Kruising Staffie x Duitse Herder

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn hond van 17 maanden is hartstikke stabiel en gezond. Hij is totaal niet agressief en is echt heel close met mij.

Maar nu komt het: het is een kruising tussen een Staffie en een Duitse Herder!

Mijn vragen zijn dus: valt hij onder de categorie 'gevaarlijke honden'? Kan ik worden aangehouden als hij geen muilkorf om heeft? Heb ik een speciale vergunning nodig? ...

Extra informatie:

- Zijn moeder is een Staffie, zijn vader een Duitse Herder (met stamboom volgens de vorige eigenaren, maar ik heb geen identificatienummer of bewijs daarvan...).

- Hij weegt 35 kg

- Halsomtrek van ongeveer 49 cm

- Snuitomtrek van ongeveer 32 cm

- Voorbijgangers steken heel vaak de straat over of durven niet meer aan te bellen als ze mijn hond zien. Ik krijg veel opmerkingen over zijn grootte, en woorden als 'molosser' en 'pitbull' vallen vaak. Persoonlijk vind ik mijn hond helemaal niet dik of indrukwekkend.

Bedankt voor jullie reacties :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Romanecoulta Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb sinds kort ook een kruising tussen een Staffie en een Duitse herder, de moeder is een Staffie en de vader een Duitse herder.

Ze is helemaal zwart met witte vlekken op haar poten, onder haar snuit (bij haar kin) en in haar nek.

Ze heeft haar oren vaak omhoog staan of net zoals jouw hond.

Het lijkt erop dat ze later een grote hond gaat worden, want voor een pup van 2,5 maand is ze al best zwaar.

Ze bijt veel, ik denk omdat ze tandjes krijgt.

Moest jij met haar naar hondentraining of iets dergelijks?

Vertaald Frans
    Le Saint-Paul
    Le saint-paul Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij heeft wel echt die typische kenmerken hoor!

Ik denk dat je er beter een andere kruising van kunt "maken". Als een agent je naar het ras vraagt en je zegt "staffie x Duitse herder", dan blijft hij meteen haken op die staffie. Zelfs met een staffie met stamboom krijgen sommige mensen al gedoe en officiële oproepen enzo...

Heel veel mensen laten bijvoorbeeld een boxer x labrador uit zonder muilkorf of wat dan ook.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Graag gedaan Jessie! :) Voordat ik Luna kreeg, wilde ik een 'categorie 1' hond uit het asiel adopteren, dus ik had me er echt supergoed in verdiept. Het is best lastig te begrijpen met al die verschillende wetteksten ;)

Vertaald Frans
    Jessie Et Joy
    Jessie et joy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als ik de foto zo zie, waarom gebruik je eigenlijk zo'n halsband? Dat is gevaarlijk. Gebruik gerust zo'n type band, maar haal die pinnen weg die in zijn keel prikken. Is hij agressief? Waarom zou je hem anders een halsband omdoen die hem pijn doet... Trouwens, bedankt Toutoupassion, want ik heb echt superveel geleerd door op de links te klikken! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helaas komt het soort situatie dat je beschrijft nogal vaak voor en ze hebben niet allemaal het geluk om door de dierenbescherming te worden opgepikt... Houd ons op de hoogte van het vervolg en als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust ;)

Maak je niet druk om de mensen die omlopen, dat is eigenlijk wel prima zo. Sinds Luna groter is geworden, kan ik de mensen niet meer tellen die oversteken naar de andere kant van de straat, langs de muren sluipen, je dodelijk aankijken of van die types die op straat gillen omdat ze bang zijn voor honden (echt gebeurd)

Ach, we hebben allemaal wel dit soort verhalen :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reacties en de tijd die je erin hebt gestoken! Ik ga het met mijn dierenarts bespreken en alles regelen wat nodig is. Ik wil dat alles gewoon officieel in orde is. Bij het asiel (waar ik vrijwilliger ben) is er namelijk eens een Amstaff weggehaald bij de eigenaar omdat de papieren niet klopten. Die hond liep toen zelfs gevaar om ingeslapen te worden, terwijl het een ontzettend lieve en rustige hond was. Dat risico ga ik echt niet nemen. Ik heb een tophond getroffen en ik wil hem absoluut niet kwijt :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, je hebt dus te maken met een aantal verplichtingen en verboden:

- Het houden van deze honden is verboden voor minderjarigen, volwassenen onder curatele (behalve met toestemming van de kantonrechter), personen die veroordeeld zijn voor een misdrijf of een gevangenisstraf hebben gekregen (uittreksel uit het strafregister), en mensen aan wie het recht om een hond te bezitten of te houden is ontnomen.

- Je moet aangifte doen bij de gemeente waar de hond verblijft, samen met de volgende bewijsstukken:

- Identificatie van de hond via een tatoeage of chip

- Een geldige rabiësvaccinatie (tegen hondsdolheid, met een jaarlijkse herhaling)

- Sterilisatie of castratie van de hond (met een verklaring van de dierenarts)

- Een speciale WA-verzekering voor de eigenaar of houder van de hond, voor schade die het dier aan derden toebrengt.

- De aanschaf, de overdracht (gratis of tegen betaling), de import en het binnenbrengen van honden uit de eerste categorie op het Franse vasteland en in de overzeese gebieden is verboden.

- De toegang tot het openbaar vervoer, openbare locaties (met uitzondering van de openbare weg) en voor het publiek toegankelijke ruimtes is verboden. Het is ook niet toegestaan om met de hond in de gemeenschappelijke ruimtes van appartementencomplexen te verblijven. Goed om te weten: honden uit de eerste categorie mogen niet mee met Air France.

- Op de openbare weg en in de gemeenschappelijke delen van appartementencomplexen moeten deze honden gemuilkorfd zijn en aangelijnd worden door een volwassene.

Bron: http://www.cliniqueveterinairecalvisson.com/article-veterinaire-16-3-la-loi-sur-les-chiens-dangereux

En wat ik nog even wil toevoegen, want dat zag ik er niet bij staan:

De gedragstest bij de dierenarts en de houdersvergunning die je bij de gemeente moet regelen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Toutoupassion: bedankt! Als hij inderdaad in categorie 1 valt, wat moet ik dan precies doen? Ik heb wel iets gehoord over een vergunning, maar ik heb me daar nog helemaal niet in verdiept...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij heeft wel echt zo'n typische kop :/

Ik heb hier een artikel van een dierenarts die dit soort keuringen doet, om je uit te leggen hoe dat precies in zijn werk gaat

http://www.boulesdefourrure.fr/index.php?post/2009/07/19/Catégorisation-des-chiens-dits-dangereux

Niet alle dierenartsen zijn bevoegd om dit te doen

Hier heb je een lijst met dierenartsen die dit mogen uitvoeren

http://associationaidonsnosmolosses.kazeo.com/evaluation-comportementale/liste-des-veterinaires-habilites-a-pratiquer-l-evaluation-comportementale-dans-chaque-departement,a3319294.html

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier zijn wat foto's (let op: ik gebruik zijn trainingshalsband alleen voor de training en ik heb hem er nog nooit pijn mee gedaan)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!