Staffie met overgewicht?

A
Alrtbb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen!

Ik post hier omdat ik wat advies en hulp zoek voor mijn hond, een gecastreerde Staffie van 2 jaar oud.

Tijdens een eerdere afspraak bij de dierenarts vertelde de arts me dat mijn hond wat moet afvallen (hij woog toen 20/21 kilo, dat was ongeveer 2 maanden geleden).

Mijn hond is heel sportief: we spelen en rennen minstens 1 tot 1,5 uur per dag en daarnaast maken we meerdere wandelingen van minimaal 15 tot 20 minuten.

Het was me gelukt om hem 1,5 kilo te laten afvallen, maar nu... weegt hij bijna 22 kilo... zonder dat er iets veranderd is (zijn gezondheidscheck was perfect, dus geen medische problemen)...

Ik weet echt niet meer hoe ik hem moet laten afvallen... Ik geef hem driekwart van zijn dagelijkse portie, hij rent en speelt veel, ik zorg (naar mijn idee) voor genoeg beweging en toch jojoat zijn gewicht enorm... Ik wil overgewicht vooral voorkomen om gezondheidsproblemen in de toekomst te vermijden!

Zijn ouders zijn ook behoorlijk flinke honden (zijn vader weegt 24 kilo), zou het "genetisch" kunnen zijn?

Hebben jullie tips of advies?

Alvast bedankt! :-)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

NordicAttitude Wat je adviseert, los van het feit dat het eiwitgehalte wat laag is, is precies wat deze persoon al doet en de hond heeft overgewicht.

ruw eiwit 26,0 %

ruw vet 16,0 %

ruwe celstof 2,5 %

ruwe as 7,7 %

vocht 8,0 %

metaboliseerbare energie 367,0 kcal/100 g

Het heeft dus geen zin dat ze op zoek gaat naar vergelijkbare brokken die hetzelfde effect zullen hebben.

Ik zit zelf op 399 calorieën per 100g en mijn honden zijn waarschijnlijk minder actief. Bovendien heeft de Vallhund soms de neiging om te zwaar te worden, maar ik heb hier in huis geen enkel probleem met het gewicht omdat ik onder de 25% koolhydraten blijf.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Er zijn de laatste jaren verschillende onderzoeken verschenen die laten zien dat niet vetten de boosdoener zijn bij overgewicht, maar juist een hoge inname van koolhydraten. Je hoeft alleen maar 'word je dik van vetten?' in te typen op Google.

Dan kom je een hele reeks onderzoeken tegen van minder dan 10 jaar oud die aantonen dat dit dus juist niet het geval is. Koolhydraten zijn daarentegen wél verantwoordelijk voor gewichtstoename als je er te veel van binnenkrijgt. Koolhydraten worden opgeslagen als vet, dat verzin ik niet zelf.

Daarom is het bij een hond met overgewicht juist belangrijk om de inname van koolhydraten te beperken, wat overigens niet betekent dat je het naar 0 moet terugbrengen.

Met twee klikken op internet en de zoektermen 'koolhydraten, vetten en aankomen' heb je de info zo gevonden. Ik raad de TS aan om zich hier even in te verdiepen.

Wat daarentegen wél gevaarlijk is, zijn geharde vetten.

Vertaald Frans
    Clacla57
    Clacla57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij hadden vroeger een Engelse bulldog, natuurlijk weer wat anders dan staffies, maar de dierenarts gaf ons toen de tip om courgette aan zijn voer toe te voegen. We kookten de courgette in water zonder zout of wat dan ook, en mengden dat dan door zijn brokjes. Courgette bevat veel water en is geen dikmaker, dus het geeft de hond een lekker vol gevoel, ook al heeft een viervoeter niet altijd een rem als het op eten aankomt... 😋

Ik zeg niet dat het bij elke hond werkt, maar je zou het eens kunnen proberen!

Nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Vleesrijke producten bevatten behoorlijk wat vetten, veel meer dan koolhydraatrijke producten waar bijna geen vet in zit. Dat is ook de reden dat je in light-brokken bijna alleen maar koolhydraten vindt. Ik voer zelf een vetgehalte van 20%, geef snacks en al mijn dieren zijn perfect op gewicht. Vetten in de voeding staan niet gelijk aan lichaamsvet, anders zouden alle topsporters ter wereld obees zijn. Vetten kunnen juist vaak helpen bij het afvallen, zolang de bron maar gezond is.

