Puppy die de hele nacht jankt en blaft

J
Jeremy4716 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin heb ik een dwergteckel-pup van 2 maanden geadopteerd: Samoa. Ze is nu 4 dagen bij ons in huis.

We zijn al begonnen met de training en spelletjes (we leren haar alleen zijn, de "mand", "zit", enzovoort). Ze pikt het vrij snel op.

We laten haar regelmatig uit in de tuin zodat ze haar behoefte kan doen, en ze krijgt een klein snoepje als ze buiten plast of poept. Kortom, op dat vlak gaat het volgens mij best goed.

Maar ja, 's nachts is het echt een nachtmerrie.

Samoa heeft een mand met een zacht matrasje, een T-shirt met mijn geur, een dekentje en haar speeltjes.

Nadat we veel artikelen op verschillende forums en sites hebben gelezen, hebben we haar mand in een grote doos gezet (zonder deksel) met een plasmatje voor de zekerheid, zodat ze sneller zindelijk wordt.

Overdag staat de doos open en vindt ze het geen enkel probleem om erin te gaan.

's Nachts sluit ik de opening van de doos af om te voorkomen dat ze door de woonkamer gaat dwalen (we wonen in een appartement en hebben geen aparte kamer waar we haar rustig kunnen opsluiten).

Ze piept, jankt en blaft de hele nacht!! We slapen in blokjes van hooguit 30 minuten tot een uur. Het begint behoorlijk zwaar te worden. We laten haar 's nachts 1 of 2 keer uit voor haar behoefte (meestal rond 02:00 en 04:00 uur).

Nu heb ik veel onderwerpen gelezen waarin wordt aangeraden om de doos of bench open te laten zodat ze rond kan lopen, maar dat lijkt in strijd met de zindelijkheidstraining waar we aan werken. Want ja, ze is misschien minder gestrest als ze rond kan lopen, maar dan doet ze waarschijnlijk haar behoefte binnen. En zoals ik al zei, we hebben geen afgesloten ruimte voor 's nachts. Is haar 's nachts door de woonkamer laten lopen echt een goed idee?

Ik heb het gevoel dat die mand in de doos haar niet bevalt (ze valt de doos de laatste twee nachten aan, scheurt er stukjes af en probeert eruit te komen). Wat kunnen we doen om rustigere nachten te krijgen? Ik weet dat ze pas 4 nachten bij ons is, maar ik zie geen enkele verbetering (integendeel, we slapen steeds minder).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

46 antwoorden
Sorteren op:
  • Taylor3434
    Taylor3434 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als reactie op de meneer die zijn Cavalier King Charles in de badkamer opsluit, hem "streng" opvoedt en aanraadt om hetzelfde te doen...

Ik ken Cavaliers heel goed en als een Cavalier King Charles van 9 maanden nog steeds ongelukjes heeft, dan komt dat doordat: 1) hij te veel alleen is en verlatingsangst vertoont (een CKC zou niet langer dan 4-5 uur alleen moeten zijn. Het zijn super sociale honden die heel erg op mensen gericht zijn. Dat is ook precies waarom je meestal voor dit ras kiest. Ze worden afgeraden voor mensen die veel van huis zijn zonder een oplossing voor opvang); 2) hij niet vaak genoeg wordt uitgelaten en 3) hij doodongelukkig is. Een CKC is een hond die al heel vroeg zindelijk kan zijn. Aan de andere kant zijn ze erg gevoelig en een opvoeding met de "harde hand" past totaal niet bij ze. Ze kunnen enorm veel leren als je hun belangrijkste motivatie gebruikt, namelijk: contact met mensen en met andere honden. De aanpak die deze meneer beschrijft, gaat volledig tegen de natuur van de hond in. Daardoor is het vast een angstige hond en dat uit zich ongetwijfeld in: zindelijkheidsproblemen op een leeftijd waarop dat niet meer zou mogen, spullen slopen (waarschijnlijk de reden dat hij in de badkamer zit), janken en blaffen, of misschien zelfs dwangmatig gedrag zoals overmatig likken. Dat is het risico als je deze methode bij dit ras toepast. Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb, maar dat bericht over die zindelijkheidsproblemen bij 9 maanden viel me daarom meteen op. Bovendien is een badkamer niet ideaal voor een hond, omdat er vaak geen raam in zit. Het is er dus hartstikke donker of er is alleen kunstlicht, wat het slaap-waakritme verstoort als hij daar overdag zit. Net als mensen kunnen honden daar depressief van worden; een hond heeft natuurlijk licht nodig. En over de wc zullen we het maar helemaal niet hebben. Meestal veel te klein en de hond weet dat wij daar onze behoefte doen. Terwijl een hond van nature juist liever slaapt en eet op een plek die ver weg ligt van waar hij zijn behoefte doet. Kortom, ik heb echt te doen met deze CKC.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We zijn al eens met z'n tienen gaan wandelen, dat was best relaxed maar het was in een volledig open gebied, niet in een park.

