Mijn puppy eet zijn bakje niet helemaal leeg

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen,

Ik kom even bij jullie om hulp vragen omdat ik met wat vragen zit waar ik me best wel zorgen over maak...

Mijn puppy, die bijna 5 maanden is, eet niet zijn hele dagelijkse portie op... In het begin gebeurde dit af en toe, maar nu wordt er elke dag geen enkele portie meer helemaal opgegeten...

Hij is begonnen met Royal Canin en de dierenarts adviseerde me om van brokjes te veranderen, maar wel premium te blijven geven. Dat heb ik gedaan, maar het verandert niets, hij eet nog steeds niet alles op...

Maar afgezien daarvan gaat het heel goed met hem: hij is erg levendig, heel intelligent, luistert goed en speelt veel. Dus ik vraag me af of de portie die op de verpakking staat gewoon niet bij hem past en of hij liever minder brokjes wil...???

BEDANKT

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Maison Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn puppy van 6 maanden wil zijn brokjes niet eten. Ik ben al drie keer gewisseld van voer: van Royal Canin is hij overgegaan op Pro-Nutrition en nu probeer ik Pro Plan, maar niets lijkt te helpen en hij blijft totaal niet enthousiast. Ik heb al geprobeerd om wat natvoer door zijn brokjes te mengen; in het begin werkte dat, maar nu boeit het hem niet meer. Ook een beetje zalmolie erdoorheen helpt niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

's Ochtends eet hij niet, 's middags ook niet en 's avonds krijgt hij met moeite 30 tot 40 gram naar binnen, áls hij dat al haalt.

Zijn trainingssnoepjes vindt hij daarentegen wel heerlijk, en daar geef ik hem echt niet veel van.

Wat ik ook niet snap: als hij bij mijn dochter is, vindt hij de brokjes van haar hond geweldig. Ik begrijp echt niets van zijn gedrag.

Ik heb zelfs wat brokjes van mijn dochter mee naar huis genomen, maar hier thuis eet hij ze dan weer niet???

Zouden jullie mij kunnen adviseren en helpen? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    M
    Mariekiki64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik heb al een tijdje hetzelfde probleem als jij met mijn kleine Shih Tzu van net iets ouder dan 5 maanden.

Precies hetzelfde: ze is verder hartstikke fit en heeft goede ontlasting. Ik heb natvoer geprobeerd, maar dat wil ze niet, en vers voer ook niet... de reacties hebben me echter wel een beetje gerustgesteld. Misschien komen er nog meer reacties, bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Lolo80 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb precies hetzelfde probleem met hetzelfde merk brokken voor mijn golden van 2,5 maand (6 kg). Ze krijgt 3 porties van 100 g, maar ze eet 's ochtends en 's middags niet, alleen 's avonds.

Uiteindelijk hebben we besloten om het voer gewoon de hele dag te laten staan en nu eet ze twee porties. Haar ontlasting is ook niet echt denderend (sinds gisteren diarree), maar ze blijft gelukkig wel goed drinken. Hoe is het uiteindelijk met jouw pup gegaan? Alvast bedankt, LL.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie tips!

Fijn om te zien dat we de handen ineenslaan om onze kleine boefjes te helpen.

Ik ga met alle adviezen aan de slag en kijk of het verbetert :)

Bedankt!

Vertaald Frans
    Blingbling
    Blingbling Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, als je een eventueel gezondheidsprobleem uitsluit, hoef je alleen nog maar het juiste evenwicht in de voeding te vinden.

Je kunt proberen om zijn bakje 20 minuten te laten staan, dan zie je vanzelf wel of hij op een gegeven moment interesse krijgt.

Je kunt ook andere brokjes proberen die hij misschien wel lekker vindt.

Gewoon even uitproberen om erachter te komen!

Hij kan inderdaad een lastige eter zijn als je steeds wat extra lekkers door zijn voer hebt gedaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vind hem persoonlijk een beetje smal van achteren, maar dat is misschien maar mijn mening; mijn dierenarts zegt in ieder geval dat hij kerngezond is....

