Kleine witte plekjes in de vacht
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik weet dat deze berichten al wat ouder zijn, maar hebben jullie inmiddels al een diagnose??
Mijn hond heeft dezelfde symptomen: kale plekken, jeuk en een vieze geur. De dierenarts dacht eerst dat het ringworm was, maar na drie weken behandelen bleek dat het toch niet zo te zijn. Omdat het probleem bleef, hebben we een bacteriële kweek enzo laten doen, maar daar kwam ook niks uit. Nu stellen ze een biopsie voor of een bezoek aan een dermatoloog voor honden. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, die arme meid van me krijgt zo nooit rust.
Hoi,
Ik kom net bij de dierenarts vandaan.
Het valt gelukkig wel mee, want ik had de reflex al om haar te wassen met antibacteriële zeep en haar hok en de kleedjes in de wasmachine te doen. De meeste bultjes zijn inmiddels weg, maar de dierenarts heeft me een tabletje Simparica van 20 mg voorgeschreven (een antiparasitair middel) plus een huidzalf (Cortanmycetine crème, werkzame stoffen: chlooramfenicol en prednisolon) voor de bultjes die hardnekkig blijven zitten. Die moet ik 's ochtends en 's avonds smeren.
Nogmaals bedankt kelinda voor het advies 👍
Goedenavond,
Bedankt voor je reactie.
Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts om voor diezelfde dag nog een afspraak te maken.
Groetjes
Je moet echt even naar de dierenarts gaan; die kan onder de microscoop kijken naar eventuele parasieten of andere problemen.
Alleen zo kom je erachter wat het is en kun je het behandelen. Zeker bij een jonge pup moet je echt snel actie ondernemen.
Hoi, heb je hier al antwoorden op gekregen? Ik heb namelijk een staffie van 3 maanden die dezelfde symptomen heeft, en ik weet echt niet wat ik moet doen.
Bedankt voor jullie reacties!
Hoi! Mijn hond is 5 maanden oud en hij heeft kleine kale plekjes in zijn vacht gekregen. Ik dacht dat het door vlooien of teken kwam, dus ik heb een vlooienband gekocht, maar hij blijft zich maar krabben bij zijn achterwerk en eraan bijten.
Het zou wel eens acne kunnen zijn! Ik heb het al eens eerder bij EEN andere staffie gezien!
Bedankt voor je reactie.
Haar vaccinaties zijn op orde, volgende week moet ze de laatste en dan zal ik meteen even naar die plekjes laten kijken. Wat me trouwens net opviel, is dat er eerst een korstje zit voordat het een wit plekje wordt, en ze bijt ook vaak aan haar achterkant. Ik heb al vaker naar vlooien gezocht zonder succes, maar vandaag heb ik er eindelijk eentje gezien! Misschien heeft het daar wel mee te maken? Ze heeft ook een heleboel kleine bultjes onder de vacht op haar kop.
Hoi,
Het is lastig om op basis van je foto's te zeggen wat het precies zou kunnen zijn. Het is echt belangrijk om het hele dier te kunnen nakijken om te achterhalen waar het probleem vandaan komt.
Demodex (ook wel puppyschurft genoemd) komt vaak voor bij jonge dieren. Er bestaan verschillende vormen van. Je kunt inderdaad kale plekken op de kop krijgen, maar meestal zitten die rond de ogen en daarnaast op de poten en de buik van de hond. Hoe lang speelt dit eigenlijk al? En heeft hij ook last van jeuk?
Je zou even langs de dierenarts moeten gaan als je merkt dat de plekken groter worden, want het is belangrijk om wat onderzoekjes te doen (denk aan een huidafkrabsel of een plakbandmethode). De arts kan dan kijken of er parasieten zitten. Zeker omdat de behandeling van Demodex erg lang kan duren en behoorlijk pittig kan zijn. En helaas zijn er geen natuurlijke middelen voor...
Romane