SPOED - Mijn hond is meegenomen zonder dat ze me iets hebben uitgelegd?

M
Maeas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

SPOED

Ik heb dringend advies nodig.

Ik ben de eigenaar van een hond van 7 maanden die bij een vriend van me woont. Bij de eerste afspraak bij de dierenarts vroegen ze telefonisch naar mijn gegevens. Ik dacht dat het gewoon was om de afspraak te maken, maar uiteindelijk was dat blijkbaar zodat ik de eigenaar van de hond zou worden. Deze hond heb ik gekocht, maar hij woont bij mijn vriend en hij en zijn broer zorgen voor hem.

We hebben deze hond genomen als waakhond. Omdat het nog een pup is en hij nog niet zo goed is opgevoed, zit hij in zijn bench (die groot genoeg voor hem is) met speeltjes en voer als we weg zijn voor werk.

Gisteren kwamen er 6 politieagenten, 2 rechercheurs, een inspecteur en mensen van de dierenbescherming (30 millions d'amis, een Franse organisatie) langs om mijn hond Kiwi in beslag te nemen.

Ik ben op geen enkel moment gewaarschuwd voor deze inbeslagname. Pas later in de middag belde mijn vriend me om te vertellen dat de hond was meegenomen, omdat er een klacht tegen me was ingediend wegens dierenmishandeling.

Ik begreep er dus HELEMAAL niets van. Ten eerste is mijn hond nooit slecht behandeld. En waarom ben ik niet op de hoogte gesteld terwijl mijn hond werd weggehaald? Ik ben toch de eigenaar, mijn gegevens in zijn gezondheidsboekje zijn up-to-date, enz.

Hebben ze het recht om een hond in beslag te nemen zonder de eigenaar op enig moment te waarschuwen?

Zodra ik het nieuws hoorde, heb ik het politiebureau gebeld om te proberen te begrijpen wat er aan de hand was. Ik begreep al snel dat de vrouwen die in de kantoren tegenover ons werken contact hadden opgenomen met de dierenbescherming om te melden dat de hond in een bench zat. Ik ga de feiten niet ontkennen: het klopt dat Kiwi een paar uur in zijn bench zit als we aan het werk zijn. Ik wil wel benadrukken dat hij 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts wordt uitgelaten (we zijn met meerdere mensen die voor hem zorgen, dus iedereen laat hem op zijn eigen tijden uit). Ik snap best dat een hond in een bench laten niet de beste situatie voor hem is, maar hij is nog klein en sloopt alles wat hij ziet, dus we kunnen hem helaas niet alleen in huis laten als we er niet zijn. Ik zou dus graag willen weten: is het normaal dat ze mijn hond meteen afpakken? Is er geen waarschuwing voor de inbeslagname? Ik vind het moeilijk te geloven dat hem een paar uurtjes in een bench laten die ruim genoeg is, zulke ernstige mishandeling is dat hij direct in beslag genomen moet worden, en al helemaal dat daar 6 agenten, rechercheurs enz. voor nodig zijn...

Toen ik hoorde dat hij was meegenomen, heb ik het politiebureau gebeld maar ook de mensen van de dierenbescherming, die me echt respectloos behandelden aan de telefoon. Ze wilden me niks zeggen, gaven geen antwoord op mijn vragen en praatten echt tegen me alsof ik het slechtste mens op aarde was.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Panthère Noire
    Panthère noire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo,

Ik zit met twee vragen die me bezighouden... Je zegt dat de dierenarts de papieren telefonisch heeft geregeld... Hier zijn mijn vragen: staat de hond wel echt op jouw naam??? Heb je de papieren van de databank (NDG) al ontvangen??? Heb je zelf bij de databank gecheckt of dit ook echt is gebeurd??? Ik heb nog nooit gehoord dat die papieren telefonisch worden geregeld, en dan ook nog eens alleen door de dierenarts...

Zoals hierboven al gezegd: jullie zijn met meerdere mensen om voor de pup te zorgen... Waarom dan die bench, als er om de beurt altijd wel iemand is die hem in de gaten kan houden??? Het is een heel vreemd verhaal, maar een organisatie als de Dierenbescherming grijpt echt niet zomaar in... En je zegt wel dat je je vrienden volledig vertrouwt... Tja, maar ik denk dat er hier toch echt iets mis is... Waarom krijgt je hond medische zorg??? Heb je hem zelf nog gezien vlak voordat ze hem meenamen om met zekerheid te kunnen zeggen dat het niet waar is?

Ik ga ook even eerlijk tegen je zijn, maar als je een pup neemt, moet je hem goed opvoeden, en dat betekent niet "in een bench"... Je moet in het begin zo veel mogelijk bij die kleine zijn om hem alles te leren... Een pup speelt, piept en de kans is groot dat hij ook wel eens wat kapotmaakt...

