Fokken met niet-bevestigde Staffordshire Bull Terriers
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Makkelijk praten als de hond degene is die de gevolgen moet 'dragen' en lijdt als er complicaties optreden...
Laten weghalen? Nee, je moet je verantwoordelijkheid nemen!
Bij het laatste nestje van de hond van kennissen hadden veel, zo niet alle puppy's gezondheidsproblemen. Dat was bij de eerdere nestjes niet gebeurd.
Is dat toeval of speelt de leeftijd (waarschijnlijk) een rol? Ik durf het je niet precies te zeggen, maar als de Raad van Beheer een leeftijdsgrens stelt, is dat misschien wel om dit soort redenen?
Ik denk dat vooral je eigen dierenarts je kan vertellen of je hond nog een nestje kan krijgen, wat de risico's zijn, enzovoort, omdat die je hond en haar medische geschiedenis goed kent.
Hallo allemaal, ik schrijf jullie omdat ik een mooie Staffie (met stamboom) heb die bijna 8 jaar oud is. Ze heeft al een nestje gehad toen ze 3 was, en ik vroeg me af of ik nog één laatste nestje met haar zou kunnen doen. Ze wordt binnenkort weer loops en ik wilde haar nog een laatste keer laten dekken, zodat ik zelf een puppy kan houden en er twee aan anderen cadeau kan doen. Het gaat me totaal niet om het geld, maar blijkbaar is de maximale leeftijd voor een officieel stamboomnest 9 jaar. Mijn hond is echt nog in topvorm; iedereen is altijd verbaasd als ik haar leeftijd vertel. Kortom, zouden jullie me hier antwoord op kunnen geven? Alvast bedankt, Vintz
@Xtrem29, eigenlijk is het best mogelijk dat een Staffy in categorie 1 terechtkomt als hij binnen de criteria van de wet van '99 valt. Kort gezegd: Staffies die niet helemaal rastypisch zijn, bijvoorbeeld als ze te hoog op de poten staan, kunnen zonder stamboom in categorie 1 vallen.
Dat gebeurt niet standaard, het hangt puur af van de bouw van de hond.
Hoi! Als je de dekking hebt aangegeven, moet je wachten op de bevestiging van beide staffies. Je pups kunnen dan worden ingeschreven in het stamboek (LOF), in afwachting van hun keuring. In ieder geval, zelfs als een staffie geen stamboom heeft, valt hij niet onder de wet van 1999. Hij valt dus buiten de risicocategorieën, ook al denken veel mensen nog steeds van wel.
Om op de oorspronkelijke post te reageren:
Vanwege corona zijn de shows en keuringen destijds geannuleerd.
Daarom heeft de Franse kennelclub (de SCC) uitzonderlijke regelingen getroffen. Ze hebben het mogelijk gemaakt om een dekaangifte te doen voor honden die nog niet officieel waren goedgekeurd voor de fok. Het was dan de bedoeling dat de eigenaren de keuring van hun honden na de geboorte van de pups alsnog in orde maakten, zonder dat daar boetes tegenover stonden.
Bel even met de SCC zodat ze je kunnen vertellen wat je precies moet doen. Het zou zonde zijn als de pups straks als 'hoog-risico honden' worden bestempeld omdat de papieren niet in orde zijn.
Eerlijk gezegd is het echt super ingewikkeld. De Staffies die ik tegenkom zijn echt klein, je kunt je er niet in vergissen... En toch komt het vaak voor dat mijn hond voor een Staffy wordt aangezien, terwijl ze al behoorlijk groot is... voor een Staff!
Dus ik begrijp wel dat je de kluts kwijtraakt. Uiteindelijk hangt het blijkbaar allemaal af van de bouw van de pup en van de persoon die de beoordeling doet... Als de pups bijzonder groot en zwaar zijn, bestaat het risico dat ze in 'cat1' (categorie 1) terechtkomen. Maar het is altijd mogelijk om ze in het stamboek (LOF) te laten registreren om die categorisering te voorkomen, zolang ze maar binnen de rasstandaard van de Staffy vallen. Het is aan jou of je het ziet zitten om al die procedures te doorlopen en, in het ergste geval, honden uit cat1 te hebben met al het gezeik dat daarbij komt kijken.
Pixouillette, dat is het 'm nou juist, het verschilt enorm per site. Bijvoorbeeld tussen de link van @Caroline-Eg en die van mij...