Fokken met niet-bevestigde Staffordshire Bull Terriers

M
Marine44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Ik ben de trotse eigenaar van een mooie Staffordshire Bull Terrier van 2 jaar oud. Ze heeft een stamboom (LOF), maar is nog niet officieel 'bevestigd'. We wilden dit wel doen, maar door corona zijn alle keuringen en shows geannuleerd. Nu heeft een vriend van ons ook een Staffy met stamboom die niet bevestigd is, en onze twee beestjes hebben helaas meer gedaan dan alleen maar gespeeld... Er zijn nu puppy's op komst, maar we maken ons grote zorgen. Omdat de pups niet in het stamboek (LOF) ingeschreven kunnen worden, vragen we ons af of ze als 'categorie 1-honden' gezien zullen worden (dat heb ik tenminste gelezen bij de Centrale Canine...). Alvast bedankt en nog een fijne avond!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

29 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

Oké, dat is een stuk duidelijker. Want ook al waren we niet van plan om de kleintjes te verkopen, we willen niet dat ze in een bepaalde categorie geplaatst worden en dat de eigenaren daar gedoe mee krijgen. Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Beide ouders moeten ingeschreven zijn in het Franse stamboek (LOF) én goedgekeurd zijn voor de fok (geconfirmeerd). Ook moeten de dekking en de geboorte officieel gemeld worden, anders krijgen de pups geen LOF-stamboom. De nieuwe baasjes kunnen daarna zelf bepalen of ze hun hond ook weer willen laten keuren als ze dat willen.
    Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

je teefje heeft een stamboom (LOF) en is dus niet gecategoriseerd, ook al is ze niet officieel 'bevestigd'. hetzelfde geldt voor het mannetje. maar omdat ze niet zijn bevestigd, krijgen de pups geen stamboom en vallen ze dus wel onder de categorie-honden.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ze heeft wel een stamboom, maar is niet officieel goedgekeurd, dus ze wordt eigenlijk als stamboomloos beschouwd, klopt dat?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah, wat apart, bekenden van me hebben een Staffie zonder stamboom, categorie 2... Ik snap het even niet meer hoor. 😅

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Draugen, het is niet dat het nestje niet is aangegeven, daar kun je nog wel even de tijd voor nemen. Maar het gaat om honden die geen stamboom hebben (niet-LOF). Bij een Staffie is het simpel: of hij valt in categorie 1, of hij is helemaal niet gecategoriseerd, maar hij valt nooit in categorie 2.

Of het nu logisch is of niet, het is de wet en het is verboden om te fokken met Staffies zonder stamboom.

"Honden van het type American Staffordshire terrier (voorheen Staffordshire terrier), ook wel 'pitbulls' genoemd;

honden van het type Mastiff, ook wel 'boerboels' genoemd;

honden van het type Tosa.

Het doel van de wet is om het aantal honden in categorie 1 te beperken. Daarom is elke aankoop, overdracht (tegen betaling of gratis), introductie of import op Frans grondgebied verboden en strafbaar met 6 maanden gevangenisstraf en een boete van € 15.000, volgens artikel L215-2 van de Code rural et de la pêche maritime."

Bron: https://agriculture.gouv.fr/les-chiens-de-categorie-1-et-2-dits-chiens-dangereux#:~:text=L'objectif%20de%20la%20loi,rural%20et%20de%20la%20p%C3%AAche

Hoewel dit in de praktijk zelden wordt toegepast op de mensen die zo'n hond kopen, weet ik niet hoe dat precies zit voor de verkopers.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De pups vallen in categorie 2 (en niet 1) omdat het nestje niet is aangegeven.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Och jeetje, m’n arme hond... Ik heb zo met haar te doen. Ik denk wel dat het kan, maar twee rashonden zonder officiële bevestiging blijven in principe gewoon rashonden. Het is dus echt niet normaal dat hun pups in een bepaalde categorie vallen... bedankt.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Normaal gesproken wel. Persoonlijk zou ik je aanraden om een abortus te laten doen als dat nog kan.

Vertaald Frans
  • 29 reacties van 29

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer