Op welke leeftijd begint een Staffie echt 'uit te zwaren'?

Alex57160
Alex57160 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, rond welke leeftijd begint de bouw van een Staffie-pup echt 'uit te zwaren'?

De kop, borstkas, enzovoort.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Alex57160
    Rapporteren

Ja, het is hetzelfde teefje en omdat er bij de vorige dekreu honden werden afgewezen voor de keuring, is ze overgestapt naar een andere reu.

En ja, ik wil zelf toch geen dekkingen gaan doen, dus die keuring kan me verder niks schelen.

Bedankt be cool .

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Graag gedaan 😉

Hier is het ook grijs en grauw, echt deprimerend.

Dat andere mannetje van je fokker dat buiten de standaard viel, kwam die uit dezelfde teef als jouw hond? Wie weet geeft zij die grote maat wel door, en niet de dekreu. En ach, die rasstandaard, daar hebben we lak aan toch, als je toch niet van plan bent om hem als dekreu te gebruiken.

Omdat je viervoeter zo groot is, is de kans groot dat hij pas veel later echt gaat "uitzwaren" dan die van je vriendin, pas rond z'n eerste jaar.

Laat hem maar lekker rustig groeien. Puppy's, en al helemaal molossers, gaan sowieso altijd door zo'n slungelige puberfase die je zo weer vergeten bent. En het is eigenlijk veel beter als een hond pas later helemaal "klaar" is; ze zijn dan meestal fysiek sterker als het gaat om hun botten en gewrichten.

Vertaald Frans
    Alex57160
    Rapporteren

Ahaha bedankt @becool voor je uitgebreide antwoord, want ja, het is een flinke kerel en ik denk dat hij qua standaard op het randje zal zitten. Een vriendin liet me net een foto zien van haar teefje, een klein type van 12 kilo, maar die begon rond de 7 maanden pas echt uit te zwaren.

Qua schofthoogte zit hij nu trouwens gewoon binnen de standaard, zo'n 39 cm ongeveer. De fokker heeft een reu uit een vorig nest die buiten de standaard valt, maar voor dit nest had ze een andere dekreu gekozen, dus het is lastig te zeggen.

Laten we hopen dat hij niet op een ooievaar gaat lijken ahahah

Fijne dag nog, vrienden. In Metz regent het... Pffffff, echt grijs en grauw pfffff

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Docline, ik denk dat Alex zich zorgen maakt dat zijn pup maar de hoogte in blijft schieten en meer op een ooievaar lijkt dan op de kleine molosser die hij voor ogen had. In dit geval betekent 'uitzwaren' dat hij meer massa krijgt, een bredere kop, schouders en borstkas; dat hij stopt met de hoogte in groeien en de breedte in gaat.

Alex, we kunnen je op je vraag alleen maar antwoorden geven in de zin van "over het algemeen". Naast de individuele verschillen in de groei, die zowel door genetica als voeding worden bepaald, zou je je fokker eens moeten vragen hoe de ouders zijn uitgegroeid (en die vindt het vast ook leuk om weer eens wat te horen en foto's van de kleine te krijgen).

Het zou goed zijn als @Hibouriquet en anderen je kunnen vertellen hoe hun Staffies zijn gegroeid om je een idee te geven, al zal dat bij jouw hond natuurlijk nooit precies hetzelfde gaan. Maar 6 maanden voor een molosser, zelfs een kleine variant, lijkt me nog een tikkeltje vroeg.

Mijn Cane komt bijvoorbeeld uit Oost-Europese lijnen, honden die erom bekendstaan dat ze hééél langzaam uitgroeien (eerder rond de 24 maanden dan de 15 maanden bij de Franse en Italiaanse honden). Bovendien groeit ze veel harmonieuzer sinds ze op rauw voer (vers vlees) staat, in plaats van die rare groeispurten. Ze is nu dertien maanden en begint nu pas qua lichaam echt breder te worden, nadat haar kop rond de 10 maanden begon.

En als ik haar vergelijk met andere honden van dezelfde leeftijd die ik op shows zie... poeh, ze begint ze nu pas een beetje in te halen. Tot ze 11 maanden was, kreeg ik vaak beoordelingen als "te jeugdig" of "mist type".

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kan niemand me uitleggen wat het probleem precies is?

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eén van de reacties:

Wat betreft zijn grootte en gewicht is de rasstandaard de enige echte graadmeter. Helaas gebeurt het wel eens dat fokkers honden laten goedkeuren die buiten de standaard vallen, omdat ze bijvoorbeeld te groot zijn of te hoog op de poten staan. Als je zulke grote honden met elkaar kruist, krijg je puppy's die meer of minder afwijken van de standaard...

Het is nog te vroeg om hem op zijn huidige bouw te beoordelen. Laat hem maar rustig groeien en zich op zijn eigen tempo ontwikkelen. Maak je niet te druk over het gewicht, de schofthoogte en dat soort zaken. Jonge honden gaan bovendien vaak door een 'slungelige' fase waarin alles ongelijk groeit en het er niet altijd even mooi uitziet... Nog even geduld dus!

Vertaald Frans
    Alex57160
    Rapporteren

Volgens mij heb ik nog geen reacties gehad over het uitbreiden

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt een week geleden al precies hetzelfde bericht geplaatst:

"Staffie over een paar dagen 6 maanden oud, 15,5 kilo. Volgens jullie als experts, vanaf wanneer begint hij ongeveer 'uit te zwaren'? Hij wordt op 8 maart 6 maanden en weegt nu 15,5 kilo. Hoeveel kilo kan hij nog aankomen? Ik denk dat hij van het 'balanced' type is, wat denken jullie?"

Je hebt hier al reacties op gekregen.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!