Advies nodig: Staffie-pup en kat?! Help!!

Emi1002
Emi1002 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw hier :)

Ik heb even wat advies nodig. Ik heb een week geleden een Staffie-pup geadopteerd, hij is nu 2 maanden en 10 dagen oud. Ik heb hem bij een kleinschalige fokker vandaan waar hij is opgegroeid met zijn moeder, 7 broertjes en zusjes en ook met katten, kippen en konijnen bij de fokker in huis.

Ik heb een poes van 6 jaar, Nami. Ze is echt een schatje, ze doet geen vlieg kwaad en krabt nooit. Ze is altijd bij me in de buurt, maar in de zomer is ze veel buiten (in de tuin beneden bij mijn ouders; ze is dus gewend aan beneden maar ook aan het appartement boven waar ik met mijn partner woon). We hadden twee Labradors toen we haar kregen, maar die zijn helaas overleden aan ouderdom, de laatste drie maanden geleden.

Mijn pup, Harley, is er nu een week. Hij is superlief, maar het blijft een pup: hij wil alleen maar spelen en overal in bijten. Ik probeer hem stap voor stap op te voeden, maar sindsdien ontwijkt Nami mijn huis. Ze is bang, en zodra hij haar ziet of hoort – zelfs als hij slaapt – komt hij aanrennen. Zij miauwt dan om naar buiten te mogen of vlucht weg. Ik heb ze natuurlijk nog niet alleen gelaten; als ik er niet ben, zit Harley in de woonkamer. Ik probeer ze zoveel mogelijk aan elkaar te laten wennen door ze allebei tegelijk te aaien. Daarbij houd ik Harley rustig aan zijn halsband vast zodat hij geen gekke dingen doet, en ik trek hem een beetje terug als ik bang ben dat er iets misgaat. Nami miauwt om weg te kunnen, maar heeft nog niet uitgehaald met haar nagels. Laatst keerde ze hem de rug toe en toen greep hij haar staart. Ze gaf een gilletje en ging er vandoor. Ik denk niet dat hij haar pijn wilde doen, hij wilde gewoon spelen met die bewegende staart... en gisteren greep hij haar in haar vacht. Het lukt me niet om hem los te laten als zij er is, ik ben veel te bang dat hij haar pijn doet of zij hem. Ik ben gestrest en hoop maar dat ze aan elkaar wennen. Ik wil niet dat Harley denkt dat het nu alleen nog maar zijn terrein is omdat zij er minder vaak is. Ik wil geen ruzie tussen die twee, want hij wordt groot en krijgt sterke kaken, en zij niet. Ze is mijn alles, mijn lieve poes, en het maakt me echt verdrietig om haar zo te zien. Ik word er bijna ziek van en ik weet niet wat ik moet doen.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wennen Staffies snel aan katten in huis waar ze nieuw binnenkomen?? Zal hij haar op een dag niet echt iets aandoen??

Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, hij went er uiteindelijk wel aan. Je moet hem in het begin gewoon even vasthouden.

Ik denk trouwens dat je de voerbak van de poes beter binnen kunt laten staan, zodat ze langzaam aan de hond kan wennen. Ook al komt ze alleen even snel binnen om te eten. Stap voor stap zal de hond eraan wennen om haar te zien en zij aan de hond.

Anders loopt ze de kans dat ze haar gewoontes buiten en bij je ouders gaat ontwikkelen. Dat is in ieder geval wat mijn kat ook begon te doen. En dat terwijl mijn kat is opgegroeid met mijn Argentijnse dog; ze waren echt dikke maatjes. Die van mij is niet echt bang voor mijn hond.

Vertaald Frans
    Emi1002
    Rapporteren
    Waarom?? Moet ik hem echt de hele tijd vasthouden? Kan ik ze dan nooit gewoon rustig naast elkaar laten?
    Vertaald Frans
    Amstaff'Forever
    Amstaff'forever Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Amstaff’Forever: de poes eet helemaal niet op vaste tijden, ze is altijd gewend geweest dat haar bakje gewoon klaarstaat en dat ze eet wanneer ze zin heeft, dus nu heb ik het op de tafel op het terras gezet zodat ze tenminste kan eten wanneer ze maar wil...

wat dat happen betreft is er vandaag een hondentrainer geweest voor een eerste les, ze legde me uit dat ik hem aan zijn halsband moet wegduwen en 'NEE' moet zeggen maar wel consequent moet blijven, echt altijd, en dat ik hem bij zijn nekvel moet pakken als hij echt pijn doet, maar als hij druk is begint hij te spartelen en te grommen en probeert hij te bijten zodat je hem loslaat, hij lijkt echt super eigenwijs, ik hoop dat het op een gegeven moment zijn vruchten afwerpt ...

je moet hem inderdaad goed vasthouden, maar dat gaan we hier maar niet hardop zeggen anders worden we afgeschoten lol....

Vertaald Frans
    Emi1002
    Rapporteren

Lorna: als ze nou nog in huis kwam en op een hoog plekje ging zitten... maar dat wil ze niet. Ze miauwt om naar buiten te gaan als ik haar buiten ga halen om haar mee naar binnen te nemen. Soms haal ik haar 's ochtends op en neem ik haar mee naar de slaapkamer om nog even samen te slapen. We hebben een terras dat aan de woonkamer en de slaapkamer grenst, dus 's nachts laat ik de schuifpui van de slaapkamer open zodat ze naar binnen kan, maar zonder succes. We hebben geen bovenverdieping want het is een appartement van 56 m2, maar omdat mijn ouders eronder wonen (een huis met tuin), gaat ze daarheen en voelt ze zich minder verplicht om naar boven te komen. Maar ik word er echt superverdrietig en onrustig van.