Wat me nog het meest dwarszit: het is misschien wel "jouw hond", maar waarom is hij dan niet gewoon bij jou thuis?????

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je zegt dat jullie met z'n meerderen voor hem zorgen? Heeft een van jullie niet...

De enige reden dat ze kwamen is omdat mijn hond in een bench zit. Natuurlijk zit hij daar niet de hele dag in. Bij ons in huis heeft iedereen verschillende schema's, waardoor we Kiwi meerdere keren per dag en zelfs 's nachts kunnen uitlaten. Zoals ik hierboven al zei, vind ik het natuurlijk ook niet fijn om hem in een bench te laten en kan dat als mishandeling worden gezien (natuurlijk wist ik dat niet, anders had ik het niet zo gedaan). Maar is het mishandeling in die mate dat ze hem meteen moeten weghalen? Dat de politie en de recherche eraan te pas moeten komen? Wat de hond betreft, zijn categorie enz... daar heb ik echt geen verstand van. De dierenarts heeft daar nooit iets over gezegd. Ik moest alleen een paspoort voor hem regelen en extra vaccinaties. Dat is alles. Ik ben inderdaad via een telefoontje de eigenaar geworden. Deze pup is me gegeven tijdens de coronacrisis. Toen ik de dierenarts belde, nam de assistente mijn gegevens op enzo en deed alles via de telefoon, maar ik dacht dat het gewoon was om een afspraak te maken. Maar op het moment van de inbeslagname konden ze niet weten om wat voor hond het ging, welke categorie etc., dus ik denk niet dat ze hem daarvoor kwamen halen. Ik heb het volste vertrouwen in mijn vrienden, die net zoveel van dit hondje houden als ik en die er echt voor hem zijn en helpen bij zijn opvoeding.

Mijn hond doet niet mee aan hondengevechten. We wonen in een gewone woonwijk. Iedereen kent Kiwi en is dol op hem. Ik heb geen röntgenfoto's van de hond omdat dat nooit nodig is geweest.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je verhaal is wel heel erg vreemd. Het is normaal al ontzettend lastig om de politie in te laten grijpen bij overduidelijke mishandeling, en in jouw geval zouden ze je hond in beslag hebben genomen terwijl hij relatief "goed" verzorgd werd en kerngezond was... Dat is echt bizar (tenzij ze een of ander achterlijk tv-programma aan het opnemen zijn). Blijkbaar zorgen jullie met meerdere mensen voor de hond, en jij bent blijkbaar niet degene die er het meeste mee bezig is. Misschien ben je gewoon niet van alles op de hoogte. Begin eens met je "vrienden" om opheldering te vragen en bel daarna de politie, zij horen je te informeren over de procedure. Verder is de context ook belangrijk. Je hebt het over een Staff in een bench. Woon je in een buurt waar hondengevechten voorkomen? Dat kan meespelen. Of valt je hond onder categorie 1 (hoog-risico honden), dat telt ook mee.

Superbedankt voor jullie snelle reacties! Jullie zijn allemaal verbaasd over mijn verhaal, en dat ben ik zelf ook! Dat is precies de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Ik snap niet wat er aan de hand is en waarom niemand (politie + de Dierenbescherming) mijn vragen beantwoordt. Ze maken me wijs dat mijn hond momenteel medische zorg krijgt, terwijl ik weet dat hij kerngezond is.

De enige reden dat ze kwamen, is dat mijn hond in een bench zit. Natuurlijk zit hij daar niet de hele dag in. In huis hebben we allemaal verschillende schema's, waardoor we Kiwi meerdere keren per dag en zelfs 's nachts kunnen uitlaten. Zoals ik hierboven al zei: ik vind het natuurlijk ook niet leuk om hem in een bench te laten en dat zou als mishandeling gezien kunnen worden (natuurlijk wist ik dat niet, anders had ik het nooit zo gedaan). Maar is het zó erg dat ze hem meteen afpakken? Dat de politie en zelfs een interventieteam eraan te pas komen? Wat betreft de hond, zijn categorie enzovoorts... daar heb ik de ballen verstand van. De dierenarts heeft daar nooit iets over gezegd. Ik moest alleen een paspoort voor hem regelen en extra inentingen. Dat was alles. Ik ben inderdaad via een telefoontje eigenaar geworden. Deze puppy heb ik gekregen tijdens de coronacrisis. Toen ik de dierenarts belde, nam de assistente mijn gegevens op enzovoorts en regelde alles telefonisch, maar ik dacht dat het alleen was om een afspraak te maken. Maar op het moment van de inbeslagname konden ze niet weten om wat voor hond het ging, welke categorie etc., dus ik denk niet dat ze hem daarom kwamen halen. Ik heb alle vertrouwen in mijn vrienden; zij houden net zoveel van deze pup als ik en zijn erg betrokken bij hem en zijn opvoeding.

