SPOED - Mijn hond is meegenomen zonder dat ze me iets hebben uitgelegd?

M
Maeas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

SPOED

Ik heb dringend advies nodig.

Ik ben de eigenaar van een hond van 7 maanden die bij een vriend van me woont. Bij de eerste afspraak bij de dierenarts vroegen ze telefonisch naar mijn gegevens. Ik dacht dat het gewoon was om de afspraak te maken, maar uiteindelijk was dat blijkbaar zodat ik de eigenaar van de hond zou worden. Deze hond heb ik gekocht, maar hij woont bij mijn vriend en hij en zijn broer zorgen voor hem.

We hebben deze hond genomen als waakhond. Omdat het nog een pup is en hij nog niet zo goed is opgevoed, zit hij in zijn bench (die groot genoeg voor hem is) met speeltjes en voer als we weg zijn voor werk.

Gisteren kwamen er 6 politieagenten, 2 rechercheurs, een inspecteur en mensen van de dierenbescherming (30 millions d'amis, een Franse organisatie) langs om mijn hond Kiwi in beslag te nemen.

Ik ben op geen enkel moment gewaarschuwd voor deze inbeslagname. Pas later in de middag belde mijn vriend me om te vertellen dat de hond was meegenomen, omdat er een klacht tegen me was ingediend wegens dierenmishandeling.

Ik begreep er dus HELEMAAL niets van. Ten eerste is mijn hond nooit slecht behandeld. En waarom ben ik niet op de hoogte gesteld terwijl mijn hond werd weggehaald? Ik ben toch de eigenaar, mijn gegevens in zijn gezondheidsboekje zijn up-to-date, enz.

Hebben ze het recht om een hond in beslag te nemen zonder de eigenaar op enig moment te waarschuwen?

Zodra ik het nieuws hoorde, heb ik het politiebureau gebeld om te proberen te begrijpen wat er aan de hand was. Ik begreep al snel dat de vrouwen die in de kantoren tegenover ons werken contact hadden opgenomen met de dierenbescherming om te melden dat de hond in een bench zat. Ik ga de feiten niet ontkennen: het klopt dat Kiwi een paar uur in zijn bench zit als we aan het werk zijn. Ik wil wel benadrukken dat hij 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts wordt uitgelaten (we zijn met meerdere mensen die voor hem zorgen, dus iedereen laat hem op zijn eigen tijden uit). Ik snap best dat een hond in een bench laten niet de beste situatie voor hem is, maar hij is nog klein en sloopt alles wat hij ziet, dus we kunnen hem helaas niet alleen in huis laten als we er niet zijn. Ik zou dus graag willen weten: is het normaal dat ze mijn hond meteen afpakken? Is er geen waarschuwing voor de inbeslagname? Ik vind het moeilijk te geloven dat hem een paar uurtjes in een bench laten die ruim genoeg is, zulke ernstige mishandeling is dat hij direct in beslag genomen moet worden, en al helemaal dat daar 6 agenten, rechercheurs enz. voor nodig zijn...

Toen ik hoorde dat hij was meegenomen, heb ik het politiebureau gebeld maar ook de mensen van de dierenbescherming, die me echt respectloos behandelden aan de telefoon. Ze wilden me niks zeggen, gaven geen antwoord op mijn vragen en praatten echt tegen me alsof ik het slechtste mens op aarde was.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Petit Ours
    Petit ours Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry, maar ik vind dit echt een vreemd verhaal... weet je zeker dat je vrienden niks te verwijten valt?

Dierenwelzijnsorganisaties hebben vaak veel moeite om in te grijpen bij verwaarlozing of mishandeling. Dus als ze het wel hebben gedaan, dan zal daar vast een goede reden voor zijn...

🤷

Zelfde vragen als hierboven... is je hond een 'hoog-risico' hond? In wat voor soort bench zit hij? En waarom zijn er eigenlijk meerdere mensen die voor hem zorgen?

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je verhaal klinkt toch wel heel vreemd. Het is meestal al een heel gedoe om de politie in actie te laten komen bij duidelijke gevallen van dierenmishandeling, en nu zouden ze zomaar je hond in beslag hebben genomen terwijl hij relatief "goed" verzorgd werd en kerngezond was... Dat is echt apart (tenzij ze een van die stomme tv-programma's aan het opnemen zijn).

Blijkbaar zijn jullie met meerdere mensen die voor de hond zorgen, en jij bent zo te zien niet degene die dat het meeste doet. Misschien ben je simpelweg niet van alles op de hoogte.

Begin eerst eens met verhaal te halen bij je "vrienden" en bel daarna de politie; zij horen je te informeren over de procedure.

