Hallo allemaal,
Samen met mijn vriendin heb ik een dwergteckel-pup van 2 maanden geadopteerd: Samoa. Ze is nu 4 dagen bij ons in huis.
We zijn al begonnen met de training en spelletjes (we leren haar alleen zijn, de "mand", "zit", enzovoort). Ze pikt het vrij snel op.
We laten haar regelmatig uit in de tuin zodat ze haar behoefte kan doen, en ze krijgt een klein snoepje als ze buiten plast of poept. Kortom, op dat vlak gaat het volgens mij best goed.
Maar ja, 's nachts is het echt een nachtmerrie.
Samoa heeft een mand met een zacht matrasje, een T-shirt met mijn geur, een dekentje en haar speeltjes.
Nadat we veel artikelen op verschillende forums en sites hebben gelezen, hebben we haar mand in een grote doos gezet (zonder deksel) met een plasmatje voor de zekerheid, zodat ze sneller zindelijk wordt.
Overdag staat de doos open en vindt ze het geen enkel probleem om erin te gaan.
's Nachts sluit ik de opening van de doos af om te voorkomen dat ze door de woonkamer gaat dwalen (we wonen in een appartement en hebben geen aparte kamer waar we haar rustig kunnen opsluiten).
Ze piept, jankt en blaft de hele nacht!! We slapen in blokjes van hooguit 30 minuten tot een uur. Het begint behoorlijk zwaar te worden. We laten haar 's nachts 1 of 2 keer uit voor haar behoefte (meestal rond 02:00 en 04:00 uur).
Nu heb ik veel onderwerpen gelezen waarin wordt aangeraden om de doos of bench open te laten zodat ze rond kan lopen, maar dat lijkt in strijd met de zindelijkheidstraining waar we aan werken. Want ja, ze is misschien minder gestrest als ze rond kan lopen, maar dan doet ze waarschijnlijk haar behoefte binnen. En zoals ik al zei, we hebben geen afgesloten ruimte voor 's nachts. Is haar 's nachts door de woonkamer laten lopen echt een goed idee?
Ik heb het gevoel dat die mand in de doos haar niet bevalt (ze valt de doos de laatste twee nachten aan, scheurt er stukjes af en probeert eruit te komen). Wat kunnen we doen om rustigere nachten te krijgen? Ik weet dat ze pas 4 nachten bij ons is, maar ik zie geen enkele verbetering (integendeel, we slapen steeds minder).
Alvast bedankt voor jullie advies.