Mijn hond doet niet mee aan hondengevechten. We wonen in een gewone woonwijk. Iedereen kent Kiwi en is dol op hem. Ik heb geen röntgenfoto's van de hond, want dat is nooit nodig geweest.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je verhaal is wel heel erg vreemd. Het is normaal al ontzettend lastig om de politie in te laten grijpen bij overduidelijke mishandeling, en in jouw geval zouden ze je hond in beslag hebben genomen terwijl hij relatief "goed" verzorgd werd en kerngezond was... Dat is echt bizar (tenzij ze een of ander achterlijk tv-programma aan het opnemen zijn). Blijkbaar zorgen jullie met meerdere mensen voor de hond, en jij bent blijkbaar niet degene die er het meeste mee bezig is. Misschien ben je gewoon niet van alles op de hoogte. Begin eens met je "vrienden" om opheldering te vragen en bel daarna de politie, zij horen je te informeren over de procedure. Verder is de context ook belangrijk. Je hebt het over een Staff in een bench. Woon je in een buurt waar hondengevechten voorkomen? Dat kan meespelen. Of valt je hond onder categorie 1 (hoog-risico honden), dat telt ook mee.

Superbedankt voor jullie snelle reacties! Jullie zijn allemaal verbaasd over mijn verhaal, en dat ben ik zelf ook! Dat is precies de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Ik snap niet wat er aan de hand is en waarom niemand (politie + de Dierenbescherming) mijn vragen beantwoordt. Ze maken me wijs dat mijn hond momenteel medische zorg krijgt, terwijl ik weet dat hij kerngezond is.

De enige reden dat ze kwamen, is dat mijn hond in een bench zit. Natuurlijk zit hij daar niet de hele dag in. In huis hebben we allemaal verschillende schema's, waardoor we Kiwi meerdere keren per dag en zelfs 's nachts kunnen uitlaten. Zoals ik hierboven al zei: ik vind het natuurlijk ook niet leuk om hem in een bench te laten en dat zou als mishandeling gezien kunnen worden (natuurlijk wist ik dat niet, anders had ik het nooit zo gedaan). Maar is het zó erg dat ze hem meteen afpakken? Dat de politie en zelfs een interventieteam eraan te pas komen? Wat betreft de hond, zijn categorie enzovoorts... daar heb ik de ballen verstand van. De dierenarts heeft daar nooit iets over gezegd. Ik moest alleen een paspoort voor hem regelen en extra inentingen. Dat was alles. Ik ben inderdaad via een telefoontje eigenaar geworden. Deze puppy heb ik gekregen tijdens de coronacrisis. Toen ik de dierenarts belde, nam de assistente mijn gegevens op enzovoorts en regelde alles telefonisch, maar ik dacht dat het alleen was om een afspraak te maken. Maar op het moment van de inbeslagname konden ze niet weten om wat voor hond het ging, welke categorie etc., dus ik denk niet dat ze hem daarom kwamen halen. Ik heb alle vertrouwen in mijn vrienden; zij houden net zoveel van deze pup als ik en zijn erg betrokken bij hem en zijn opvoeding.

Mijn hond doet niet mee aan hondengevechten. We wonen in een gewone woonwijk. Iedereen kent Kiwi en is dol op hem. Ik heb geen röntgenfoto's van de hond, want dat is nooit nodig geweest.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

En als je nu eens direct naar het asiel bij jou in de buurt gaat om dat allemaal te vragen? Want ook al is de hond in beslag genomen wegens mishandeling (terecht of niet), het zou wel zo netjes zijn als ze je wat uitleg geven. Is er tijdens de actie echt niks gezegd? Alleen van: "We hebben gehoord dat je hond wordt mishandeld, dus we nemen hem mee, doei"? Van de politie kun je dat misschien nog verwachten, die staan niet bepaald bekend om hun pedagogische aanpak, maar die persoon van 30 Million d'Amis (een Franse dierenwelzijnsorganisatie)?

Ik was er zelf niet bij toen het gebeurde, maar ja, daar komt het wel op neer. Ze hebben alleen het boekje van de hond gepakt en zijn toen weggegaan. Trouwens, volgens de Brigitte Bardot Foundation hadden ze zijn paspoort en inentingsboekje helemaal niet mee mogen nemen. Toen het politiebureau me belde voor een afspraak, vroegen ze me om zijn papieren mee te nemen. Ik snapte er niks van, want die hadden ze allang meegenomen... De mensen van 30 Million d'Amis die ik aan de lijn kreeg deden heel neerbuigend, wilden me niks vertellen en hebben me echt vernederd. Ik ben nog nooit zo behandeld. De politie was dan nog een stuk vriendelijker. Ik ben echt in shock over hoe ze me totaal niet op de hoogte hebben gehouden. Ik begrijp dat ze bij 30 Million d'Amis stapelgek zijn op dieren en het beste met ze voorhebben, maar ik hou ook zielsveel van Kiwi en wil ook alleen maar het beste voor hem.