Natuurlijk dwingen we het niet af om 150 honden te ontmoeten, ik tel het aantal niet echt. Als het er oké uitziet en het moment is goed (plek, baasjes staan er voor open, enz.), dan laat ik ze gewoon hun gang gaan.

Een mooie middenweg tussen elk contact verbieden en het forceren bij al die arme soortgenoten die misschien niet eens zin hebben om onze koppen te zien 🤭

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Yuna, ik zie het nut er echt niet van in om je hond een uur alleen te laten terwijl je gewoon thuis bent, bovenop de tijd dat je al weg bent.

Dat je hem negeert totdat hij rustig is, oké, maar je kunt hem toch beter de kans geven om te leren in plaats van hem nog een uur extra in de badkamer te laten?

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wacht zelf nog op de reactie van picco85.

Persoonlijk ken ik Cavaliers eigenlijk alleen maar als duo, of nog vaker per drie, nooit alleen. Dat is eigenlijk wat ik vooral ongewoon vind.

Wat de rest betreft wacht ik het even af. Voor hetzelfde geld stellen we ons nu voor dat die hond 10 tot 11 uur lang alleen zit (terwijl picco aan het werk is), opgesloten in de badkamer met een "speeltje" en iets om op te kluiven, maar dat rijmt niet met dat tweede onderwerp over het "vreugdeplasje". Want na 10 of 11 uur, of zelfs halverwege de dag als picco85 tussen de middag naar huis gaat, is het geen vreugdeplasje meer maar gewoon een plas, en hopelijk ook een drol!

Dus ik denk dat er misschien gewoon sprake is van een misverstand of misschien wel van thuiswerken.

Wat die ontmoetingen betreft, ben ik het ermee eens dat je je hond niet moet "overspoelen" met allerlei opgelegde ontmoetingen. Ze zijn net als wij: de een houdt van drukte en de ander wil liever met rust gelaten worden. Zeker bij een CKC moet je rekening houden met de grootte en dus de kwetsbaarheid tijdens het contact tussen honden. Dus ja, je kunt beter een paar vaste, trouwe speelmaatjes hebben dan dat je elke dag of week weer tegenover een heleboel nieuwe honden staat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor mij is er geen ideale hoeveelheid. Maar geen hondenpark met 15 onbekende honden.

Daar ben ik het wel mee eens, de enige keren dat ik het park heb geprobeerd was voor afspraken met bekende mensen en honden! Ik hou niet van de geladen sfeer op dat soort plekken waar je geen grip op hebt.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval 🙏

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mag ik even een vraagje stellen? Mijn honden hebben geen 40.000 vriendjes (10 vaste maatjes), en er zijn er een paar die we soms tegenkomen tijdens het wandelen en dat gaat prima.

Maar omdat een hond juist leert door contact met anderen: tot hoeveel moet je dit beperken? Ik heb namelijk gelezen dat Picco maar 2 hondenvriendjes toestaat, maar dat lijkt me zo weinig om ervaringen op te doen. Ik snap dat je een pup niet moet overspoelen, maar wat zou nou het ideale aantal zijn?

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik snap het nu een stuk beter! Ik had die berichten nog niet gelezen.

