepje als ze buiten plast of poept. Kortom, op dat vlak gaat het volgens mij best goed.

Maar ja, 's nachts is het echt een nachtmerrie.

Samoa heeft een mand met een zacht matrasje, een T-shirt met mijn geur, een dekentje en haar speeltjes.

Nadat we veel artikelen op verschillende forums en sites hebben gelezen, hebben we haar mand in een grote doos gezet (zonder deksel) met een plasmatje voor de zekerheid, zodat ze sneller zindelijk wordt.

Overdag staat de doos open en vindt ze het geen enkel probleem om erin te gaan.

's Nachts sluit ik de opening van de doos af om te voorkomen dat ze door de woonkamer gaat dwalen (we wonen in een appartement en hebben geen aparte kamer waar we haar rustig kunnen opsluiten).

Ze piept, jankt en blaft de hele nacht!! We slapen in blokjes van hooguit 30 minuten tot een uur. Het begint behoorlijk zwaar te worden. We laten haar 's nachts 1 of 2 keer uit voor haar behoefte (meestal rond 02:00 en 04:00 uur).

Nu heb ik veel onderwerpen gelezen waarin wordt aangeraden om de doos of bench open te laten zodat ze rond kan lopen, maar dat lijkt in strijd met de zindelijkheidstraining waar we aan werken. Want ja, ze is misschien minder gestrest als ze rond kan lopen, maar dan doet ze waarschijnlijk haar behoefte binnen. En zoals ik al zei, we hebben geen afgesloten ruimte voor 's nachts. Is haar 's nachts door de woonkamer laten lopen echt een goed idee?

Ik heb het gevoel dat die mand in de doos haar niet bevalt (ze valt de doos de laatste twee nachten aan, scheurt er stukjes af en probeert eruit te komen). Wat kunnen we doen om rustigere nachten te krijgen? Ik weet dat ze pas 4 nachten bij ons is, maar ik zie geen enkele verbetering (integendeel, we slapen steeds minder).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

46 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • J
    Rapporteren

Hoi!

Nou, het zit zo! Gisteravond toen we de bank klaarmaakten om te gaan slapen, hebben we Samoa een paar minuten alleen gelaten in het donker. Ze heeft niet gepiept!

We hebben toen besloten om in de slaapkamer te gaan slapen en Samoa de hele nacht in haar open doos te laten en... echt geweldig! Ze heeft de HELE nacht doorgeslapen! Wij waren het zelfs die haar om 04:45 uur wakker hebben gemaakt om haar even haar behoefte te laten doen. Zelfs vanochtend om 07:10 uur toen we opstonden, lag ze nog in haar mand!

Het was dus inderdaad die doos die haar ervan weerhield om rustig te slapen.

En ja, we hadden een paar ongelukjes terwijl ze eigenlijk al bijna zindelijk was, maar die zindelijkheid komt vanzelf wel goed 😀!

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nog een laatste puntje voor het zover is! Is het niet lastig dat ze vier nachten alleen is geweest en ik nu een paar nachten naast haar op de bank ga slapen?

Het kan wat lastiger zijn om straks weer apart te slapen (dan wanneer je vanaf het begin bij haar had geslapen), maar het is nog altijd beter dan haar 's nachts nog langer in paniek te laten. Ze heeft nu al vier nachten van stress achter de rug.

Die vier dagen kunnen wel impact hebben gehad. Je moet even goed kijken of Samoa zich weer begint te ontspannen en dan uit zichzelf weer wat meer afstand neemt, bijvoorbeeld door verderop te gaan liggen enz. Als ze aan je vastgeplakt zit wanneer het bedtijd is, bij de kleinste beweging wakker wordt en je nauwlettend "in de gaten houdt"... dan is ze bang dat je haar weer alleen laat. Om dat gevoel weg te nemen, moet je haar geruststellen en het heel rustig opbouwen.

De enige hond die de eerste nacht bij ons mocht slapen, was mijn laatste hond. Daarvoor dacht ik, net als jij, dat je ze gewoon moest laten huilen. Deze hond heeft nooit gejankt. Hij sliep niet op bed maar op de grond vlakbij (terwijl dat wel mocht). Soms springt hij even op bed, maar gaat hij er weer af omdat hij het te warm heeft. Kortom, hij is de meest stabiele van al mijn honden. We hebben hem gewoon in onze dagelijkse routine meegenomen zonder allerlei strikte regels te volgen, en als ik naar het resultaat kijk, zou ik nooit meer de fout maken om een puppy te laten huilen of te isoleren.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Nog één laatste dingetje voor het zover is! Is het niet problematisch dat ze eerst vier nachten alleen is geweest en dat ik nu een paar nachten naast haar op de bank ga slapen?

