Pups van 3 weken oud die niet willen eten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Nou, mijn hond geeft haar puppy's geen melk meer. Haar buik zit helemaal onder de krassen van die kleintjes (het bloedt zelfs). Ik probeer er eentje bij de tepels te leggen en de pootjes vast te houden, maar ze staat elke keer weer op.

Ze zijn vandaag precies 3 weken oud. Ik heb ze speciale puppymelk gegeven, maar sommigen weigeren het op te likken; er is er maar eentje die het snapt.

Ik heb ook een papje gemaakt (brokjes met melk), maar daar gaat ook maar eentje naartoe.

Je wilt niet weten wat een bende het is in de werpkist, ik moet de dekens echt een paar keer per dag verschonen, haha.

Dus, wat moet ik doen? Ik heb de fles geprobeerd, maar dat willen ze ook niet. Ze huilen en vallen dan weer in slaap, maar mijn hart breekt echt als ik ze zo hoor gillen terwijl de moeder er totaal niet naar omkijkt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, normaal gesproken kan ze over een paar dagen wel weer voeden. In de natuur is het trouwens zo dat de moederhond ze met 3 weken al begint te spenen als de puppy's te veel gaan krabben.

Vertaald Frans
    C
    Cass_1957 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn hond heeft twee baarmoederoperaties gehad nadat ze haar 6 pups heeft gekregen; er zat nog een dood puppy in haar buik. Zal ze weer kunnen zogen??? Ondertussen probeer ik de kleintjes te redden door ze de fles te geven, wat ze gelukkig goed accepteren... maar naast alle emoties is het echt heftig!!!!! Twee maanden op deze manier... ik weet niet of ik dat ga volhouden...

Ik hoop op een antwoord.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

HOI

Ik was zo druk met die kleine hummeltjes dat ik geen seconde de tijd heb gehad om weer op Wamiz te kijken 😎

Ja, mama heeft haar eigen voerbak (heeft ze altijd al gehad) en krijgt speciale puppybrokken (voor de lactatie etc...)

Ze is flink afgevallen, maar blijkbaar is dat normaal. Ik houd de tepels goed in de gaten (geen harde of gezwollen tepels).

Gisteren heb ik bij thuiskomst de nageltjes van de pups geknipt. Nou, wat een gedoe was dat! Ik was zo bang dat ik verkeerd zou knippen en ze pijn zou doen 🤧

Ik heb bij alle kleintjes alleen het witte puntje eraf gehaald en de tepels van mama dik ingesmeerd met verzachtende zalf (zoals uierzalf of Bepanthen).

Dat moet haar hebben opgelucht, want toen ik vannacht opstond, zag ik dat ze aan het zogen was 👍

Gisteren heb ik de fles geprobeerd, maar ze willen het echt niet, ook al heb ik flink mijn best gedaan om ze te dwingen.

Op dit moment liggen de baby's te drinken, echt een enorme opluchting. Er zijn er namelijk al twee overleden (twee dagen na de bevalling omdat mama niet naar ze omkeek; ik heb ze nog wel de fles gegeven en warm gehouden, maar dat was helaas niet genoeg).

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Clémentine,

Het eerste wat je inderdaad moet doen, is even overleggen met je dierenarts.

Krijgt je hond wel genoeg te eten?

Aan het begin van de lactatieperiode is de behoefte aan metaboliseerbare energie namelijk 2 tot 3 keer hoger dan de normale onderhoudsbehoefte van een volwassen hond. En dat kan zelfs oplopen tot wel 4 keer de normale behoefte, afhankelijk van het aantal pups dat ze moet voeden.

Tegen het einde van de lactatieperiode is de energiebehoefte nog steeds 1,6 tot 2 keer zo hoog.

Een volwassen hond van 30 kilo heeft ongeveer 1600 kcal per dag nodig.

Diezelfde hond heeft aan het begin van de lactatie (tot de 4e week) zo'n 3200 tot 4800 kcal per dag nodig.

Aan het einde van de lactatie (tot de 7e week) zit ze ongeveer tussen de 3200 en 2400 kcal per dag.

Naast de energiebehoefte moet eigenlijk de hele balans van voedingsstoffen tijdens de lactatieperiode worden herzien. Dat is ook de reden dat er normaal gesproken speciale voeding is voor honden in de lactatieperiode.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, je moet ze echt met de fles voeden (om de twee uur geloof ik), als je de kleintjes wilt redden.

Houd de moeder vooral goed in de gaten, zodat ze in alle rust kan herstellen.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je dit al met je dierenarts besproken? Je moet de toestand van haar tepels namelijk goed in de gaten houden. Je wilt niet dat er, naast de pijn, ook nog een infectie bij komt.

Als ze de pups niet meer wil laten drinken, zul je aan de fles moeten gaan denken. Met 3 weken kun je beginnen met speenpap, maar de melk blijft op dit moment nog de belangrijkste voeding.

Blijf die vervangende melk aanbieden. Pups kunnen nog niet echt oplikken. Het klopt dat het vaak meer een melkbad wordt dan een echte maaltijd, maar het is belangrijk dat ze goed oefenen! En als je ziet dat ze echt honger hebben, geef ze dan nog zeker een week de fles totdat ze het eten uit een bakje wat beter onder de knie hebben.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!