Er is tijdens de inbeslagname niks gezegd, en dat is precies de reden waarom ik het niet snap en waarom ik de politie en 30 Million d'Amis blijf platbellen sinds mijn hond is meegenomen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En waarom ga je niet gewoon direct naar het dierenasiel bij jou in de stad om dit allemaal na te vragen? Want zelfs als de hond in beslag is genomen wegens mishandeling (of dat nou terecht is of niet), dan zou het wel zo fijn zijn als ze je wat tekst en uitleg geven. Is er tijdens die actie helemaal niets gezegd? Alleen maar: "we hebben gehoord dat je hond wordt mishandeld, dus we nemen hem mee, bedankt en doei"? Van de politie kun je dat nog wel verwachten, die staan niet echt bekend om hun tactvolle aanpak, maar die persoon van de Dierenbescherming dan?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Jullie zijn net zo verbaasd over mijn verhaal als ikzelf! Dat is ook precies de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Ik begrijp echt niet wat er aan de hand is en waarom niemand (de politie + de Dierenbescherming) antwoord geeft op mijn vragen. Ze maken me wijs dat mijn hond momenteel verzorgd wordt, terwijl ik zeker weet dat hij kerngezond is.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Mogen ze mijn hond zomaar meenemen zonder me te waarschuwen tijdens de inbeslagname?

Hebben ze het recht om me niet te vertellen waar mijn hond wordt ondergebracht?

Mogen ze weigeren om uit te leggen wat de beschuldigingen precies zijn als ik ze bel?

Was zo’n hardhandig optreden echt nodig (6 politieagenten, twee van het interventieteam, een rechercheur en de Dierenbescherming)?

Mogen ze mijn hond de allereerste keer al meteen meenemen terwijl hij totaal niet in gevaar is?

Krijg je niet eerst gewoon een waarschuwing?

Waarom liegen ze tegen me over de gezondheid van mijn hond? Welke straf riskeer ik?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Superbedankt voor jullie snelle reacties! Jullie zijn allemaal verbaasd door mijn verhaal, maar dat ben ik zelf ook! Dat is ook precies de reden waarom ik jullie om advies vraag. Ik begrijp niet wat er aan de hand is en waarom niemand (de politie + de Dierenbescherming) mijn vragen beantwoordt. Ze laten me geloven dat mijn hond momenteel verzorgd wordt, terwijl ik weet dat hij kerngezond is.

De enige reden waarom ze zijn gekomen, is omdat mijn hond in een bench zit. Natuurlijk zit hij daar niet de hele dag in. Bij ons thuis heeft iedereen andere tijden, waardoor we Kiwi meerdere keren per dag en zelfs 's nachts kunnen uitlaten. Zoals ik hierboven al zei: ik vind het natuurlijk ook niet leuk om hem in een bench te laten en ik snap dat dit als dierenmishandeling gezien kan worden (ik wist dat natuurlijk niet, anders had ik het nooit zo gedaan). Maar is het echt zulke erge mishandeling dat ze hem meteen meenemen? En dat zelfs de politie eraan te pas moet komen? Wat betreft de hond, zijn categorie etc... daar heb ik echt geen verstand van. De dierenarts heeft daar ook nooit iets over gezegd. Ik moest alleen een paspoort voor hem regelen en wat extra inentingen. Dat is alles. Ik ben inderdaad via de telefoon de eigenaar geworden. Ik heb dit hondje gekregen tijdens de coronacrisis. Toen ik de dierenarts belde, nam de assistente mijn gegevens op en regelde alles telefonisch, maar ik dacht dat het alleen was om een afspraak te maken. Maar op het moment van de inbeslagname konden ze helemaal niet weten om wat voor hond het ging of in welke categorie hij valt, dus ik denk niet dat ze hem daarom zijn komen ophalen. Ik heb het volste vertrouwen in mijn vrienden; zij houden net zoveel van deze pup als ik en zijn erg betrokken bij hem en zijn opvoeding.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jankte hij toen hij in z'n bench zat? Vaak zijn het de buren die aan de bel trekken bij meldingen van verwaarlozing of mishandeling, omdat ze de hond horen of zien. Als hij bijvoorbeeld elke keer dat hij alleen is de hele boel bij elkaar jankt, gaan de buren zich natuurlijk wel vragen stellen.

Heeft de hond een stamboom? Want anders kan hij als een bepaald type worden gezien (zoals een hoog-risico hond), en dat zou een reden kunnen zijn voor inbeslagname als jij en je vrienden de regels niet goed volgen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!