Gebeten door een Staffy

M
Matou38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Een paar dagen geleden, terwijl ik mijn hondje (een Parson Jack Russell van 12 jaar) aan de lijn aan het uitlaten was, werd ze aangevallen door een Staffy (Staffordshire Bull Terrier).

Voordat ik goed en wel doorhad wat er gebeurde, viel de staffy (niet aangelijnd) ons van achteren aan. De scène was ongekend gewelddadig. De staffy beet mijn hond secondenlang in haar nek, wat voor mij als een eeuwigheid voelde. Het was duidelijk zijn doel om mijn hond te doden.

Het baasje van de Staffy kwam eraan en probeerde hem te laten loslaten door tegen hem te schreeuwen en hem te schoppen.

Wonder boven wonder liet de staffy los, waardoor mijn hondje kon ontsnappen. Ze leeft nog, maar is doodsbang.

De eigenaar van de staffy bood niet eens zijn excuses aan. Toen hij zag dat ik de politie begon te bellen, bracht hij zijn hond snel naar huis en kwam daarna pas terug om met me te praten.

Ondertussen was ik bij een buurman naar binnen gevlucht, die door het geschreeuw was gealarmeerd en me binnenliet.

Wat volgde was een bizar gesprek met de eigenaar. Het is een jongen van 18 jaar die het ras van zijn eigen hond niet eens goed kent. Eerst vertelde hij me dat het een Staff was (een hoog-risico hond), dat hij de hond nog niet lang had en dat het dier was gefokt voor hondengevechten...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

Inderdaad, een Staffy die echt doorbijt laat gaten achter... dus deze Staffy heeft zijn bijtkracht nog wel beheerst. Je bent enorm geschrokken en dat is heel begrijpelijk. Een aanvaring tussen honden is altijd heftig, ook als het zonder ernstige gevolgen blijft. Als je in een gebied was waar honden aangelijnd moeten zijn, kun je dat punt natuurlijk aanhalen, maar voor een echte aanval heb je verder geen bewijs. Een Staffy is geen gecategoriseerde hond, dus er is geen algemene muilkorf- of aanlijnplicht voor de hond zelf; alleen de locatie kan je op dat punt gelijk geven, of niet. In jouw plaats zou ik niet blijven aandringen op het vergoeden van de dierenartskosten. Je moet proberen een punt achter deze nare ontmoeting te zetten, zodat je hond dat ook kan doen.

Nou, het was dus géén aanvaring tussen honden, want die Staffy viel mijn hond zonder enige reden aan. Die nutteloze opmerking van je kun je dus wel voor je houden.

Juist door niets te doen, blijft dit soort asociaal gedrag in Frankrijk maar voortbestaan. Sorry, maar ik ben het niet met je eens. Ik ga er alles aan doen om een drama te voorkomen (stel je voor dat die hond een kind grijpt).

Echt ongelooflijk hoe jij reageert, daar schrik ik pas echt van.

Weet je, het geld kan me helemaal niets schelen, ik weet donders goed dat die asociale eigenaar me toch nooit zal terugbetalen. Wat ik wil is een drama voorkomen.

Stel je voor dat die hond een kind bijt, terwijl we wisten dat hij gevaarlijk was en we er niets tegen hebben gedaan? Denk je überhaupt wel eens na?

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, een Staffy die echt bijt, laat wel gaten achter... dus die Staffy heeft z'n bijtkracht gelukkig nog wel onder controle gehouden.

Je bent je rot geschrokken en dat is heel begrijpelijk. Een hondengevecht, zelfs als het niet ernstig is, blijft heftig.

Als je in een gebied was waar honden aan de lijn moeten, kun je dat punt natuurlijk altijd aanvoeren, maar voor een echte aanval heb je verder geen bewijs.

Een Staffy valt niet onder een specifieke categorie, dus er geldt geen algemene muilkorf- of aanlijnplicht voor het ras zelf. Alleen de regels van de plek waar je was kunnen je op dat punt gelijk geven, of niet.