En ik vraag me af of hij geen slechte gewoonte heeft aangeleerd door alles wat ik doe om hem te laten eten, of ik hem nu dwing, hem iets anders geef of hem help met eten enz...

Nu is hij een echte lastige eter geworden. Moet ik streng zijn en zijn voerbak op een vaste plek zetten en na 20 minuten weer weghalen, zodat hij eraan went dat het altijd hetzelfde is en niet anders kan? Of moet ik toch weer van brokken veranderen?

Vertaald Frans
    Blingbling
    Blingbling Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In dat geval moet je vooral zijn gewicht goed in de gaten houden.

Is hij te mager? Groeit hij wel goed?

Als je twijfelt, kun je even zijn temperatuur opnemen en zijn slijmvliezen checken. Maar als hij gewoon actief is, dan vindt hij zijn voer waarschijnlijk gewoon niet zo lekker.

Toen mijn golden altijd brokjes tot zijn beschikking had, kon hij rustig een hele dag vasten. De volgende dag at hij dan maar een heel klein beetje, en op andere dagen at hij verspreid over de dag zijn hele bak leeg.

Hij is nooit te dik of te mager geweest, hij zag er altijd prima uit.

Ik maakte me toen net zo'n zorgen als jij nu.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties

Ik dwing hem nu dus door hem op te tillen en voor zijn bak neer te zetten terwijl ik zeg dat hij moet eten...

Daarna heb ik het inderdaad gemengd met wat kaas op advies van de dierenarts, ook al stond het idee me een beetje tegen...

Ik geef hem drie maaltijden per dag ('s ochtends, 's middags en 's avonds), maar 's ochtends eet hij niets, 's middags ook niet en 's avonds nog niet eens de helft van de dagelijkse portie.

En dat terwijl ik hem alleen maar brokjes geef, geen restjes van tafel enzo...

Ik heb geprobeerd om zijn bakje gewoon te laten staan, maar voor mijn gevoel eet hij dan nog minder: één brokje om de drie uur en uiteindelijk is er niets gegeten...

Ik weet echt niet meer wat ik met dat eten aan moet....

Maar verder gaat het hartstikke goed met hem!!!

Bedankt voor de hulp....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Tot een leeftijd van 5 of 6 maanden kun je nog prima 3 maaltijden per dag geven.

Ja en nee, mijn hond heeft altijd maar 2 maaltijden per dag gekregen, tot een dierenarts me adviseerde om naar 3 te gaan. Dat heb ik gedaan, maar toen at ze haar porties niet meer helemaal op. Ik ben toen weer teruggegaan naar twee; 's ochtends eet ze weliswaar niet alles, maar 's avonds gaat haar hele bak leeg.

Om het wat smakelijker te maken, heb ik er wat natvoer (1 eetlepel) doorheen gedaan, maar let er dan wel op dat je de hoeveelheid brokjes wat vermindert.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe dwing je hem precies? Als je er een gewoonte van hebt gemaakt om steeds wat extra lekkers door z'n voer te doen, zoals jus, kaas of tafelrestjes... dan loop je het risico dat je hem een beetje verpest en hij kieskeurig wordt.

Hoeveel maaltijden geef je hem per dag? Tot een maand of 5 à 6 kun je prima 3 maaltijden per dag blijven geven. Let er wel goed op dat je de totale dagelijkse hoeveelheid door drie deelt, zodat je niet per ongeluk te veel geeft.

Soms moet je een paar verschillende merken brokken uitproberen voor je de juiste hebt gevonden. En zelfs dan raken sommige honden er na een tijdje op uitgekeken, waardoor je moet gaan variëren met de verschillende smaken binnen hetzelfde merk.

Tot slot is 'onbeperkt voeren' niet per se slecht, mits je ziet dat je hond zichzelf goed kan beheersen en de hele dag door regelmatig eet.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!