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Echt goed dat je kritisch naar jezelf kijkt 👏 dat doet niet iedereen je na :).

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Ik vat het helemaal niet verkeerd op, integendeel zelfs :) Ik vraag juist om jullie advies om te voorkomen dat ik de mist in ga.

Vanavond slapen we op de bank met de doos van Samoa open. We proberen haar gerust te stellen als ze begint te piepen (en ik hoop dat we een betere nacht hebben :)). Bedankt voor jullie tips, ik laat jullie weten hoe de nacht is gegaan!

Vertaald Frans
    P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alle puppy's die ik heb gehad, hebben 's nachts gepiept, zelfs als ik de eerste drie nachten bij ze sliep.

Ik ben er echter nooit midden in de nacht uitgegaan om ze uit te laten.

En in alle gevallen waren ze alsnog snel zindelijk.

Plasjes in huis zijn in het begin gewoon onvermijdelijk.

Naar mijn bescheiden mening maak je je veel te druk om dat hele gedoe over hechting.

Een hond heeft maar 4 dingen nodig:

- eten en drinken

- wat aandacht en knuffels

- lekker kunnen spelen

- duidelijke regels over wat wel en niet mag.

Geef hem dat en hij raakt vanzelf aan je gehecht.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties :) Samen met mijn vriendin willen we echt voorkomen dat de pup last krijgt van verlatingsangst. Daarom negeren we hem af en toe, sturen we hem naar zijn mand als hij ons te veel achtervolgt en zijn we begonnen met "nep-vertrekken" en momentjes alleen (nu nog maar een paar minuten). Dit doen we allemaal om hem te laten wennen aan het alleen zijn, omdat onze schema's het niet toelaten om 100% bij hem te zijn (ik heb voor nu een week vrij genomen om bij Samoa te zijn). Met dat in ons achterhoofd hebben we onszelf verboden om: - op te staan als ze piept (behalve om haar uit te laten) - bij haar in de woonkamer te slapen - haar in onze slaapkamer te laten slapen (ze mag daar trouwens sowieso niet naar binnen). Ik ben bang dat op de bank slapen en/of haar bij ons op de kamer nemen de afhankelijkheid versterkt en de zelfstandigheid waar we nu aan werken in de weg staat. Maar als ik jullie reacties zo lees, vraag ik me af of we het niet toch moeten proberen. Denken jullie dat het een optie is om haar alleen in de woonkamer te laten met haar doos open? Ook al gebeuren er dan ongelukjes, dat is op zich niet erg.

Hoi,

Toch is dat precies wat je nu aan het creëren bent door die vroege scheiding zo te forceren. Een pup heeft een hechtingsfiguur nodig in zijn nieuwe huis. Je onthoudt hem van wat hij het hardst nodig heeft, en dat is precies hoe hechtingsstoornissen ontstaan. Niet omdat je aan zijn behoeften voldoet, maar juist omdat je zijn behoeften negeert (vat het niet verkeerd op, ik beschuldig je er niet van dat je dit expres doet 👌, maar waarschijnlijk komt het door de fabeltjes die je her en der hebt gehoord).

Zonder te willen vermenselijken: mensen met hechtingsproblemen zijn mensen die een emotioneel trauma hebben opgelopen in hun jeugd, niet de mensen die van jongs af aan alles kregen wat ze op dat gebied nodig hadden.

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er bestaat geen wondermiddel, maar luister vooral naar je hart. Je pup moet zich gerustgesteld en veilig voelen. Elke hond is anders. Ik ben het met Joystick eens: praat een beetje tegen haar en geef haar eventueel een aaitje. Je aanwezigheid en de rust zullen haar al goed doen. Persoonlijk ben ik tegen benches of kartonnen dozen! En wat betreft het idee om haar angst en onbehagen te negeren: dat vind ik echt wreed.

Hoe lang het gaat duren hangt ervan af, maar heb veel geduld en geef deze pup al je liefde. Juist dit soort momenten zorgen voor een sterke band tussen jou en haar.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk. Het is juist de praktijk in elk specifiek geval die uitwijst wat wel of niet goed is voor DÉZE pup.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 46

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!