Als ik jou was, zou ik niet blijven hameren op het terugkrijgen van de dierenartskosten. Je moet een streep onder deze nare ontmoeting zetten, zodat je hond hetzelfde kan doen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

"Mijn hond is aangevallen door een Staffy (Staffordshire Bull Terrier). Voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde, viel die staffy (niet aangelijnd) ons van achteren aan. Het was echt ongekend gewelddadig. De staffy beet mijn hond secondenlang in haar nek – het voelde als een eeuwigheid. Hij wilde haar duidelijk doodmaken." "Mijn hond heeft geen zichtbaar letsel aan haar lichaam, wel wat schrammen, maar geen bijtwonden." Dat klinkt toch als twee verschillende verhalen. Gewoon een flinke correctie waar je getraumatiseerd door bent geraakt.

Nou NEE, dit zijn geen twee verschillende verhalen. Dit is mijn ervaring. Mijn hond was er bijna geweest. Volgens mij vergeet je de psychologische impact van dit 'incident' volledig, en ook het feit dat de dader niet wordt aangepakt (echt kenmerkend voor de laksheid in Frankrijk tegenover overtreders). Je verdedigt hier weer een onverantwoordelijke eigenaar die zijn dier totaal niet onder controle heeft... maar goed, dat is Frankrijk, daar hebben ze meer sympathie voor daders.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Stuur die jongeman een aangetekende brief met ontvangstbevestiging waarin je hem vraagt om de dierenartskosten binnen een week na ontvangst van de brief te betalen. Zeg erbij dat je anders weer naar de politie stapt en juridische stappen onderneemt; vaak werken dit soort dreigementen erg goed in deze situaties. Wat financieel gezien misschien interessanter is: je kunt ook proberen zijn verzekering aan te spreken (dat duurt wel even, maar naast de vergoeding van de kosten is er ook nog smartengeld. Check dit even bij je eigen verzekering). In de toekomst zou ik, als ik jou was, een wandelstok meenemen om de hond af te schrikken (ik heb zelf zelfs een taser lol! Maar gebruik die niet op de hond of een mens hoor, die dingen zijn echt bizar krachtig. Alleen al even 'knetteren' in de lucht is vaak genoeg om een hond die op je afstormt op andere gedachten te brengen).

Bedankt voor je reactie, ik ga inderdaad een aangetekende brief sturen. Ik heb inmiddels ook een afweerspray gekocht, want die persoon blijft zijn hond maar zonder lijn uitlaten. Maar wat kan ik doen om de burgemeester of de politie te laten reageren op deze abnormale situatie? Die hond moet toch onderzocht worden, of niet?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Eigenlijk, als ik het goed begrijp, is er niets gebeurd? Ik kan je vertellen dat als die hond had geprobeerd te doden, die van jou echt wel wonden had gehad. Als je hond geen enkele wond heeft, ben je dus voor niets naar de dierenarts gegaan? Alleen om jezelf gerust te stellen? Weet je zeker dat de eigenaar van de Staffy (kleine hond) moet betalen voor een onnodige controle?

Ongelooflijk om dit soort opmerkingen te horen! Het lijkt wel alsof ík degene ben die fout zit!!!

DE STAFFY liep LOS, wat op zich al een fout is!!!! Ik ben niet naar de dierenarts gegaan om mezelf gerust te stellen, maar om te checken of mijn hondje (ze is al 12) geen bloeduitstortingen of letsel aan haar spieren of botten had.

Maar zeggen dat er niets is gebeurd??? Met welk recht zeg je dat? Het is een aanval door een loslopende hond. Het doel van die Staffy (die volgens de zogenaamde eigenaar gefokt is voor gevechten) was om mijn hond dood te bijten.

MOETEN WE DAN ECHT WACHTEN TOT ER EEN DRAMA GEBEURT VOORDAT WE REAGEREN???? Is dat wat je bedoelt? Dat zijn Staffy eerst een hond of een kind moet doden voordat ik aangifte kan doen?

