Mijn puppy heeft een opgezwollen buik!!!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal!!!

Ik heb een vraagje dat me een beetje bezighoudt. Sinds twee weken heb ik een Staffie-puppy van 3 maanden oud. Als ik hem te eten geef, zwelt zijn buikje enorm op en wordt het helemaal hard!!! Is dit normaal?!

(Hij eet heel erg snel en heeft de neiging om zijn brokjes in één keer door te slikken zonder te kauwen :/)

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Over een paar dagen is hij precies 3 maanden oud.

Ja, omdat hij ziek is geweest en aan de antibiotica zat en zo, is hij niet echt aangekomen, maar hij is nu weer lekker aan het opkrabbelen.

Zijn darmflora was echt "naar de knoppen" door een te plotselinge overstap op andere brokjes.

Ik betaal 22 euro voor een zak van 3 kg.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij weegt dus 2,5 kg en het merk van de brokjes is Pro Plan Puppy.

Ik heb vandaag het advies uitgeprobeerd dat je me gaf. Hij zit nu aan zijn derde maaltijd en krijgt er vanavond nog eentje (ik ga proberen om hem 4 keer per dag te voeren). We zien nu al dat zijn buik niet meer zo opzwelt als een ballon. Na zijn bakje nog wel een klein beetje, maar het gaat al veel beter!! 😋

Hij is net ziek geweest, was wat afgevallen en zat aan de antibiotica, dus de kleine man is de schade nu flink aan het inhalen 😁

Echt een top voerbak! Super bedankt voor de link snowwhite

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, het is geen maagtorsie, want zonder behandeling zou hij na 2 uur al dood zijn geweest.

Wat betreft de aangegeven hoeveelheid: dat zegt ons niet zoveel, omdat we het gewicht van de pup en het merk van het voer niet weten.

Zijn buik is opgezet omdat hij simpelweg te snel eet. 3 maaltijden per dag zouden inderdaad beter zijn, zodat hij minder opgeblazen is en leert om rustiger te worden bij zijn voerbak.

Ik heb zelf een hond gehad die ik van een boerderij heb gehaald; ze was verwaarloosd en was echt vel over been. De eerste 2 tot 3 weken dacht ik ook dat ze uit elkaar zou klappen, zo erg schrokte ze omdat ze zo’n honger had. Daarom verdeelde ik het in veel kleine maaltijden, totdat ze begreep dat ze geen honger meer hoefde te hebben en ze weer op een gezond gewicht was.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, hij wordt elke maand ontwormd, vorige maand heeft hij nog Panacur gehad als ontwormingsmiddel!

Ah ja, ik had nog niet gedacht aan die tip om een voorwerp in de voerbak te leggen, interessant!

Hij krijgt nu twee keer per dag een portie van 60g ('s ochtends en 's avonds), dus ik ga jullie advies opvolgen en hem 3 tot 4 keer per dag voeren.

Ik heb wel eens gehoord van een maagkanteling, maar dit doet hij al sinds de eerste dag dat ik hem heb, dus ik denk niet dat het een kanteling is 😁

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij schrokt te snel en krijgt misschien wel een te grote hoeveelheid binnen.

Wat betreft het tempo waarin hij eet: als hij een echte schrokop is, kun je trucjes gebruiken zoals een groot, hard voorwerp in zijn voerbak leggen. Hierdoor kan hij de brokjes bijna alleen maar één voor één pakken (er bestaan zelfs speciale anti-schrokbakken voor dit doel).

En de hoeveelheid: weet je zeker dat je hem de juiste portie geeft? Krijgt hij niet te veel? Hoeveel maaltijden geef je per dag? Als de maaltijden niet goed verdeeld zijn, heeft hij misschien enorme honger en valt hij daarom zo aan op zijn voerbak.

Op deze leeftijd geef je 3 maaltijden per dag, of zelfs 4 als hij zo schrokt. Zo krijgt hij minder voer in één keer binnen en zet zijn maag minder uit. Vanaf 6 maanden kun je dan overstappen naar 2 maaltijden per dag.

Let op, een pup kan ook een maagtorsie krijgen. Dat gebeurt niet alleen bij volwassen honden, dus let echt goed op de hoeveelheid, de eetsnelheid en de activiteit vlak voor en na het eten...

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!