Mijn puppy heeft een opgezwollen buik!!!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal!!!

Ik heb een vraagje dat me een beetje bezighoudt. Sinds twee weken heb ik een Staffie-puppy van 3 maanden oud. Als ik hem te eten geef, zwelt zijn buikje enorm op en wordt het helemaal hard!!! Is dit normaal?!

(Hij eet heel erg snel en heeft de neiging om zijn brokjes in één keer door te slikken zonder te kauwen :/)

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vraag het aan je dierenarts, die kan je zelf vertellen hoe je hem moet voeren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij schrokt waarschijnlijk te snel en krijgt misschien te veel tegelijk binnen.

Wat betreft het tempo: als hij zo'n schrokop is, kun je trucjes gebruiken zoals een groot en hard voorwerp in zijn voerbak leggen, zodat hij de brokjes bijna alleen maar één voor één kan pakken (er zijn zelfs speciale antischrokbakken voor dit doel).

En de hoeveelheid, weet je zeker dat je hem wel de juiste portie geeft? Krijgt hij niet te veel? Hoeveel maaltijden geef je per dag? Want als je die niet verdeelt, heeft hij misschien enorme honger en stort hij zich op zijn bak.

Op deze leeftijd geef je 3 maaltijden per dag, of zelfs 4 als hij erg gulzig is. Dan krijgt hij minder voedsel in één keer binnen en zet zijn buik minder uit. Vanaf 6 maanden ga je dan naar 2 maaltijden per dag.

Let op: een pup kan ook een maagtorsie krijgen. Dat gebeurt niet alleen bij volwassen honden, dus let echt goed op de hoeveelheid, het tempo van het eten en de activiteit voor en na de maaltijden...

Hoi, ik heb sinds 19-06-16 een kleine pitbull terrier pup van 2 weken oud en ik geef hem alleen melk. Nu merkte ik vandaag (21-06-16) dat zijn buikje helemaal opgezet is. Ik maak me echt superveel zorgen en zou graag willen weten of dit normaal is of niet? Ik heb hem gisteren 4 keer te eten gegeven. Zouden jullie me alsjeblieft kunnen antwoorden? Alvast bedankt ☺

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Nou, ik heb sinds 19-06-16 een kleine pitbullterriër-pup van 2 weken oud en ik geef hem alleen maar melk. Vandaag (21-06-16) merkte ik dat zijn buikje helemaal opgezet is. Ik maak me echt superveel zorgen en ik zou graag willen weten of dit normaal is of niet? Gisteren heb ik hem 4 keer te eten gegeven. Zouden jullie me alsjeblieft kunnen antwoorden? Alvast bedankt ☺

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vrijdag staat de afspraak voor de ontworming gepland, aanstaande vrijdag is het precies een maand geleden dat hij voor het laatst ontwormd is. Zijn laatste inenting was Panacur!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah ja, ik kan hem niet eens optillen, zo bang ben ik dat zijn buikje ontploft lol

Toen ik hem kocht, was de fokker vergeten me brokjes mee te geven om de voeding geleidelijk aan te passen. Dus de eerste avond heeft hij de Purina-brokjes van mijn Spitz gegeten. Daarna hebben we Pedigree voor hem gekocht en toen kreeg hij echt super waterige ontlasting en later zelfs bloed bij de poep. We zijn toen naar de dierenarts gegaan, die heeft hem een prikje gegeven en medicijnen voorgeschreven (antibiotica... enz.). Hij adviseerde ons Pro Plan Puppy Medium, net als de fokker! En sindsdien is zijn poep weer mooi stevig en hebben we op dat gebied geen zorgen meer. Af en toe nog een scheetje, maar dat is heel zeldzaam.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij heeft inderdaad een behoorlijk buikje...

Je hebt het over een verandering van voer die zijn darmproblemen (waarvoor hij behandeld is) veroorzaakt kan hebben. Van welk merk naar welk merk ben je overgestapt?

Hoe dan ook, als je van merk wisselt, moet je echt een lange overgangsperiode aanhouden.

Heeft je maatje misschien last van een graanintolerantie? Heeft hij over het algemeen last van windjes of zachte tot waterige ontlasting?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij is zijn laatste bakje van de dag aan het eten, hier is zijn buik

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, dan is een overstap naar andere brokken dus wel nodig :)!

Ik wacht nog wel heel even, want zijn darmflora is nu al "behoorlijk aangetast" door het wisselen van voer, toch?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik heb net even op de zak met brokjes gekeken en ik zag dat het 145g per dag moet zijn. Bij z'n laatste bakje van vandaag vul ik het aan.

Wat betreft het merk Pro Plan: ik wist echt niet dat het een slecht merk was. Ik dacht juist het tegenovergestelde, omdat mijn dierenarts deze brokjes had aangeraden :/

Zijn graanvrije brokjes gewoon bij de dierenwinkel te vinden? (Bij winkels zoals Pets Place, Welkoop of de Intratuin... ?)

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken het ras niet, dus ik heb geen heel duidelijk beeld van de groei. Maar als ik kijk naar de standaard op deze site en we ervan uitgaan dat hij als volwassen hond zo'n 15 kg gaat wegen, dan staat er voor Pro Plan Puppy Medium bij 3 maanden al 145 gram per dag aangegeven. En jij geeft op dit moment minder.

Pro Plan is een slecht merk en erg duur, dat klopt; de prijs is niet altijd een garantie voor kwaliteit. Ik heb het zelf twee tot vier maanden aan mijn hond gegeven, maar ze liet haar bak op een gegeven moment gewoon staan. Om haar goed te laten groeien en aan te laten komen, en te zorgen dat ze geen honger meer had, gaf ik al 30 tot 50% meer dan de aanbevolen hoeveelheid.

Als je liever een ander merk probeert, kijk dan eens naar graanvrij voer. ORIJEN is echt heel goed, maar ook FARMINA, CARNILOVE, PURIZON of NUTRIVET zijn goede opties. Let er wel op dat je de overstap langzaam aanpakt, verspreid over drie weken of langer.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!