Staffie met overgewicht?

A
Alrtbb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen!

Ik post hier omdat ik wat advies en hulp zoek voor mijn hond, een gecastreerde Staffie van 2 jaar oud.

Tijdens een eerdere afspraak bij de dierenarts vertelde de arts me dat mijn hond wat moet afvallen (hij woog toen 20/21 kilo, dat was ongeveer 2 maanden geleden).

Mijn hond is heel sportief: we spelen en rennen minstens 1 tot 1,5 uur per dag en daarnaast maken we meerdere wandelingen van minimaal 15 tot 20 minuten.

Het was me gelukt om hem 1,5 kilo te laten afvallen, maar nu... weegt hij bijna 22 kilo... zonder dat er iets veranderd is (zijn gezondheidscheck was perfect, dus geen medische problemen)...

Ik weet echt niet meer hoe ik hem moet laten afvallen... Ik geef hem driekwart van zijn dagelijkse portie, hij rent en speelt veel, ik zorg (naar mijn idee) voor genoeg beweging en toch jojoat zijn gewicht enorm... Ik wil overgewicht vooral voorkomen om gezondheidsproblemen in de toekomst te vermijden!

Zijn ouders zijn ook behoorlijk flinke honden (zijn vader weegt 24 kilo), zou het "genetisch" kunnen zijn?

Hebben jullie tips of advies?

Alvast bedankt! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • A
    Rapporteren

Pro Plan bevat veel koolhydraten, misschien kun je beter overstappen op brokjes met meer eiwitten. Ik geef mijn gesteriliseerde teef van 15 kilo 160 gram brokjes. Ik denk niet dat je een maaltijd zomaar met bijna 100 gram moet verminderen. Je hond krijgt dan echt honger. Aan de andere kant lijkt 260 gram me echt enorm veel. Ik weet niet wat de aanbevolen hoeveelheid is, maar bij mijn merk brokken is dat wat een hond van 30 kilo eet. Zoals je het vertelt, heb ik het idee dat hij maar een kilootje of 3 te zwaar is. Heb je een foto? Is hij al lang gecastreerd? De eerste 6 maanden na de castratie zijn doorslaggevend. Wat mij betreft zou je naar andere brokken moeten kijken. Sommigen zullen misschien BARF aanraden. In ieder geval kan een hond geen 35% tot 45% koolhydraten in zijn voer hebben. De aanbevolen hoeveelheid is minder dan 25%. Zelf zit ik op 20%. Purizon, Carnilove, True Instinct, Nutrivet etc.

Bedankt voor je reactie! Het lijkt inderdaad enorm veel, dat geef ik toe, en toch zijn dit echt de aangegeven hoeveelheden (en dan geef ik nog de portie voor een 'hond met 1 uur of minder activiteit' en niet wat hij eigenlijk zou moeten krijgen).

15-20 kg: voor een hond met 1 uur activiteit - 230-280g

voor een hond met meer dan 1 uur activiteit - 265-320g

Klopt, hij hoeft niet veel af te vallen, zoals je zegt zou 3 kilo ideaal zijn.

Hij is inmiddels al meer dan anderhalf jaar gecastreerd, ik post vanavond zonder probleem even een foto!

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pro Plan bevat veel koolhydraten, misschien kun je beter overstappen op brokken met meer eiwitten.

Ik geef mijn gesteriliseerde teef van 15 kilo 160 gram brokken. Ik denk dat je een portie niet zomaar met bijna 100 gram moet verminderen; je hond krijgt dan echt honger. Aan de andere kant lijkt 260 gram me ook weer enorm veel. Ik weet de aanbevolen hoeveelheid voor jouw voer niet, maar bij mijn merk brokken is dat wat een hond van 30 kilo eet.

Zoals je het omschrijft, heb ik het idee dat hij maar 3 kilo te zwaar is.

Heb je misschien een foto? Is hij al lang gecastreerd? Vooral de eerste 6 maanden na de castratie zijn namelijk bepalend.

Volgens mij kun je het beste van voer veranderen. Sommigen zullen misschien BARF aanraden. In ieder geval mag een hond geen 35% tot 45% koolhydraten in zijn voeding hebben. De aanbevolen hoeveelheid is minder dan 25%. Zelf zit ik op 20%.

Kijk eens naar Purizon, Carnilove, True Instinct, Nutrivet, etc.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Als ik naar je afbeelding kijk, heeft hij van bovenaf gezien een 'ideaal gewicht', maar hij heeft wel een klein buikje, een beetje zoals op de vierde foto.

Hij krijgt Pro Plan Optidigest brokjes. Op advies van de fokker ben ik minder gaan geven dan de 260g per dag die op de verpakking stond. Ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat deze brokjes nogal rijk zijn, en omdat hij gecastreerd is, zet het natuurlijk sneller aan... Daarom kreeg ik het advies om de hoeveelheid te verlagen naar 170g.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Naast het gewicht op de weegschaal is vooral de lichaamsbouw belangrijk. Het gewicht hangt namelijk af van de spiermassa, die zwaarder weegt dan vet, en van de hydratatie (je weet immers niet of hij vlak voor het wegen veel gedronken heeft).

Bij een Staffie hoort de taille licht zichtbaar te zijn. Als je hem aait, moet je de ribben onder de huid kunnen voelen zonder dat ze echt duidelijk uitsteken.

Een hond van twee jaar hoort slank te zijn! Hij mag echt geen overtollig vet hebben.

Misschien passen zijn brokken niet zo goed bij hem. Wat geef je hem precies en in welke hoeveelheid?

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer