Nagel te kort geknipt

J
Juiliette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb vanmorgen de nagels van mijn hond geknipt. Ik heb een achternagel te kort geknipt en het begon te bloeden. Ik heb er een verbandje omheen gedaan en het leek te stoppen. Vanmiddag heeft hij het verbandje eraf getrokken en begon het weer te bloeden. Is dit volgens jullie 'normaal'?

Ik heb het ontsmet met hexamidine (de werkzame stof) en een verbandje gemaakt met een gaasje en tape die niet te veel plakt. Is er nog iets anders wat ik zou kunnen doen?

Hij heeft op het moment best lang haar en ik heb het rondom die plek niet weggeknipt, kan dat een probleem zijn?

Ik ben bang dat ik de eerste tekenen van een ontsteking over het hoofd zie. Is er iets waar ik specifiek op moet letten, naast zijn humeur, of hij goed eet, goed zijn behoefte doet en zijn temperatuur?

Bedankt voor jullie hulp, dit is de eerste keer dat me dit overkomt. Hij is 3,5 jaar oud, het is een kleine hond (lijkt op een shih tzu) zonder bijzondere problemen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • W
    William Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het is niet gevaarlijk als je het goed hebt ontsmet en de nagel schoon is. Je hoeft je geen zorgen te maken, want in de nagels zit een klein bloedvaatje dat gaat bloeden als je ze te kort knipt.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat bloem op de bloeding doen stopt het, een tip van de apotheker 🙂

Vertaald Frans
    Filomat
    Filomat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal! 2 jaar later overkomt mij dezelfde ramp lol. Nou ja, m'n vrouw heeft een nagel van onze hond net iets te kort afgeknipt... Het is inderdaad wel even schrikken, en ze voelt zich nu natuurlijk ook schuldig.. lol. Maar het valt mee, het bloedde niet lang en ook niet veel. Volgens mij is mevrouw er meer door geshockeerd dan hij, hè hè. In ieder geval bedankt allemaal, jullie reacties hebben me echt geholpen want ik kwam hier meteen bij m'n eerste zoekopdracht terecht en het stelde ons direct gerust ✌👋👋

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Bedankt!

Hij heeft vannacht veel gelikt en vanochtend was het erg schoon.

Het gaat goed met hem. Vanochtend heb ik zijn poot nog beschermd om naar buiten te gaan, maar vanmiddag niet meer en ik heb het even ontsmet. Hij rent, springt en speelt, dus alles is oké!

Zijn voornagels slijten niet zo hard, maar zijn achternagels zijn al flink afgesleten en daar had ik eigenlijk vanaf moeten blijven.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hè, aan het eind van vorig jaar overkwam mij precies hetzelfde. Mijn hond moest toen buiten een schoentje aan (vanwege een wondje aan haar voetzooltje) en we mochten sowieso maar kleine stukjes wandelen. Ik zag dat haar nagels hierdoor niet meer vanzelf sleten. Ik ben ze toen zelf gaan knippen, maar bij één nagel ging het mis (terwijl ik die echt niet eens zo kort had geknipt). Het begon te bloeden en ik voelde me echt rot voor haar.

Toen schoot me een trucje te binnen: ik heb de nagel ontsmet, de poot in een gaasje met wat bloem gewikkeld en daaroverheen een sok gedaan... En ja hoor, na een uurtje bloedde het niet meer.

Je kunt de poot eventueel beschermen als je naar buiten gaat, of als dat niet lukt, de nagel in ieder geval na elke wandeling even goed ontsmetten.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Ja, ik ga ze meteen even vijlen!

Achteraan gaat het wel prima, die slijten op een natuurlijke manier, maar omdat hij vooral op het platteland wandelt, door velden en bossen, slijten de nagels aan de voorpootjes niet echt vanzelf.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Juiliette

Het kan ons allemaal wel eens overkomen...

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met een zwarte nagel van mijn Labrador (daarna heb ik de nagels van mijn honden nooit meer zelf geknipt).

Wat je kunt doen is een houten plankje pakken met vellen grof schuurpapier erop. Je beweegt de pootjes daar overheen, heen en weer... en daarna ga je lekker wandelen om ze op een natuurlijke manier verder te laten vijlen...

Ik geef eerlijk toe dat het vanaf 30 kg wel een stuk lastiger is.

😞 Ik heb zelf Retrievers.

Fijne avond

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als handigheidje: een maandverbandje op maat knippen voor onder het voetzooltje en dan een plastic zakje eromheen om een soort laarsje te maken voor het wandelen...

Graag gedaan, mijn eerste hond was een echte "berg-avonturierster" ;-) Een Joegoslavische herder...

Dat was een goede leerschool...

😁

@Munch

Ja! Secondelijm 👍 klopt, daar had ik nog niet aan gedacht, echt top om een wondje mee te dichten! Goed bedacht.👌

Hoi Fifille 🙂

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!