SPOED
Ik heb dringend advies nodig.
Ik ben de eigenaar van een hond van 7 maanden die bij een vriend van me woont. Bij de eerste afspraak bij de dierenarts vroegen ze telefonisch naar mijn gegevens. Ik dacht dat het gewoon was om de afspraak te maken, maar uiteindelijk was dat blijkbaar zodat ik de eigenaar van de hond zou worden. Deze hond heb ik gekocht, maar hij woont bij mijn vriend en hij en zijn broer zorgen voor hem.
We hebben deze hond genomen als waakhond. Omdat het nog een pup is en hij nog niet zo goed is opgevoed, zit hij in zijn bench (die groot genoeg voor hem is) met speeltjes en voer als we weg zijn voor werk.
Gisteren kwamen er 6 politieagenten, 2 rechercheurs, een inspecteur en mensen van de dierenbescherming (30 millions d'amis, een Franse organisatie) langs om mijn hond Kiwi in beslag te nemen.
Ik ben op geen enkel moment gewaarschuwd voor deze inbeslagname. Pas later in de middag belde mijn vriend me om te vertellen dat de hond was meegenomen, omdat er een klacht tegen me was ingediend wegens dierenmishandeling.
Ik begreep er dus HELEMAAL niets van. Ten eerste is mijn hond nooit slecht behandeld. En waarom ben ik niet op de hoogte gesteld terwijl mijn hond werd weggehaald? Ik ben toch de eigenaar, mijn gegevens in zijn gezondheidsboekje zijn up-to-date, enz.
Hebben ze het recht om een hond in beslag te nemen zonder de eigenaar op enig moment te waarschuwen?
Zodra ik het nieuws hoorde, heb ik het politiebureau gebeld om te proberen te begrijpen wat er aan de hand was. Ik begreep al snel dat de vrouwen die in de kantoren tegenover ons werken contact hadden opgenomen met de dierenbescherming om te melden dat de hond in een bench zat. Ik ga de feiten niet ontkennen: het klopt dat Kiwi een paar uur in zijn bench zit als we aan het werk zijn. Ik wil wel benadrukken dat hij 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts wordt uitgelaten (we zijn met meerdere mensen die voor hem zorgen, dus iedereen laat hem op zijn eigen tijden uit). Ik snap best dat een hond in een bench laten niet de beste situatie voor hem is, maar hij is nog klein en sloopt alles wat hij ziet, dus we kunnen hem helaas niet alleen in huis laten als we er niet zijn. Ik zou dus graag willen weten: is het normaal dat ze mijn hond meteen afpakken? Is er geen waarschuwing voor de inbeslagname? Ik vind het moeilijk te geloven dat hem een paar uurtjes in een bench laten die ruim genoeg is, zulke ernstige mishandeling is dat hij direct in beslag genomen moet worden, en al helemaal dat daar 6 agenten, rechercheurs enz. voor nodig zijn...
Toen ik hoorde dat hij was meegenomen, heb ik het politiebureau gebeld maar ook de mensen van de dierenbescherming, die me echt respectloos behandelden aan de telefoon. Ze wilden me niks zeggen, gaven geen antwoord op mijn vragen en praatten echt tegen me alsof ik het slechtste mens op aarde was.