SPOED - Mijn hond is meegenomen zonder dat ze me iets hebben uitgelegd?

M
Maeas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

SPOED

Ik heb dringend advies nodig.

Ik ben de eigenaar van een hond van 7 maanden die bij een vriend van me woont. Bij de eerste afspraak bij de dierenarts vroegen ze telefonisch naar mijn gegevens. Ik dacht dat het gewoon was om de afspraak te maken, maar uiteindelijk was dat blijkbaar zodat ik de eigenaar van de hond zou worden. Deze hond heb ik gekocht, maar hij woont bij mijn vriend en hij en zijn broer zorgen voor hem.

We hebben deze hond genomen als waakhond. Omdat het nog een pup is en hij nog niet zo goed is opgevoed, zit hij in zijn bench (die groot genoeg voor hem is) met speeltjes en voer als we weg zijn voor werk.

Gisteren kwamen er 6 politieagenten, 2 rechercheurs, een inspecteur en mensen van de dierenbescherming (30 millions d'amis, een Franse organisatie) langs om mijn hond Kiwi in beslag te nemen.

Ik ben op geen enkel moment gewaarschuwd voor deze inbeslagname. Pas later in de middag belde mijn vriend me om te vertellen dat de hond was meegenomen, omdat er een klacht tegen me was ingediend wegens dierenmishandeling.

Ik begreep er dus HELEMAAL niets van. Ten eerste is mijn hond nooit slecht behandeld. En waarom ben ik niet op de hoogte gesteld terwijl mijn hond werd weggehaald? Ik ben toch de eigenaar, mijn gegevens in zijn gezondheidsboekje zijn up-to-date, enz.

Hebben ze het recht om een hond in beslag te nemen zonder de eigenaar op enig moment te waarschuwen?

Zodra ik het nieuws hoorde, heb ik het politiebureau gebeld om te proberen te begrijpen wat er aan de hand was. Ik begreep al snel dat de vrouwen die in de kantoren tegenover ons werken contact hadden opgenomen met de dierenbescherming om te melden dat de hond in een bench zat. Ik ga de feiten niet ontkennen: het klopt dat Kiwi een paar uur in zijn bench zit als we aan het werk zijn. Ik wil wel benadrukken dat hij 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts wordt uitgelaten (we zijn met meerdere mensen die voor hem zorgen, dus iedereen laat hem op zijn eigen tijden uit). Ik snap best dat een hond in een bench laten niet de beste situatie voor hem is, maar hij is nog klein en sloopt alles wat hij ziet, dus we kunnen hem helaas niet alleen in huis laten als we er niet zijn. Ik zou dus graag willen weten: is het normaal dat ze mijn hond meteen afpakken? Is er geen waarschuwing voor de inbeslagname? Ik vind het moeilijk te geloven dat hem een paar uurtjes in een bench laten die ruim genoeg is, zulke ernstige mishandeling is dat hij direct in beslag genomen moet worden, en al helemaal dat daar 6 agenten, rechercheurs enz. voor nodig zijn...

Toen ik hoorde dat hij was meegenomen, heb ik het politiebureau gebeld maar ook de mensen van de dierenbescherming, die me echt respectloos behandelden aan de telefoon. Ze wilden me niks zeggen, gaven geen antwoord op mijn vragen en praatten echt tegen me alsof ik het slechtste mens op aarde was.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • K
    Karinette13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond Maeas, je bericht is al wat ouder, maar we zitten in een vergelijkbare situatie als jij. Ik zou graag even privé met je van gedachten willen wisselen als je dat goed vindt. Karine

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien hebben je vrienden ruzie gehad met een buurman en hebben ze gedreigd de hond op hem af te sturen? Ook al zijn het maar loze kreten, soms is er maar weinig nodig om de politie aan de deur te krijgen... 🤔

Echt, ga zelf even langs bij het asiel of de politie en blijf daar tot je een duidelijk antwoord hebt.

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In eerste instantie begreep ik niet hoe dit verhaal kon kloppen, heel apart...

Daarnaast dacht ik, er klopt iets niet met de papieren: je zegt dat je via de telefoon eigenaar bent geworden, maar later zeg je dat je dat al was, dat jij degene bent die hem heeft laten chippen en zo... Hoe oud was die kleine toen je hem kreeg (of kocht)? Onder welke omstandigheden? Weet je zeker dat hij niet uit de illegale handel komt?

En dan dat verhaal met de politie en zo... voor een hond die niet bij de eigenaar zit en bedoeld is als waakhond... Misschien moet je de oorzaak bij je vrienden zoeken en is er daar iets louche aan de hand...?

Zeker omdat je er niet zelf woont, kun je er nooit zeker van zijn dat niemand hem verkeerd heeft aangepakt, of dat de hond zichzelf niet heeft verwond toen hij uit z'n bench probeerde te komen, of dat er iets is waar je simpelweg niets van afweet...

Met 7 maanden is hij nog te jong voor die rassen-categorisering...