Vertaald Frans
    Emi1002
    Rapporteren

Provéto Junior Conseil: aangezien hij de poes maar ongeveer twee keer per dag heel even ziet en hij altijd in huis is, gaat hij dan op een dag niet jaloers worden en denken dat HÍJ hier de baas is en niet zij? Dat is waar ik me het meeste zorgen over maak 😩. Ik wilde eigenlijk wachten tot hij over een week zijn vaccinatie heeft gehad voordat ik ze wat meer samen laat, want als ze dan een tik uitdeelt met haar poot is dat minder erg...

Maar ik ben bang dat als hij iets naars doet bij haar (in haar staart bijten bijvoorbeeld??), ze in de toekomst nog banger zal zijn... 😢

Vertaald Frans
    Emi1002
    Rapporteren

Amstaff’Forever: de kat eet helemaal niet op vaste tijden, ze is altijd gewend geweest dat haar bakje gewoon klaarstaat en dat ze kan eten wanneer ze zelf zin heeft. Daarom heb ik het nu op de tafel op het terras gezet, zodat ze in ieder geval kan eten wanneer ze maar wil...

Wat dat happen betreft: er is vandaag een hondentrainer langsgekomen voor een eerste les. Ze legde me uit dat ik hem bij zijn halsband moet wegduwen en 'NEE' moet zeggen, maar dat ik wel consequent moet blijven, echt altijd. En als hij echt pijn doet, moet ik hem bij zijn nekvel pakken, maar als hij druk is begint hij te spartelen en te grommen en probeert hij te bijten zodat je hem loslaat. Hij lijkt echt super eigenwijs, ik hoop dat het op een gegeven moment zijn vruchten afwerpt...

Vertaald Frans
    Emi1002
    Rapporteren
    Mel1: ja, het probleem is dat ze de keuze heeft om buiten te blijven en naar de tuin van mijn ouders hieronder te gaan. Daardoor ziet hij haar niet vaak; hij ziet haar misschien twee keer per dag, maar dan heel kort. Uiteindelijk ben ik het vooral die bang is en enorm in de stress zit. Ik ben gewoon bang dat het niet gaat werken, dat ze niet aan elkaar wennen enz. Ik stel me altijd de ergste scenario's voor. Ik weet dat hij er pas een week is, maar ik zie het echt even niet meer zitten omdat ik m'n meisje zo mis. Normaal gesproken wil ze de anderen juist heel graag zien, ook al is ze veel buiten, maar nu zie ik dat ze zich niet fijn voelt, ze is heel ontwijkend en dat doet me echt pijn aan m'n hart. De keren dat ze binnen op een hoog plekje zit (tafel etc.), is alleen als ik haar dwing en haar zelf ga halen, maar dan loopt ze meteen naar de schuifpui en miauwt ze aan één stuk door om naar buiten te mogen... en hij komt dan dichterbij, dus dan hou ik hem tegen. Hij is niet hyper ofzo, maar wel erg nieuwsgierig. Ik ben bang dat hij haar staart wil pakken ofzo om te spelen en haar dan pijn doet... ik ben eigenlijk bang voor alles lol... 😢
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het belangrijkste is dat je kat een rustig plekje heeft waar de hond niet bij kan. Bij ons mogen de katten bijvoorbeeld wel naar boven, maar de hond niet. In het begin bleven mijn katten een paar weken lang vooral boven, maar langzaamaan kwamen ze weer naar beneden en pakten ze hun gewone gangetje beneden weer op. Forceer niks, maar zorg er wel voor dat je puppy niet zomaar op Nami duikt, zeker als ze niet kan vluchten... Dat zou haar gevoel van onveiligheid alleen maar erger maken. Over het algemeen zijn katten honderd keer sneller en wendbaarder dan een puppy, dus in de tijd dat die van mij ze lastigviel, kreeg ze ze toch nooit te pakken.

Tegenwoordig woont iedereen zonder problemen samen en wordt er niemand buitengesloten tijdens de avondjes op de bank.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er is geen enkel verschil tussen een staffie en een ander hondenras als het gaat om het wennen aan een kat; hij zal echt niet agressiever worden puur omdat het een staffie is. Het probleem is natuurlijk dat zij haar rust wil, terwijl hij de hele tijd wil spelen. Je moet het gewoon op z'n beloop laten, dat kost tijd. Laat ze zo vaak mogelijk 'oog in oog' staan zoals je nu al doet, terwijl je de pup goed in de gaten houdt. Ga zo door, het vraagt wat geduld maar dit is de beste manier voor ze om aan elkaar te wennen.

Laat je kat hem gerust een beetje op zijn plek zetten als hij te dichtbij komt. Hij zal vanzelf gaan begrijpen dat hij uit de buurt moet blijven of het wat rustiger aan moet doen.

Nog een fijne dag!

Mélanie - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), Projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Conseil van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    Amstaff'Forever
    Amstaff'forever Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geef eerst de kat te eten en pas daarna je hondje, zodat hij meteen weet dat hij in de rangorde na de kat komt. Probeer ze zo goed mogelijk met elkaar in contact te brengen, maar het is inderdaad lastig met een kat die steeds wegvlucht. Wat het happen betreft: zit er elke dag bovenop, want hoe sneller dat over is, hoe beter.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!