Tips / Trucs voor de opvoeding van mijn Staffie

Kamille76
Kamille76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een Staffordshire Bull Terrier (Staffie) gekocht die Sirius heet. Het is een reutje van 2 maanden oud en hij is nu een weekje bij ons in huis.

Ik zou graag wat ervaringen en verhalen van jullie horen, de ervaren baasjes, om mijn hond op de best mogelijke manier op te voeden. Het is namelijk mijn eerste hond en ik wil het graag meteen goed aanpakken.

Ik heb me van tevoren al goed ingelezen over dit ras. Ik heb een boek gekocht over de Staffordshire waarin alles staat over het ras, het gedrag en de opvoeding.

Hier zijn de onderwerpen waarover ik graag met jullie wil sparren en waar ik jullie advies voor zoek:

- Sirius heeft de neiging om veel in handen, sokken, voeten en truien te happen... met die kleine scherpe tandjes wordt dat al snel irritant. Ik vroeg me af of het wel normaal is dat hij zijn baasje wil bijten. Misschien een stomme vraag, maar ook al doet hij geen pijn en wil hij waarschijnlijk alleen maar spelen, de frequentie van het happen doet me twijfelen. Ik ben begonnen met hem 'NEE' te leren en ik geef hem dan een bijtspeeltje zodat hij stopt. Hebben jullie technieken of tips die ervoor zorgen dat dit op de lange termijn minder wordt of zelfs helemaal stopt?

- Ik heb een clicker gekocht om Sirius te trainen. Is het mogelijk om al met de opvoeding en training te beginnen als hij pas 2 maanden is? Is de clicker een geschikte methode voor een Staffie? Zo niet, hoe hebben jullie de basiscommando's en trucjes aan je hond geleerd?

Jullie ervaringen en tips zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Kamille

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De clicker is voor trucjes en voor mensen die hun emoties niet onder controle hebben; voor de rest is het totaal overbodig. Alle puppy’s happen en dat zijn echt niet allemaal honden die in de dop dominant zijn. De hond met het sterkste karakter die ik ooit heb gehad was mijn reu, en hij heeft nooit gehapt.

Om een hond iets te leren, moet de basis echter goed zijn. De pup moet gedurende de dag zowel mentaal als fysiek genoeg uitdaging hebben gehad. En soms moet je een hond ook een 'fout' laten maken om daarna aan te geven wat wel of niet de bedoeling is. Als de pup vooral tijdens het spelen hapt, speel dan gewoon met hem: je arm is een 'nee', maar een speeltje is goed. Als hij doorgaat, stop je het spel, maar begin niet pas een uur later weer. Doe dit liever vrij snel daarna, zodat hij de link legt: als ik me goed gedraag, wordt er met me gespeeld; als ik me slecht gedraag, stoppen we. Je kunt zo korte sessies van 15 minuten doen, eentje in de ochtend en eentje in de avond. Een hond heeft herhaling nodig om te leren. Je kunt een probleem niet alleen oplossen op de momenten dat je er toevallig tegenaan loopt terwijl je met iets anders bezig bent, want dan heb je natuurlijk minder geduld. Op zich is dat happen niet het einde van de wereld.

Wat betreft het gebruik van de clicker: als je je afvraagt of het nuttig is, betwijfel ik of je de principes van positieve bekrachtiging via de clicker wel kent, zeker in combinatie met dat verhaal over het happen. In jouw geval zou ik het gebruik afraden, want een verkeerd gebruikte clicker kan de boel al snel verpesten. Schakel in dit soort gevallen een hondentrainer in.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een pup nooit "laten" knabbelen, ik heb er zelfs nooit eentje gehad die het ook maar probeerde; maar ik heb mijn pups vaak uitgenodigd om op de grond te spelen, om te stoeien om een speeltje, of om in mijn dichte vuist te bijten: ik verzeker je dat dit juist hele goede kansen zijn om hem van alles te leren.

Je hebt gelijk als je zegt dat een baasje dat zichzelf afhankelijk maakt van de clicker, uiteindelijk zelf het meeste gedoe heeft met dat ding. De weinige honden die ik met de clicker opgevoed heb gezien, hadden totaal geen spontane socialiteit, en vaak leek het baasje net zo geobsedeerd door dat hulpmiddel als het dier zelf.

Ik ben dol op het vrolijke humeur en de levenslust van Staffies, het zou naar mijn mening echt zonde zijn om dat kapot te maken.

Vertaald Frans
    Munch
    Munch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik hou van molossers, ik hou van staffies

Maar... veel staffies hebben een sterk jachtinstinct

Hoe goed opgevoed en lief ze ook zijn, een spelletje kan volledig uit de hand lopen puur omdat het speelmaatje er op een gegeven moment klaar mee is en zich als een prooi gaat gedragen door te vluchten en te piepen.

Ik ken genoeg verhalen waarbij iedereen totaal verrast was, terwijl niets wees op een mogelijke aanval

Het liep gelukkig altijd af met een sisser, maar je moet echt 100% op je hond kunnen rekenen door middel van een stop-commando en een feilloze 'hier'

Als het NEE is, is het NEE

Als het STOP is, is het STOP

Als je zegt 'hier', dan MOET hij ook echt luisteren!