Kortom, misschien heeft Beaujabote wel gelijk en moeten we het houden op "dit is een heel vaag verhaal"... Of er missen gewoon echt nog wat puzzelstukjes 🤷

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind dit verhaal echt nauwelijks geloofwaardig – dat ze 6 agenten en ook nog 2 speciale eenheden (de BAC) sturen om een hond in beslag te nemen (wat niet zomaar gebeurt, want je hebt minstens een officiële melding en toestemming van hogerop nodig), plus mensen van de Dierenbescherming, puur omdat de overburen vanuit hun werk zouden hebben gezien dat de hond bij jou binnen veel tijd in een bench doorbracht... De hond is van jou, maar hij woont bij je vriend?? Woon je zelf niet bij die vriend?? Wordt hij door hem en zijn broer verzorgd?? En je wilt er een waakhond van maken – om wat te bewaken, een appartement??

Ben ik de enige die vindt dat dit verhaal naar een troll ruikt?????

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, dat is echt heel vreemd!

Probeer toch eens het chipnummer te controleren in de database (zoals de NDG of chipnummer.nl), wie weet is er een typefout gemaakt en staat jouw hond als gestolen geregistreerd. Ik weet het ook niet, ik probeer ook maar een verklaring te vinden.

Heb je vijanden in de buurt? Mensen die je misschien hebben aangegeven?

Er moet sowieso iemand zijn geweest die je heeft aangegeven. Anders was de politie echt niet bij je langsgekomen.

Heeft je hond een stamboom? (Al betwijfel ik dat als je hem gekregen hebt). Heb je alle nodige stappen ondernomen voor dit type hond? Gedragstest, registratie bij de gemeente als het een risicohond is, etc...

Het is normaal gesproken al zo lastig om iemand te laten ingrijpen bij gevallen van dierenmishandeling die veel erger zijn dan die van jou, dus er moet wel echt iets zijn geweest waardoor ze bij jou zijn langsgekomen.

Want een hond de hele tijd in een bench houden is inderdaad mishandeling, en hem er een paar keer per dag uitlaten is niet genoeg. Maar er zijn genoeg veel ergere gevallen waarbij het antwoord van de instanties is: "we kunnen niet ingrijpen".

Of ze zijn in jouw regio gewoon wat fanatieker, en ik zou zeggen: gelukkig maar! Het wordt tijd dat alle instanties de wet rondom dierenwelzijn eens echt gaan handhaven.

Ik zeg niet dat ze gelijk hadden om je hond zomaar mee te nemen. Dat zeker niet, ze zouden op z’n minst moeten uitleggen waarom ze dat hebben gedaan. Volgens mij is het ook niet legaal om een hond mee te nemen als de eigenaar er niet is. Ik weet het niet, maar je verhaal is niet helemaal duidelijk: of de mensen die op de hond pasten hebben je niet alles verteld, of er speelt iets anders.

In ieder geval moet de politie je antwoord geven! Ga er desnoods twee uur zitten als het moet, maar zij weten waarom ze zijn langsgekomen. Ze moeten het je gewoon vertellen.

Vertaald Frans
    M
    Maeas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Panthère Noire ik denk ook dat je hebt geraden waar de schoen wringt. Misschien is die hond wel als gestolen opgegeven. Dat zou een hoop verklaren, zoals dat hardhandige optreden, het negeren van 30M, enzovoort... @Maeas ken je het identificatienummer van je hond, zijn chipnummer? Ik neem aan dat je met dat nummer bij de databank (de ICAD) kunt navragen hoe het zit. Of de hond als gestolen geregistreerd staat en op wiens naam hij staat. Want ik kan me haast niet voorstellen dat ze zomaar zijn langsgekomen alleen voor een pup "in een bench". Natuurlijk is een hond in een bench stoppen niet de juiste manier, maar er zijn zoveel ergere situaties waarin ze zeggen dat ze niet kunnen ingrijpen... Ik ben bang dat Panthère Noire gelijk heeft.

Ik heb Kiwi al van kleins af aan. Het is echt mijn hond, ik heb hem zelf laten chippen en vaccineren, en ik heb zijn paspoort en ICAD-registratie en zo geregeld.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Panthère Noire ik denk ook dat je precies hebt geraden waar de schoen wringt. Misschien is deze hond wel als gestolen opgegeven.

Dat zou een hoop verklaren, zoals dat hardhandige optreden, de desinteresse van de Dierenbescherming, enz...

@Maeas weet je het identificatienummer van je hond, het nummer van zijn chip? Ik neem aan dat je met dat nummer bij de databank (zoals de NDG) kunt checken hoe het precies zit. Of de hond als gestolen geregistreerd staat en op wiens naam hij staat ingeschreven.

Want ik kan me haast niet voorstellen dat ze zomaar langs zouden komen voor alleen een pup "in een bench". Natuurlijk is een hond in een bench stoppen niet de juiste manier, maar er zijn zoveel ergere situaties waarin ze zeggen niets te kunnen doen... Ik ben bang dat Panthère Noire gelijk heeft.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oei, oei, oei... ik ben bang dat je de spijker op de kop slaat Panthère Noire.

Ik hoop dat dat het niet is, want anders wordt het een lastig verhaal.

Vertaald Frans
    Panthère Noire
    Panthère noire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het paspoort en het vaccinatieboekje van de hond zijn niet zijn officiële papieren... wat de politie wilde, zijn zijn papieren!!!! Het registratiebewijs van de chip!!!! Heb je die wel om te kunnen bewijzen dat het JOUW hond is????
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!