Sportieve Staffie?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik heb geen staffie maar een Mechelse herder (die qua energie wel vergelijkbaar zijn, denk ik). Hij is 2,5 maand oud en is na minder dan 20/30 minuten wandelen al moe, dus pas op: echt samen hardlopen kan pas veel later, denk ik.
Je vindt het type 'balanced' makkelijker bij fokkers, zoals bij die van mij.
Mijn West Ham is 40,5 cm hoog en weegt 19 kg. Maar hij is wel groot, hij zit echt aan het maximum van de rasstandaard.

Super bedankt!
Ja, ik ben inderdaad op zoek naar terrier-types. Bully-types zijn niet zo sportief. Hoeveel weegt die van jou?
Hoi,
Je moet inderdaad de 'Staff' en de 'Staffie' niet met elkaar verwarren. De bouw is heel anders, en dat geldt trouwens ook voor de regelgeving en wetgeving rondom deze honden.
Ik heb zelf een Staffie-reu van 2,5 jaar oud. Ik ben niet super sportief, maar ik ben met hem begonnen met hardlopen/canicross. Zo'n 5 km, twee keer per week. Geen enkel probleem voor hem!
Als mijn man met hem gaat rennen, is het eerder 10 km en ook dat gaat prima.
Er zijn trouwens Staffies die veel beter getraind zijn dan de mijne en zelfs met hun baasje meegaan naast de fiets. Dus ja, het is zeker een sportieve hond :)
Ik heb echter wel een paar kanttekeningen:
- de hond moet getraind zijn, dus je moet het rustig opbouwen
- de Staffie is kortbenig en vrij zwaar voor zijn grootte, dus je zult niet hetzelfde uithoudingsvermogen hebben als bijvoorbeeld een herdershond of een jachthond
- je kunt beter kiezen voor een wat 'hoogbeniger' type Staffie (terrier-type) in plaats van een bully-type, die laatste is vaak minder sportief
- en pas op: de Staffie kan echt slecht tegen hitte. In de zomer moet je sporten op de warme uren dus echt vermijden. Zodra de eerste warmte komt, is die van mij nergens meer toe in staat lol
Kortom, de Staffie is een hond vol energie en vitaliteit, erg sportief... maar niet DE meest sportieve hond. Het hangt er dus vanaf wat je precies zoekt.
Daarnaast is het een geweldige hond: vrolijk, aanhankelijk (een echte plakker), gevoelig, een clown en hij kan overal mee naartoe. Die van ons volgt ons overal: in de kano, tijdens het wandelen, in een restaurant... het is het ideale formaat ;-)
Dank je wel, je haalt de staffordshire-bullterriër (staffie) en de amerikaanse staffordshireterriër (amstaff-staff) toch niet door elkaar?
Ja, ik ken de Staffy wel, ook wel bekend als de 'Staff'. Mijn buren hebben er twee en die zijn inderdaad super sportief. Het zijn wel vrij robuuste honden die graag overal bij betrokken zijn; je moet er dus rekening mee houden dat je hem al als puppy moet nemen om hem echt jouw eigen opvoeding te kunnen geven. Verder zijn ze echt ontzettend aanhankelijk en knuffelig. En over je vraag of hij je bij kan houden: ja hoor, hij kan zelfs 20 of 25 km mee. Maar als hij nog klein is, heeft hij tijd nodig om spieren op te bouwen, dus wacht nog even met die 15 km. Een kilometer of 10 kan hij zelfs als hij nog jong is al wel aan.
Het is echt de ideale hond die zich aan elke situatie aanpast, zowel in de stad als op het platteland. Ze zijn erg zindelijk, een geweldige gezinshond, zelfverzekerd en dapper.
Het is echt de ideale hond die zich aan elke situatie aanpast, zowel in de stad als op het platteland. Ze zijn erg zindelijk, een geweldige gezinshond, zelfverzekerd en dapper.
Een Staffie-puppy is net als vele anderen: hij is om op te vreten. Maar besef wel dat het geen breekbaar klein dingetje is. Hij is erg oplettend en zal niet aarzelen om je uit te testen of de mazen in de wet op te zoeken. Wees dus vanaf het begin consequent, zodat hij snel begrijpt wat verboden is (de bank, fauteuils, het bed... wat je zelf maar kiest), maar doe dit zonder hardhandig of onrechtvaardig te zijn.
9 reacties van 9