Sorry dat ik de spelbreker ben, maar ook al ben ik dol op dit ras, samen met de Cane Corso zijn dit de enige twee rassen die me echt de stuipen op het lijf hebben gejaagd (niet eens voor mijn eigen hond hoor, die redt zich prima)

Er zijn honden waar je voor op je hoede bent omdat ze hun bedoelingen direct laten zien, maar deze twee rassen kunnen midden in een spelletje compleet doordraaien, simpelweg omdat de ander ineens 'leuker' wordt om te grazen te nemen en te terroriseren!

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De clicker is prima voor het aanleren van specifieke kunstjes of het heropvoeden van een hond. In jouw geval is het niet zo nuttig.

Ik ben het met je eens, die clicker kan best, het werkt bij elke hond. Maar voor de basis in het dagelijks leven heb je er niets aan en het kan eigenlijk zelfs behoorlijk irritant worden.

Als je je hond leert om naar de clicker te luisteren voor de basiscommando's (zit, af, blijf, stop, ...), dan moet je de komende 10 tot 15 jaar altijd die clicker in je zak hebben. Dat lijkt me eerder een last dan een hulp.

Voor de basis zijn aaien, complimentjes, wat lekkers en een standje op zijn tijd meer dan genoeg.

Je hebt een staffy, dat is gewoon een energieke kleine dogachtige. Het is geen bloeddorstig monster dat elke kans grijpt om de baas in huis te worden!

Ga zo door zoals je nu doet, volgens mij doe je het prima, en stop met geloven dat deze pup agressief gaat worden. Er is geen enkele reden waarom hij agressief zou worden ^^ Het is gewoon een pup, en zoals bij alle pups duurt het even voordat het kwartje valt, maar hij gaat je regels echt wel begrijpen en het wordt een lieve staffy.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

eigenaren die het bijtinstinct meteen de kop indrukken, zullen het nooit bereiken (ze krijgen er spijt van op de dag dat de hond een ongecontroleerde hap geeft omdat hij het niet op het juiste moment heeft geleerd...)

Ik ben het ermee eens dat alle pups happen, maar je hoeft je echt niet door je puppy te laten bijten om een betrouwbare hond te krijgen.

Ik heb mijn Argentijnse Dog nooit laten happen en dat was een hartstikke betrouwbare hond.

Ook Odin (mijn Bordeauxdog) heb ik nooit laten happen en hij weet heel goed hoe hij zijn kaken moet beheersen.

Hij is nu 3 jaar en we stoeien vaak samen, maar hij bijt nooit te hard. Dat beest weegt wel 70 kg, dus als hij zijn kaken niet onder controle had, zou dat behoorlijk pijn doen...

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een clicker is heel handig voor het aanleren van specifieke trucjes of voor de heropvoeding van een hond.

In jouw geval is het alleen niet echt nuttig.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kamille,

Je haalt opwinding en agressie door elkaar.

Happen, spelen met een touw en andere spelletjes zorgen voor opwinding bij een pup, niet voor agressie.

Je moet deze dingen gewoon met hem oefenen zonder dat hij erdoor geobsedeerd raakt. Het gaat erom dat hij leert te stoppen wanneer dat nodig is, nog voordat het pijn doet (zoals bij het happen), zodat je daarna weer opnieuw kunt beginnen. Spelen met een touw is trouwens een goede manier om het commando 'stop' aan te leren...

Ongecontroleerde opwinding kan leiden tot een echte beet (dit zie je eerder bij volwassen honden).

Door met je pup te spelen, leer je hem juist om zijn opwinding onder controle te houden.

Waarom zou je pup agressief zijn? Ik denk dat hij gewoon een beetje lomp wordt omdat hij te enthousiast raakt en simpelweg niet weet hoe hij weer tot rust moet komen.

Vertaald Frans
    Kamille76
    Kamille76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties!

Docline, gaat het stoeien met Sirius zijn "agressiviteit" niet aanwakkeren? Ik ben een beetje bang dat hij een slechte gewoonte aanleert als ik hem laat bijten...

Hetzelfde geldt voor spelletjes met een touw: hij vindt het geweldig als ik een touw heen en weer beweeg en hij erachteraan rent om erop te duiken en erin te bijten, terwijl hij eraan trekt en het van me probeert af te pakken. Is dit soort spel wel goed voor hem, of versterkt dit juist zijn "agressiviteit"?

Bedankt en nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Opvoeden betekent dat je de juiste omstandigheden creëert voor een harmonieuze band tussen een pup en zijn omgeving (mensen, dieren, buiten, binnen, enz.). Dit doe je door hem aan zo veel mogelijk verschillende situaties te laten wennen en hem van alles te laten meemaken, waarbij je vooral kiest voor ontmoetingen met honden die hem echt goede manieren kunnen bijbrengen.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Het doel van een clicker is om kleine robots te maken die uiteindelijk geen spontane interactie meer hebben met wie dan ook. Je moet er maar van houden...

Maar hoe dan ook, als je training boven opvoeding plaatst, heb ik medelijden met je en met de hond.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!