Wat betreft het overnemen van het slechte voorbeeld van andere honden: daar maakte ik me ook zorgen over, maar dan de andere kant op (dat het hondje van een vriendin Athos zou gaan nadoen, die tijdens het wandelen nogal ver weg loopt). Voorlopig is dat niet het geval; als hij te ver weg gaat, kijkt ze hem een beetje zielig aan en loopt ze terug naar haar baasje, dus geen zorgen ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik snap de opmerkingen aan het adres van Picco niet zo goed. Waar zegt hij dat hij zijn hond breekt, hem verhindert om vriendjes te zien of om vrij te zijn? Hij heeft het alleen over de momenten dat hij niet thuis is, hij heeft het niet over wandelingen of ontmoetingen met andere honden. Ik begrijp niet waar de rest van de beschuldigingen vandaan komt, heb ik iets gemist? En trouwens, niemand zei iets vervelends tegen mij toen ik hetzelfde deed met Athos, van zijn 2 tot zijn 7 maanden geloof ik. Als wij er niet waren en 's nachts zat hij in de badkamer om verschillende redenen die heel logisch zijn en mij niet barbaars lijken: een kamer die makkelijk schoon te maken is bij ongelukjes, weinig spullen om te slopen en een ruimte die klein genoeg is voor de hond om zich veilig te voelen, maar groot genoeg om te bewegen en een beetje te spelen met wat we voor hem achterlieten. Daarna bleef hij geleidelijk 's nachts in de woonkamer, en nu ook overdag als we weg zijn, maar dat is gewoon stap voor stap gegaan. En tja, als hij dingen had gesloopt terwijl we weg waren, hadden we hem in de badkamer gelaten. Dat maakt hem nog geen zielige, mishandelde hond, zolang er daarnaast maar aan zijn behoeften (knuffels, wandelen, eten, spel...) wordt voldaan. Goed, we zijn het erover eens dat als er aan zijn behoeften wordt voldaan, er normaal gesproken geen reden is om te slopen; dat is waarschijnlijk ook de reden waarom hij nooit iets heeft gesloopt als we weg waren. Hoe dan ook, ik wilde alleen maar zeggen dat ik de term 'sociale isolatie' in deze situatie niet begrijp. Of de hond nu in het hele appartement is of in een aparte kamer, dat verandert niets aan het feit dat hij alleen is als zijn baasjes er niet zijn.

Ik reageer even omdat deze meneer verschillende adviezen geeft, zoals de hond contact met soortgenoten ontzeggen om te voorkomen dat hij het verkeerde voorbeeld krijgt, en de hond opsluiten tijdens afwezigheid én tot een uur na thuiskomst... We hebben natuurlijk niet alle informatie, maar ik vind dit op zijn minst zorgwekkend. Ook al voedt iedereen zijn hond op zijn eigen manier op, er zitten toch wel wat vreemde dingen tussen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Lewina, in een ander topic zegt die meneer dat hij na thuiskomst nog een uur wacht voordat hij zijn hond uit de badkamer laat. Als dat voor jou normaal is (wat ik best begrijp, we hebben niet allemaal dezelfde band met onze hond), dan is dat voor mij echt volkomen onbegrijpelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kan een hond het 'hierkomen' verleerd raken omdat hij ziet dat een andere hond niet luistert naar het commando?

Dat verbaast me echt enorm. Juist die sociale codes zijn hartstikke belangrijk en dat leren ze juist door met verschillende honden om te gaan. Als je hond een maatje nadoet die met stokken loopt te zeulen of iets te fanatiek aan het graven is, dan kun je dat gewoon bijsturen.

Alle honden die ik ben tegengekomen hebben mijn hond wel iets bijgebracht; ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat ze een slechte invloed hadden. Alles is een kans om ergens aan te werken. Als ze te druk wordt op een moment dat het niet uitkomt, is dat een mooie gelegenheid om op rust te trainen. Als de andere hond reactief is, is dat dé kans om haar te laten zien dat ze bij mij veilig is (lol, natuurlijk gaan we niet bewust op een reactieve hond af, tenzij de eigenaar het zelf voorstelt, we zijn natuurlijk niet gek) en ga zo maar door. Je moet het doen met de situaties die je op dat moment tegenkomt.

Zelfs de lastigste hond is een goede kans om iets te trainen, al is het maar door er gewoon negerend langs te lopen.

Natuurlijk, als het tijd is om te spelen, gaan ze gewoon hun eigen gang.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 46

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!