Daarnaast moeten we ook de context weten. Je hebt het over een Staff in een bench. Woon je in een buurt waar hondengevechten plaatsvinden? Dat kan meespelen. Of misschien valt je hond onder de categorie hoog-risico honden, dat telt ook mee.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zegt dat jullie met z'n allen voor hem zorgen? Weet je echt zeker dat niemand van jullie iets te verwijten valt? Zoiets gebeurt alleen na onderzoek en nooit zonder reden (ook al is dat moeilijk om te horen, dat snap ik best). Maar als je niet 24/7 zelf bij de hond bent, weet je natuurlijk nooit of iedereen die op hem past wel even goed voor hem is. Ik heb alleen meegemaakt dat honden in beslag werden genomen bij ernstige en bewezen gevallen van verwaarlozing of mishandeling. Heb je medische rapporten van je dierenarts (foto's, dossiers?) die bewijzen dat dit een misverstand is, dat de hond alle zorg krijgt en niet mishandeld wordt? Trouwens, je verhaal is wel een beetje apart: ben je eigenaar geworden na een simpel telefoontje? Heeft de fokker de papieren niet geregeld? Hoe ben je aan deze pup gekomen? Ik zou zeggen: als je er absoluut zeker van bent dat die hond nooit iets is aangedaan, neem dan een advocaat in de arm om je recht te halen. Maar het zou me echt verbazen als ze hem zomaar hebben meegenomen zonder tekst of uitleg (er is altijd eerst een onderzoek en overleg met de verantwoordelijke).

En dit zal je vast niet leuk vinden om te horen, maar een pup aanschaffen terwijl je weet dat hij de hele dag in een bench zit omdat je het te druk hebt, zonder hem te leren om zonder stress alleen te zijn... tja, dat is ook een vorm van mishandeling (meestal niet zó erg dat ze hem direct meenemen, tenzij er dus meer speelt). Ik vraag me af of die 'vriend' van je wel het hele verhaal heeft verteld?

Vertaald Frans
    Tosca17
    Tosca17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het verbaast me wel een beetje, want vaak grijpen ze alleen in bij ernstige gevallen van mishandeling... ze nemen dieren niet zomaar in beslag, soms vraag je je zelfs af hoe het kan.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Steeds meer landen verplichten het om samen met je hond buitenactiviteiten te ondernemen, en dat is een heel goede zaak.

Als de situatie van je pup mensen heeft gealarmeerd, is dat waarschijnlijk met een goede reden.

Ook al was de manier waarop het gebeurde absoluut onvriendelijk, agressief en onacceptabel,

wanneer je weet dat je niet genoeg aanwezig kunt zijn voor een pup, is het adopteren van een jonge volwassen hond de meest verstandige optie.

Vertaald Frans
    M
    Maeas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vandaag heb ik weer naar het politiebureau en naar 30 Millions d'Amis (een Franse dierenwelzijnsorganisatie) gebeld om te vragen waar mijn hond is, of ik hem mag zien enzovoort, en ik werd gewoon in mijn gezicht uitgelachen. Ze vertellen me dat Kiwi op dit moment verzorgd wordt... En toen... besefte ik dat dit veel lastiger gaat worden dan verwacht. Ik zie mijn hond elke dag, hij is kerngezond, hij eet hartstikke goed, hij heeft geen enkel tekort en als ik met hem naar de dierenarts ga, krijg ik altijd te horen dat hij er prachtig uitziet en dat alles goed is. Ik weet donders goed dat mijn hond geen zorg nodig heeft. Waarom liegen ze tegen me??? Het enige wat ze me zeggen en me dringend aanraden, is om zo snel mogelijk een advocaat te nemen!!! Ik snap echt niet wat me overkomt, ik ben extreem gestrest en angstig. Ik heb echt hulp nodig! Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

Samenvatting van de vragen:

Mogen ze mijn hond zomaar meenemen zonder me te waarschuwen tijdens de inbeslagname?

Hebben ze het recht om me niet te vertellen waar mijn hond wordt ondergebracht?

Mogen ze weigeren om de feiten uit te leggen wanneer ik ze opbel?

Was zo’n hardhandig optreden echt nodig (6 politieagenten, twee van de recherche, een inspecteur, 30 Millions d'Amis)?

Mogen ze mijn hond meteen de eerste keer al meenemen terwijl hij absoluut niet in gevaar is? Zijn er geen gewone waarschuwingen vooraf?

Waarom liegen ze over de gezondheid van mijn hond?

Welke straf riskeer ik?

Vertaald Frans
  • 26 reacties van 26

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!