Als je alleen dit soort reacties plaatst, kun je beter helemaal niets zeggen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Stuur die jongen een aangetekende brief met ontvangstbevestiging waarin je eist dat hij de dierenartskosten binnen een week na ontvangst van de brief betaalt. Laat hem weten dat je anders teruggaat naar de politie en juridische stappen onderneemt; vaak werken dit soort dreigementen prima in deze situaties.

Financieel gezien is het misschien nog wel interessanter om zijn verzekering aan te spreken (dat duurt even, maar naast de vergoeding van de kosten kun je ook smartengeld krijgen. Dat moet je even checken bij je eigen verzekering).

Voor de toekomst: als ik jou was, zou ik een wandelstok meenemen om de hond af te schrikken (ik heb zelf zelfs een taser lol! Maar gebruik hem nooit op een hond of mens hoor, die dingen zijn veel te krachtig. Alleen al even 'taser-en' in de lucht is genoeg om een hond die recht op je afstormt te stoppen).

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Echt pissig heb ik hem gevraagd wat hij dacht te doen zonder riem en muilkorf, en dat zijn hond wel kinderen had kunnen aanvallen. Hij antwoordde simpelweg dat zijn hond alleen andere honden aanvalt...

Toen liep de discussie natuurlijk hoog op. Ik heb hem verteld dat ik van plan ben aangifte te doen, omdat honden gewoon aangelijnd moeten zijn.

Ondanks dat die jongen fout zat, reageerde hij heel agressief met dreigementen en beledigingen. Gelukkig waren er getuigen en kwamen er op dat moment net wat vrienden van me aan. We hebben zijn gegevens genoteerd en ik ben direct naar de dierenarts geracet.

Mijn hond heeft geen zichtbaar letsel aan haar lichaam, alleen wat schrammen, maar geen bijtwonden. Ze is wel doodsbang, maar we hebben haar gelukkig een beetje kunnen kalmeren.

Daarna ben ik met de verklaring van de dierenarts naar de politie gegaan.

Ik werd daar echt heel onvriendelijk behandeld (blijkbaar interesseren mijn 'plattelandsprobleempjes' ze niet).

Ze weigerden mijn aangifte op te nemen. De reden? Mijn hond bloedde niet en die Staffy had mij niet gebeten (geen bijtwond bij een mens dus)...! Volgens de agent hield de hond in, dus was er geen reden voor een aangifte.

Ik ben toen toch naar de wijkagent van mijn gemeente gegaan, omdat ik toen nog niet wist welk ras de hond was die mijn hond aanviel. De wijkagent heeft contact opgenomen met die jongen en hem gevraagd om langs te komen met de papieren van de hond.

Zo kwam ik erachter dat het geen Amstaff was maar een Staffy (Engelse Stafford), dus een muilkorf was niet verplicht. Die jongen heeft toen tegenover de politie beloofd dat hij mijn dierenartskosten zou terugbetalen.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen cent gezien. Ik heb geprobeerd hem er nogmaals op aan te spreken, maar hij kapt me elke keer lomp af.

Het gedrag van die kerel is nogal tegenstrijdig: hij zegt dat hij van die hond af wil maar hij heeft hem nog steeds, en hij zegt dat hij de kosten wil vergoeden maar hij reageert nergens meer op.

Het is een heel onvolwassen, onverantwoordelijke gast, erg impulsief en agressief...

Hoe dan ook, ik ben nog steeds in shock door die aanval en door het feit dat niemand me echt wilde helpen (dierenarts, politie).

Wat ik eigenlijk zou willen, is dat de burgemeester de eigenaar verplicht om die Staffy te laten testen door een gedragstherapeut om te kijken hoe gevaarlijk die hond nou echt is.

Daarom vraag ik jullie om advies. Wat moet ik nu doen? Het erbij laten zitten? Wetende dat ik die (gevaarlijke) hond nog steeds zonder riem zie rondlopen.

Vertaald Frans
  • 57 reacties van 57

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!