Een overschot aan koolhydraten kan daarentegen wel worden opgeslagen als vet.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Damdam45, ik heb inderdaad het idee dat er een paar kilo te veel aan zit, al kun je dat wel beter zien bij een hond die staat, van de zijkant.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren
    Nordic Attitude, ik denk dat alles afhangt van de eiwitinname. Er is soms sprake van spierverlies bij gecastreerde of gesteriliseerde dieren, daarom probeer ik zelf te hoge koolhydraatgehaltes te vermijden. Mijn reu eet vaak meer dan de aanbevolen hoeveelheid en blijft mooi slank voor zijn ras, terwijl hij van bepaalde brokken juist heel snel dik wordt. Het verlagen van de energie- en eiwitinname helpt een hond die veel sport niet om spiermassa op te bouwen en fit te blijven. Ik heb echt nare dingen gezien bij een te dik teefje (niet gesteriliseerd trouwens), waarbij de dierenarts de porties had teruggebracht naar de hoeveelheid voor een chihuahua om haar te laten afvallen. Het werkte voor geen meter, en het was nota bene een mopshond. En dat terwijl het voer ook nog eens bomvol koolhydraten zat. Afvallen hangt van veel meer factoren af dan alleen calorieën. Het lijkt een beetje op die gevaarlijke diëten voor mensen van een paar jaar geleden, waarbij je vooral eiwitten at om snel gewicht te verliezen. Voor ons is dat heel ongezond, maar voor een hond is dat niet per se het geval. Hoewel BARF bij mijn hond niet werkte, moet ik toegeven dat de meest gespierde honden die ik ben tegengekomen wel BARF kregen. Niet alle calorieën en eiwitten zijn hetzelfde. Voor mij zijn het koolhydraatgehalte en het aanhouden van minimaal 50% vlees de sleutel om een dier met overgewicht weer in vorm te krijgen. Een voorbeeld dat niet over honden gaat: onze huiskat doet de hele dag niks, is gesteriliseerd en eet meer dan de aanbevolen hoeveelheid, maar ze is hartstikke slank. Veel slanker dan driekwart van de gesteriliseerde katten die ik ken en die wel buiten komen. Al mijn dieren zijn gesteriliseerd of gecastreerd, eten boven de aanbevolen hoeveelheid en geen van hen wordt dik. En dat is geen kwestie van geluk, want zodra ik van brokken wissel, komen ze allemaal razendsnel aan.
    Vertaald Frans
    Damdam45
    Damdam45 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, mijn staffie is 1 jaar en 2 maanden oud en weegt 20 kilo. De dierenarts vertelde me dat hij in goede conditie is en kerngezond, en dat hij ook wel eens staffies van 24 kilo heeft gezien.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Oké, ik ben de oude doseringen van standaard brokken niet meer gewend. Ik weet dat we helaas vaak denken dat we kwaliteit kopen op basis van de prijs, maar uiteindelijk blijkt dat sommige brokken ondanks de prijs helemaal niet zo goed zijn. Echt zonde.

Om je even over mijn ervaring te vertellen: ik ben meer dan 5 jaar geleden met mijn gecastreerde reu overgestapt op BARF (rauw vlees dieet), maar dat werkte totaal niet; hij kon het simpelweg niet verteren. Om die ellende te stoppen ben ik voor 2 weken overgestapt op brokken met veel koolhydraten van de Royal Canin-lijn. De diarree stopte bijna meteen, maar in amper 2 weken was hij helemaal opgeblazen en 1 tot 1,5 kilo aangekomen. Voor een hondje van zijn formaat is dat echt enorm.

Ik ben toen weer teruggegaan naar brokken met weinig koolhydraten en binnen een week was hij weer op zijn normale gewicht. Zijn buik voelde ook minder gespannen aan. Ik vind koolhydraten prima om honden die een boost nodig hebben snel aan te laten komen; dat heb ik bij mijn teefje ook gedaan. Maar sindsdien zitten we, net als bij mijn reu, op brokken met minder koolhydraten.

Als tijdelijke boost vind ik het goede brokken, maar om ze elke dag te geven, zeker aan een gecastreerde hond, lijkt me dat niet de beste oplossing.

Zelf gebruik ik Carnilove. Die kun je online vinden vanaf ongeveer 50 euro voor 12 kilo. Omdat je er minder van hoeft te geven, geef ik soms zelfs wat extra zonder dat mijn honden aankomen; deze brokken geven echt een goede verzadiging. Qua prijs-kwaliteitverhouding vind ik ze best goed. Ze zijn niet perfect, maar zeker meer dan prima.

https://www.petsonic.nl/hondenvoer-carnilove-adult-lam-wild-zwijn.html

Purizon is waarschijnlijk nog beter, maar die vind je minder makkelijk in de fysieke dierenwinkel. Het hangt er natuurlijk vanaf waar je je brokken koopt.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/purizon/purizon_adult/315498

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer